به گزارش پارس به نقل از مشرق در هر سال، وبسایت CVE Details داده‌های گردآوری کرده از نرم‌افزارهایی که بیش‌ترین آسیب‌پذیری را داشته‌اند، منتشر می‌کند. این وبسایت به تازگی لیست داده‌های مربوط به سال ۲۰۱۵ میلادی را منتشر کرده است. در این لیست، شرکت اپل که همیشه به امنیت خود می‌بالیده، با ۳۸۴ آسیب‌پذیری در سیستم‌عامل مک OS X و ۳۷۵ حفره‌ امنیتی در سیستم‌عامل آیفون (iOS)، در بالاترین سطح لیست یاد شده قرار دارد! نرم‌افزار ادوبی فلش هم با ۶۱ اختلاف در تعداد آسیب‌پذیری نسبت به سیستم‌عامل iOS، در رتبه‌ی سوم آسیب‌پذیرترین‌ها قرار گرفته است. 
 
شرکت مایکروسافت هم با ۲۳۱ آسیب‌پذیری امنیتی مربوط به مرورگر اینترنت اکسپلورر، در رتبه‌ هفتم این لیست واقع شده است؛ اما انتظار می‌رود با مرورگر جدید مایکروسافت اج، تعداد آسیب‌پذیری‌ها در آینده‌ای نزدیک روند کاهشی به خود بگیرد. سیستم‌عامل ویندوز ۸.۱ با وجود ۱۵۱ حفره‌ی امنیتی در رتبه‌ دوازدهم و ویندوز ۱۰ مایکروسافت که به تازگی معرفی شده، با ۵۳ باگ امنیتی پایین‌تر از دیگر نسخه‌های سیستم‌عامل ویندوز قرار دارد. باید توجه کرد که ویندوز ۱۰ پس از در دسترس قرار گرفتن نسخه‌ی بتای عمومی، در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۵ منتشر شد. 
 
با توجه به این که در این لیست، مقایسه‌ای بین نرم‌افزارهای کاربردی در سیستم‌عامل‌های مختلف صورت نگرفته و نسخه‌های مختلف ویندوز برخلاف سیستم‌عامل X و آی‌او‌اس اپل به طور جداگانه در این لیست قرار گرفته‌اند؛ احتمالا این آمار و ارقام بحث برانگیز خواهد بود. اما با وجود این که بسیاری از نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل ویندوز دارای حفره‌های امنیتی مشابهی هستند، بنابراین در نظر گرفتن این آسیب‌پذیری‌ها به عنوان یک دسته‌بندی، باعث شمارش یک حفره‌ی امنیتی به طور متوالی شده و منصفانه نخواهد بود. 
 

 
با این حال، با جمع‌بندی کردن رتبه‌ها و چندبار شمردن برخی از رخنه‌های امنیتی مایکروسافت در سراسر سیستم عامل‌های مختلف، شرکت مایکروسافت با ۱۵۶۱ باگ امنیتی در صدر بوده و به دنبال آن ادوبی با ۱۵۰۴ حفره‌ی امنیتی و اپل با ۱۱۴۷ آسیب‌پذیری قرار می‌گیرند. شما هم می‌توانید جدول زیر را بررسی کنید. 
 

اپل در صدر لیست آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری سال ۲۰۱۵ قرار گرفت

 
نظر شما چیست؟