به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر فرزاد محمدی ضمن اعلام آمار شیوع نابینایی اطفال در کشور، درباره برنامه جدید وزارت بهداشت برای غربالگری نوین رتینوپاتی نوزادان نارس گفت: یکی از موارد بسیار شاخص در بحث بیماری‌های نوزادان نارس، مشکلات شبکیه است. در این برنامه طبق استانداردهای جاری بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان نارس، با تهیه زیرساخت‌ها و خرید فناوری، این امکان وجود خواهد داشت که بدون حضور متخصص شبکیه، عکس‌هایی توسط پرستارگرفته و برای متخصصین فرستاده شود تا ارجاع و تشخیص به موقع صورت گیرد.

مرادی درباره آخرین وضعیت نابینایی به علت بیماری‌های مادرزادی در کشور گفت: چند دلیل شاخص برای نابینایی نوزادان مثل آب مروارید مادرزادی، آب سیاه و نابینایی ناشی از رتینوپاتی وجود دارد که جزو شایع‌ترین دلایل نابینایی اطفال به حساب می‌آیند. ما در مورد نابینایی ناشی از آب سیاه و آب مروارید وضعیت مناسبی داریم؛ چراکه ارجاع این نوزادان در زمان نسبتا مناسبی صورت می‌گیرد و از نظر انجام اعمال جراحی، وضعیت بازتوانی، عینک و لنز تماسی در کشور امکانات مناسبی وجود دارد.

وی افزود: الان خدمات بسیار خوبی در این زمینه در شهرهای شاخص داریم که از نظر ارجاعات منطقه‌ای هم مشکلی ندارند و از استان‌های مجاور می‌توانند به آنها مراجعه کنند. به طور کلی از مدل دنیا و داشتن مراکز ارجاعی بزرگ دور نیستیم.

رییس برنامه پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت گفت: ما حتی به یک مورد نابینایی قابل پیشگیری هم در بین نوزادان رضایت نمی‌دهیم و این درحالیست که در کشورهای همتراز ما که درحال توسعه هستند، بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس، نو ظهور محسوب می‌شود.