به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،بلای خانمان سوز کلمه ای که بارها و بارها از زبان این و آن به گوشان خورده است،کلمه ای که در عالم واقع تنها یک کلمه نیست و به معنای واقعی زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

 
اعتیاد بلای خانمان سوزی که گریبانگیر بسیاری از جوانان شده است و تفریحی و غیر تفریحی از انواع آن استفاده می کنند.
 
یک روان شناس اجتماعی درخصوص اعتیاد می گوید: اعتیاد نوعی بیماری روانی تکرار شونده است که فرد معتاد علی رغم تمام عوارض مصرف داروی مخدر ، آن را ابتیاع و بدون اراده مصرف می کند . 
 
وی گفت: اعتیاد یک واژه حقوقی است و در علوم پزشکی نباید از این واژه استفاده کرد و به جای آن واژه وابستگی و وابستگی دارویی را پیشنهاد کرده اند .
 
مواد اعتیاد آور طیف بسیار وسیعی را در برگرفته و عمدتا مواد مخدر شامل تریاک، هروئین، شیره، کدئین، دیفنوکسیلات، مرفین، پتدین، متادون، ترامادول، کرک، تمجزیک یا بوپرنورفین …و ،مواد محرک و توهم زا مثل کوکائین، شیشه ، قرص اکستازی و ... است. 
 
اما  آیا باید اعتیاد را یک بیماری دانست یا یک جرم و به تبع آن ، فرد معتاد را بیمار تلقی کرد یا مجرم ؟سوالی که در ظاهر تمامی پاسخ ها یکسان و در جواب متفق القول هستند پاسخی که در جامعه و در واقعیت به قطع تغییر می کند.
 
*کاهش سن زنان معتاد به مواد مخدر
 
بدون شک مشخصه اصلی اعتیاد وابستگی روانی است  اما برخلاف تصوری که در جامعه وجود دارد بسیاری از موادی که وابستگی جسمی به همراه ندارند دارای وابستگی روانی بسیاری هستند که گاها صدمات جبران ناپذیری برای افراد به همراه دارد.
 
وابستگی به مواد مخدر البته از هر نوع آن به اندازه ای در میان خانواده ها مخصوصا جوانان رخنه کرده است که گاهی اوقات به جزیی جدایی ناپذیر در محافل آن ها بدل شده است مصرفی که مرد و زن ندارد و هر قشر و جنسیتی ممکن است به نوعی مصرف کننده باشد.
 
اما از آن جا که در گذشته اعتیاد و مصرف مواد مخدر بیشتر مردانه بود تعداد اندکی از زنان به سمت و سوی مصرف گرایش پیدا می کردند اما رفته رفته قبح مصرف مواد دخانی برای بانوان ریخت و در هر مکانی و هر شرایطی بدون ملاحظه و درک فضا به قول معروف خود را می سازند.
 
فهیمه فرهمند پور مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور با اشاره به اینکه سن اعتیاد در زنان به زیر27 سال رسیده است، گفت: فقدان تفریحات مناسب اولین علت اعتیاد در زنان است. 
 
وی تصریح کرد: نگاه ما به زنان قشر جامعی است که اگر بر تربیت آن ها اهتمام شود بر تربیت یک جامعه اهتمام شده و این قشر اگر در سلامت باشند سلامت جامعه نیز تضمین می شود. 
 
فرهمندپور با بیان اینکه زنان قشری هستند که اگر آسیب ببینند آسیب رسان ترین گروه در جامعه خواهند بود، ادامه داد: اگر مسائل و مشکلات زنان را مانند یک دغدغه شخصی پررنگ و آشکار به مدیران عرضه می کنم تلاش دارم راه های میانبر اصلاح جامعه را بیان کنم. 
 
وی به رشد اعتیاد در زنان به عنوان یک آسیب که امروزه جامعه زنان را تهدید می کند اشاره کرد و افزود: روزی اعتیاد در جامعه ما یک آسیب مردانه بود و در میان زنان تنها زنان مسن به نوعی اعتیاد تفننی و سنتی گرفتار بودند اما امروزه در جامعه ما دیگر اعتیاد یک آسیب مردانه تلقی نمی شود به‌طوری‌که بین 9 تا 11 درصد معتادان زنان هستند. 
 
مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور به کاهش سن اعتیاد در بین زنان اشاره کرد و اظهارداشت: سن اعتیاد در زنان به زیر 27 سال رسیده و الگوی اعتیاد آن ها مانند گذشته دیگر الگوی اعتیاد سنتی نبوده بلکه صنعتی است و این امر بسیار خطرناک محسوب می شود. 
 
فرهمندپور تاکید کرد: باید متناسب با این جمعیت 10 درصدی اعتبارات و برنامه های پیشگیری، درمان و حمایت های اجتماعی و اقتصادی برای بهبودیافتن زنان معتاد پیش بینی شود. 
 
*رابطه ای معلوم میان تغییر فرهنگ  و زنانه شدن اعتیاد
 
با ورود انواع مواد مخدر به کشور و استفاده ی بی حد و حصر زنان از آن برخی معتقدند که همزمان با پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به کشورها رفته رفته فرهنگ حاکم بر کشورها نیز تغییر کرد و سبک جدیدی به خود گرفت.اعتیادی که در گذشته امری بیهوده به شمار می آمد اما چرا امروز مصرف آن تا این اندازه افزایش یافته است؟
 
و به نوعی با ورود تکنولوژی این مواد نیز تغییر کرد و روز به روز مدرن تر شد حال امروز از تریاک و هروئین به شیشه و کراک رسیده است.
 
از جمله عواملی که گرایش زنان به مواد مخدر را افزایش می دهند فروش مواد مخدر در آرایشگاه‌های زنانه است که مصرف این مواد را به روش های گوناگون و با سبکی متفاوت تبلیغ می کنند.
 
همچنین سبک جدیدی از زندگی ماشینی امروزی که انتخاب  برخی از زنان را به مواد مخدر صنعتی برای تناسب اندام سوق می دهد. زنانی که با مشاهده ی  تبلیغات متعدد ،خود را در معرض استفاده از انواع داروهای زیبایی و تناسب اندامی قرار می دهند .
 
بر اساس آمار ارائه شده در مرداد ماه سال 94 بالغ بر شصت درصد زنان زندانی در کشور در ارتباط با مواد مخدر و جرایم ناشی از این مواد هستند که در نتیجه مشکلات پیش آمده، در نهایت آن‌ها روانه زندان شده اند.
 
براساس آمار مرداد ماه مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده، تریاک، شیشه، الکل، کراک افغانی، هروئین، حشیش و اکستازی به ترتیب در اولویت مواد مخدر مورد نظر زنان ایرانی است که بیش از 55 درصد از زنان معتاد از تریاک، 26.22 درصد شیشه، 22.63 الکل و 15.94 درصد از کراک افغان استفاده می کنند.
 
فهیمه فرهمند پور مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور فقدان تفریحات مناسب برای زنان را اولین علت اعتیاد در زنان کشور دانست و گفت: در شرایطی که نیمی از جمعیت جامعه ما زنان بوده و حدود یک سوم از آن ها جوان هستند فرصت های گذران اوقات فراغت و فرصت های ورزشی عادلانه تقسیم نشده و در ایجاد فرصت های عادلانه بسیار کم کاری شده است. 
 
وی به راه حل هایی برای رفع مشکلات حوزه زنان و توزیع عادلانه فرصت ها در بین آن ها اشاره کرد و اظهار داشت: راه گذر از مسائل زنان برخلاف آنچه مدیران استانی مطالبه می کنند اختصاص اعتبارات ویژه برای زنان نیست بلکه مدیران باید در نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی حوزه مدیریتی خود دسترسی عادلانه همه آحاد جامعه را مد نظر داشته باشند. 
 
بر همین اساس شاید با تغییر سبک زندگی و برآورده شدن نیازهای بانوان شرایط اسفناک مصرف مواد دخانی بهتر شود.