به گزارش پارس به نقل ازباشگاه خبرنگاران ؛آغاز اجرای طرح بیمه درمانی معتادان در سال 93 ، وعده ای امیدوارانه برای بسیاری از خانواده هایی که با فرد معتاد دست و پنجه نرم می کردند ، بود و با بیان اینکه فقط 30 درصد از هزینه های درمان را بیماران می پردازند ، این امیدواری جای خودش را به شادی داد .

 
هرچند که شرط اجرای این طرح برای  زنان ، افراد کمتر از 18 سال ، مبتلایان به HIV و معتادانی که از زندان آزاد می شدند در اولویت قرار داشت اما بسیاری از خانواده ها به دنبال این خبر ، فرد معتاد را به مراکز ترک برده و برای درمان آن ها اقدام کردند .
 
حال با مطرح شدن اولویت های در نظر گرفته شده برای بیمه درمان معتادان اما مشکلاتی در اجرای این طرح دیده می شود که برای نمونه می توان به مشکل خانواده ای که فرزند 17 ساله خود را بر اساس به اجرا در آمدن این طرح به مراکز ترک برده اند ، خواهیم خواند.
 
** منصرف شدن از ترک بدلیل هزینه های درمان
 
مهدی.ک ، 18 ساله می گوید :  3 سال و نیم است که به مواد مخدر آلوده شده ام ، در ابتدا خانواده ام از این موضوع بی اطلاع بودند اما بعد ازمدتی به خاطر رفتارهای مشکوکم ، از مصرفم با خبر شدند به دنبال آن ، خانواده ام بدلیل مشکلات مالی تصمیم گرفتند برای درمانم بر اساس طرح بیمه درمان معتادان اقدام کنند.
 
وی ادامه داد : 17 ساله بودم و این طرح شامل من می شد اما وقتی برای درمان اقدام کردیم همه چیز برعکس از آب در امد و متوجه شدیم تمام ان وعده ها ، پوچ و توخالی بود پس از مراجعه به مراکز و پرسش از چگونگی روند درمان و هزینه های آن ، با بهانه هایی به مضمون " متاسفانه این طرح به دلیل مشکلات موسسه های طرف قرارداد و اشکالات سامانه الکترونیکی هنوز به اجرا در نیامده است " رو به رو شدیم که بهتر دیدم ، بار مالی خانواده را دو برابر نکرده و از ترک مواد منصرف شوم .
  
** نظرات مسئولان در خصوص اجرای طرح درمان معتادان
 
روزبه کردونی مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه در یک سایت خبری در خصوص اقدامات این وزارت پیرامون مساله اعتیاد می گوید : با پیگیری های وزیر رفاه ، موضوع بیمه معتادان در شورای عالی بیمه تصویب و تعرفه مراکز ترک اعتیاد و درمان نیز تعریف شده است ، سازمان فنی و حرفه ای نیز مکلف شده تا در کنار مراکز ترک اعتیاد قرار گیرد و به معتادان آموزش مهارت دهد .
 
از سوی دیگر عباس دیلمی زاده مدیر عامل جمعیت خیریه تولد دوباره ، در سایت خبری دیگری  می گوید : در تبصره قانونی ماده 15 مبارزه با مواد مخدر آمده است که تشخیص مصلحت نظام ، دولت را مکلف کرده که هزینه های درمان معتادان بی بضاعت را رایگان کند و شرکت های بیمه گر موظفند هزینه درمان افراد مبتلا به اعتیاد را بپردازند و آن‌ها را تحت پوشش قرار دهد.
 
رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی توجهی سازمان های بیمه گر به بیمه درمان معتادان معتقد است : هزینه درمان معتادان سرسام آور بوده و حتی چندین برابر بیماران سرطانی است لذا پروتکل درمانی آن‌ها نیز باید تغیر کند و تحت حمایت قرار گیرند.
 
وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات در فرآیند درمانی معتادان جلوگیری از بازگشت مجدد آن ها است، گفت: متاسفانه در حال حاضر هیچ بیمارستانی، مختص درمان معتادان وجود ندارد، حتی در سایر بیمارستان‌ها یک بخش ویژه به این بیماران اختصاص داده نشده است، سازمان بهزیستی هم به دلیل کمبود منابع نمی تواند در این زمینه پیشگام باشد .
 
**باوجود تصویب این طرح چرا هنوز به درستی اجرا نمی شود؟  
 
چنانچه بیمارستانی در خصوص برآورده شدن نیازها و رسیدگی به امورات معتادانی که قصد ترک دارند وجود ندارد پس این افراد چگونه باید این بیماری را از خود دور کنند ؟  همه می دانیم ترک مواد یک اراده فولادین می خواهد که فرد تصمیم گیرنده ، نیاز به حمایت کامل  از سوی خانواده و دولت دارد و بار مالی ناشی از ترک و هزینه موسسات نباید مانع از رهایی این افراد از بند اعتیاد باشد. 
 
 علیرضا جزینی قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: در سال 92 مبلغ 5/22 میلیارد تومان و در سال 93، 30 میلیارد تومان برای بیمه درمان معتادان در نظر گرفته شده بود که متاسفانه این اعتبار هزینه نشده است.
 
او درباره مبلغ 5/22 میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای سال 92، گفته است، نمی‌دانم این مبلغ کجا رفته، اما قصد داریم 60 میلیارد تومان مربوط به سال‌های 93 و 94 را برای گسترش دامنه افراد تحت پوشش به‌ کار گیریم.
 
ناصر کاشانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: متاسفانه هزینه بیمه درمان معتادان در ردیف‌های دیگر خرج می‌شود و در این بین تنها حق گروه بی‌بضاعت و آسیب‌دیده که شاید بتوان به راحتی نجات‌شان داد، خورده شده است.
 
وی افزود:در سال‌های اخیر شاهد افزایش آمار معتادان هستیم. به اعتقاد بنده آمارهای رسمی که اعلام می‌شود با واقعیت جامعه فاصله دارد. بنابراین اگر هزینه ناچیزی که برای بیمه معتادان در نظر گرفته شده است، برای خودشان و در راه درمان‌شان هزینه می‌کردند شاهد افزایش آمار معتادان زن، کودک و حتی مردان نبودیم.
 
** معتادان منتظر بمانند 
 
این طرح از سال 89 قصد به اجرا در آمدن داشته اما هنوز که هنوز است اجرای این طرح بی تکلیف مانده است .معتادانی که قصد ترک  دارند در گام اول با هزینه های سرسام آور درمان رو به رو خواهند شد که اجرای این طرح می توانست فرصت خوبی برایشان باشد حال باید دید که در سال جدید به این مشکل رسیدگی می شود ؟