به گزارش پارس به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار به همایش "نماز و محیط‌ زیست" به میزبانی استان همدان پیام داد.

در متن این پیام که توسط مدیرکل محیط‌ زیست استان همدان قرائت شده، آمده است: «رابطه "انسان با خدا"، "انسان با انسان" و "انسان با طبیعت"، سه‌گانه‌ای موکد و تعریف شده است که قرآن کریم به کرات به آنها اشاره می‌فرماید و در میان آنها رابطه انسان با خالق خویش به عنوان جانشین او بر زمین، بیش از سایر روابط مسئولیت‌آور است.

مراد اسلام عزیز و ادیان الهی از ترویج روحیه پرستش و عبودیت خالصانه، پرهیز از علوّ و فساد در زمین بوده و از ابعاد ستایش و عبودیت خداوند، احترام به طبیعت یکتای اوست.

"سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی أنفسهم حتی یتبینّ لهم انّه الحق اولم یکفّ بربک إنه علی کل شیء شهید"

طبیعت، آیه و مظهر الوهیت خداوند و راه هموار شناخت اوست که ارباب خرد نه تنها کمر به نابودی‌اش نمی‌بندند، بلکه در مسیر نیل به کمال از آن بهره می‌برند.

انسان عابد به حکم خدایی که بر همه چیز "محیط" است، برای شناخت نظام الهی حاکم بر طبیعت تلاش عالمانه دارد و دانایی‌اش را اساس تنظیم روابط با جهان و سازگاری با مخلوقات می‌سازد.

"وعد الله الذین آمنو منکم و عملوالصّالحات لیستخلفنّهم فی‌الارض"

جانشین خداوند شدن، مستلزم پیروی از قوانین الهی بوده و نماز که ستون و رکن خداجویی است، مظهر هم‌راستایی انسان با طبیعتی به شمار می رود که مدام در حال سجود است؛ که "و النجم و الشجر یسجدان".

این هم‌راستایی می‌تواند قوای عظیمی را برای انسان به ارمغان بیاورد؛ نماز نماد شکرگزاری به درگاه لم‌یزلی در قبال نعمت‌های بی‌شمار او و بازدارنده از ارتکاب منکر است و کیست که نداند بزرگ‌ترین منکرها، ناسپاسی نسبت به موهبت‌ها و زایل ساختن منابع خدادادی است.

امروز تخریب محیط زیست که تعارض آشکاری با حفظ حقوق انسان‌ها دارد، انحطاطی اخلاقی و از منظر آموزه‌های دینی به غایت مذموم شمرده می‌شود. ترویج فرهنگ نماز به عنوان نماد عمل صالح و اخلاق‌مداری جامعه علاوه بر دستاوردهای سازنده، می‌تواند به عنوان مانعی در برابر کفران نعمات الهی و هجوم خانمان‌برانداز به محیط زیست عمل کند.

ترویج نماز، ترغیب به نیکی‌ها، شناخت و آگاهی برای ترقی و تعالی جامعه انسانی است؛ جامعه‌ای که اکنون بیش از همیشه می‌بایست به مسئولیت‌هایش در مسیر رشد و تکامل بپردازد و با پرهیز از برتری‌جویی و منفعت‌طلبی به پاسداری از هر آنچه که نماد و مظهر جمال و کمال است همت گمارد.

امید است برگزاری "همایش نماز و محیط زیست" به همت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان، در بهره‌گیری از ظرفیت فریضه نماز برای ایفای مسئولیت الهی حفاظت از طبیعت مثمرثمر باشد و فعالان این حوزه را از مساعدت مروجین گرانقدر فرهنگ متعالی نماز در سطح جامعه و ادارات برخوردار سازد.

دولت تدبیر و امید در ترویج فرهنگ حفاظت از موهبات الهی و طبیعت خداوندی مصمم بوده و ضمن پیگیری برنامه‌های متنوع با مراکز فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ها، دست یاری همه نمازگزاران عزیز و متدین کشور را می‌فشرد.»