به گزارش پارس به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار افزود:کاهش آلودگی هوا نیازمند همکاری مشترک دستگاه‌های مختلف است. همانگونه که در گذشته نیز برنامه کاهش آلودگی هوا از سال 79 تصویب شد و تا سال 84 با اجرای آن اتفاقات مهمی در زمینه کاهش آلودگی هوا رخ داد. به عنوان نمونه سرب را از بنزین همچنین کاربراتور را حذف کردیم. تولید پیکان نیز از اواخر سال 83 متوقف شد چرا که نمی‌توانست با استانداردهای جدید همراهی کند.

وی با بیان اینکه از سال 84 وقفه‌ای در اجرای طرح کاهش آلودگی هوا رخ داد اظهار کرد: تلاش کرده‌ایم از سال 92 دوباره طرح کاهش آلودگی هوا را اجرایی کنیم.این طرح براساس تجربه‌های کشورهای مختلفی مانند ژاپن و سوئد تهیه و روزآمد شده است و برای تدوین آن از دیدگاه صاحب نظران نیز بهره برده‌ایم از سوی دیگر 22 کمیته ملی آلودگی هوا در 27 ماه اخیر برگزار کرده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آلودگی هوا لزوما قابل رویت نیست تصریح کرد: خیلی اوقات در برخی نقاط غبار محلی داریم. گاهی اوقات این غبار با گرد و خاک همراه شده و در شهرهای صنعتی به آلودگی هوا تبدیل می‌شود.

ابتکار با اشاره به تعداد دستگاه‌های سنجش کیفیت هوا اظهار کرد: در حال حاضر در تهران 40 دستگاه و 150 دستگاه سنجش هوا در کشور داریم. از سوی دیگر استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها به شدت کاهش یافته و یکی از دلایل بهبود کیفیت هوا در شهری مانند اصفهان توقف استفاده از مازوت در نیروگاه‌های اطراف این شهر است. با انجام این کار در سال 92 ، 72 روز و در سال 94 ، 186 روز هوای سالم در این شهر داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه استانداردهای جدید را بزودی اعلام خواهیم کرد، درباره آلودگی های اخیر هوای شهر تهران اظهار کرد: شهر تهران در گودی قرار دارد و 500 هزار خودرو در آن تردد می‌کنند ، مجموع این شرایط و همچنین عدم وزش باد طی 17 روز موجب افزایش آلودگی هوا شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که چرا برای کاهش آلودگی هوا باید منتظر وزیدن باد باشیم گفت: در همه کشورهای دنیا جابه جایی هوا با وزیدن باد محقق می‌شود. البته ما اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا انجام داده‌ایم. به عنوان نمونه با مذاکرات انجام شده با وزارت نیرو از سال 92 میزان استفاده از مازوت کاهش یافت و قرار شد با هماهنگی های انجام شده با وزارت نفت بنزین یورو 4 در جایگاه عرضه سوخت در اختیار مردم قرار گیرد. از نیمه سال 93 درکلیه کلان شهرها بنزین یورو 4 عرضه می‌شود که آخرین شهر مجهز شده به این موضوع اهواز بود. تمام این اتفاقات در شرایطی رخ داده است که ما همچنان تحریم هستیم.

وی اضافه کرد: از نیمه سال 93 همه خودروهای تولید شده باید امکان استفاده از بنزین یورو 4 را داشته باشند علاوه بر آن از خطوط تولید خودروها بازرسی انجام می‌شود. از سوی دیگر هر سه ماه یک بار کیفیت محصولات عرضه شده در جایگاه‌های عرضه کننده بنزین را آزمایش می‌کنیم و این کار در همه کلان‌شهرها در حال اجراست.

