به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی زرافشان افزود: برای ارتقای سطح کیفی آموزش، تمام مدارس، مناطق و استانها باید برنامه ارتقا و بهبود کیفیت داشته باشند و آموزش و پرورش نیازی به برنامه های کاذب و نمره دادن صوری به دانش آموز برای جبران عقب ماندگی ها ندارد. معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش در توضیح عملکرد مدارس در بالابردن سطح نمرات دانش آموزان و ارتقای کیفیت آموزشی اظهار داشت: برای ارتقای یادگیری دانش آموزان و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در سطح کشور باید برنامه عملی داشته باشیم. در برنامه های سالیانه ای که در سطح ملی، استانی و منطقه ای تنظیم می شود، در آن برنامه به طور مثال گفته می شود میانگین کشوری درس فیزیک ۱۵ است و در فلان منطقه ۱۳ که باید آن منطقه دو نمره عقب افتاده را با اتخاذ تدابیری از جمله ارتقای کیفیت آموزش کلاسهای فوق برنامه، آموزش معلمان و افزایش فعالیتهای حرفه ای معلمان جبران کند. که این جزء برنامه های توسعه ای آموزش و پرورش محسوب می شود.

زرافشان تصریح کرد: همان طوری که ما نسبت به پوشش تحصیلی دانش آموزان حساس هستیم و اینکه دانش آموزان باید در سن یادگیری در مدارس حضور داشته باشند، به همان نسبت هم به ارتقای یادگیری و کیفیت تحصیلی توجه داریم و از استانها می خواهیم که خود را به بالاتر از میانگین نمرات کشوری برسانند تا با این تدابیر بتوانیم به اهداف آموزش و پرورش از جمله پوشش تحصیلی و ارتقای یادگیری دست پیدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر مراقبتهای آموزشی و برنامه ریزی نداشته باشیم، نه تنها پیشرفت نخواهیم کرد بلکه دچار افت بیشتری می شویم، افزود: برای ارتقای سطح کیفی آموزش، تمام مدارس، مناطق و استانها باید برنامه ارتقا و بهبود کیفیت خود را داشته باشند، مدارس خود را با منطقه مقایسه کنند، مناطق با استان و استان با کشور و برای دستیابی به اهداف کیفی حتما باید برنامه های مدون و اصولی داشته باشند.

معاونت آموزش و پرورش متوسطه یادآور شد: البته در برنامه ریزی ها باید تفاوت مناطق و استانها در نظر گرفته شود، یک استان برخوردار است و استان دیگری محروم است. برای همه استانهای یک تکلیف تعیین نمی شود و حسن کار این است که مبتنی بر عملکرد فردی مدرسه، منطقه یا استان است.

زرافشان در ادامه گفت: در سطح منطقه نیز برای همه مدارس یک الگوی واحد تعیین نمی شود. زیرا یک مدرسه تیزهوشان است که باید عملکرد آن بالا باشد، یک مدرسه ای هیئت امنایی است که عملکرد بالاتری دارد و یک مدرسه هم در منطقه محروم قرار دارد. همچنین مسائلی غیر از آموزش و پروش شامل مسائل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی هم در برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت آموزش تاثیر گذار است.

معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ممکن است در برخی از مدارس اتفاق بیافتد که مدیر منطقه بگویید میانگین مدرسه ما کمتر از میانگین منطقه است و ما باید خود را به میانگین مورد انتظار برسانیم اگر این کار از طریق تغییر روشهای آموزش معلمان، برگزاری کلاسهای فوق برنامه، دعوت از مشاوران، گفت وگو با دانش آموزان و تدابیر برنامه ای با خانواده ها برای مراقبت و نظارت اتفاق بیافتد کیفیت بخشی است که کار خوب و پسندیده ای محسوب می شود.

وی ادامه داد: اما اگر منجر به این شود که به طور مثال به معلم گفته شود برای جبران عقب ماندگی ۲ نمره به دانش آموزان اضافه کند، این کار صحیحی نیست و به نوعی عملکرد کاذب ایجاد می کند و آموزش و پرورش به این نیازی ندارد زیرا ما علاقه مند هستیم عملکرد واقعی دانش آموزان ارتقا پیدا کند و این شیوه غلط قطعاً مورد تایید نیست.