به گزارش پارس به نقل از قدس دکتر سیاری با اشاره به آمار بیماری‌های غیرواگیر و آسیبهای اجتماعی (اعتیاد و...)که تهدیدی جدی برای سلامت به شمار می‌آید، تصریح کرد: سالانه 83 هزار مرگ به خاطر فشار خون بالا اتفاق می‌افتد و 10 میلیون نفر از هموطنان ما دچار فشار خون بالا هستند. همچنین حدود هفت میلیون و پانصد هزار نفر دیابت دارند که 50 درصد آنها از بیماری خود آگاهی ندارند، در حالی که می‌توان بخشی از این بیماری‌ها را پیشگیری و بخشی دیگر را با کنترل بموقع از نابینا شدن و نارسایی کلیه و... نجات داد و افزون بر آن 25 میلیون نفر از افراد جامعه ما دچار چاقی و اضافه وزن هستند که به عوارضی از قبیل سکته مغزی، قلبی، فشار خون و... مبتلا می‌شوند.

 

  خطر روز افزون سیگار

به گفته وی متأسفانه سالانه بیش از 5 میلیون و 300 هزار نفر مبلغی معادل 10 هزار میلیارد تومان پول خود را برای کشیدن سیگار هزینه می‌کنند که بار بیماری‌های ناشی از کشیدن سیگار نیز به دولت و خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌شود. از این رو در بسته بهداشت و در واقع فاز دوم «طرح تحول نظام سلامت» قصد داریم به پیشگیری و بهداشت اولویت بیشتری داده و در خط اول از وجود کارشناسان استفاده کنیم. یعنی برای هر سه تا چهار هزار نفر یک کارشناس بهداشتی و هر 20 تا 30 هزار نفر یک پزشک در نظر بگیریم.

معاون بهداشتی وزیر با تأکید بر نقش همکاری نیروی انتظامی، روحانیت، استانداران، فرمانداران و همه مسؤولان و سازمانهای مرتبط با سلامت فردی و اجتماعی در پیشبرد برنامه‌های بهداشتی در حاشیه شهرها و روستاها تصریح کرد: برای اجرایی شدن این سیستم در سراسر کشور ما نیازمند همکاری ارگانها و سازمانهای مختلف هستیم تا سلامت را به افراد جامعه هدیه دهیم. و در این راستا با توجه به اینکه تأمین سلامت تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست بلکه تمام سازمانها و ارگانها و... در آن سهیم هستند از همه می‌خواهیم ما را یاری دهند تا در نظام سلامت نیز شاهد انقلابی افتخارآفرین باشیم.