ابتکار درباره تلاش‌های سازمان محیط زیست درباره آزادی محیط بانان زندانی گفت: در این زمینه مشکلات حقوقی مانند جلب رضایت خانواده مقتولان وجود دارد. حدود 9 محیط بان داشتیم که در معرض اعدام بودند که با تلاش های انجام شده، بیشتر آنها حکمشان تنزل پیدا کرده و در یکی دو مورد نیز در حال مذاکره هستیم، اما به احترام خانواده‌ها تقاضا کرده‌ایم که این پرونده‌ها رسانه‌ای نشوند.

ابتکار در پاسخ به این پرسش که چقدر بلندمرتبه سازی موجب افزایش آلودگی هوای شهرهایی مانند تهران می‌شود اظهار کرد: قرار نبود در منطقه 22 بلند مرتبه سازی انجام شود و کاملا از ضوابط شهرسازی در این منطقه عدول شد. زمانی که در شورای شهر تهران بودم ایجاد منطقه 22 را تذکر دادم و این منطقه از طرح تفصیلی تهران خارج شد. این در حالی است که تهران از سال 75 ظرفیت بارگذاری بیشتر را ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ضرورت پرداخت سهم حمل و نقل عمومی از طرف دولت گفت: دولت باید سهم خود را از حمل و نقل عمومی بپردازد.دولت کنونی موافق بارگذاری شهر تهران نیست البته اگر شهرداری قصد بارگذاری بیشتر را دارد باید خدمات را خودش برای این کار تامین کند.

وی با بیان اینکه تراکم تشویقی نباید صادر شود تاکید کرد: تاثیر بلند مرتبه سازی بر جریان‌های هوا را در شورای شهرسازی مطرح کردیم. نیاز به جریان هوا در ارتفاع 10 متری را داریم اما بلندمرتبه سازی در مقابل ورود جریان‌های هوا مانع ایجاد می‌کند.

ابتکار درباره میزان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست از جنگل‌های بلوط گفت: دولت تصمیم‌های خوبی در این زمینه گرفته است البته ما تنها در حوزه مناطق حفاظت شده می‌توانیم پاسخگو باشیم. در جلسه‌ای که دو روز پیش با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار شد مواردی را مطرح کردیم. واردات چوب در کشور محدود است.در یک سال اخیر کارگروهی را برای ترویج واردات چوب به وجود آوردیم چرا که ظرفیت برداشت تجاری چوب از کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به اهمیت معاینه فنی خودروها در کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: امیدواریم طی هفته آینده با همکاری وزارت کشور، پلیس راهور ناجا در شهرداری تهران اقداماتی در زمینه جلوگیری از تخلفات معاینه فنی انجام دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به لایحه هوای پاک اظهار کرد: بیش ازیک سال از ارائه این لایحه به مجلس می‌گذرد و امیدواریم هرچه زودتردر دستور کار مجلس قرار گیرد.

وی دربخش دیگری از صحبتهای خود درباره طرح‌های فاضلاب گفت: طرح‌های فاضلاب با همکاری دولت از جمله وزارت نیرو و شهرداری‌ها و مردم انجام می‌شود.طرح تصفیه فاضلاب‌ها از منازل شروع می‌شود. در جریان سفر رییس جمهور به استان بوشهر نیز قرار شد طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب بوشهر اجرایی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در زمینه محیط زیست گفت ما تشکل‌های بسیار خوبی داریم و آنها به خوبی باما همکاری می‌کنند و از پیشنهادات و انتقادات آنها استقبال می‌کنیم.

ابتکار که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد در پایان سخنان خود در زمینه اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی اظهار کرد: اروپا نیز کماکان از این سوخت‌ها استفاده می‌کند. در واقع نخستین مصرف‌کننده زغال سنگ - که آلوده‌کننده‌ترین سوخت فسیلی است- محسوب می‌شود اما ما باید از سوخت‌های فسیلی استفاده بهینه کنیم. این امر مهم امکان پذیر است.البته در طرح‌ها و برنامه‌های خود استفاده از انرژی خورشیدی را مد نظر داریم ما برنامه ترویجی در این زمینه داریم و قرار است کار مشترکی را در این زمینه آغاز کنیم.