گوگل تنها با یک اقدام منطقی می‌توانند بخش اعظمی از درآمدهای غول شبکه‌های اجتماعی دنیا را از چنگالش خارج کنند اما فیسبوک توان مقابله و پیشگیری از بروز این اتفاق را ندارد و تنها می‌توان اینطور نتیجه گرفت که در حال حاضر گوگل، این شبکه اجتماعی را مورد لطف خود قرار داده که دست به چنین کاری نزده است. 

تهدید پیش رو چیست؟ 
 
مساله به درخواست های API «رابط برنامه‌نویسی کاربردی» باز می گردد. هر بار که کاربری اطلاعات مربوط به گوگل مپس را در داخل اپلیکیشن فیسبوک خود مشاهده می‌کند، اپلیکیشن باید یک درخواست API را از طریق سرورهای گوگل ارسال نماید. 
 
یا در نمونه‌ای دیگر، هر زمان که شما اعلانی از فیسبوک را روی تلفن هوشمند خود دریافت می کنید، اگر موبایل تان اندرویدی باشد، گوگل باید درخواست API مربوط به آن را مدیریت کند و همه اینها برایش هزینه دارند اما تاکنون فیسبوک مبلغی را از این بابت به اهالی مانتین ویو پرداخت نکرده. 
 
روشن است که غول جستجوگر دنیا می‌تواند به این خاطر از فیسبوک طلب وجه نماید. 
 
اما خطر دریافت هزینه از سوی گوگل تا چه اندازه برای فیسبوک بالاست؟ بسیار زیاد. گوگل سال ها پیش از وبسایت ها بابت استفاده از سرویس نقشه های خود پول دریافت کرد، بنابراین با وجود آنکه شرکت مورد بحث در مورد این مساله سکوت پیشه کرده، نگرانی های فیسبوک در این رابطه کاملا برحق و به جاست. 

تشدید اوضاع نامساعد 
 
 

چرا فیسبوک از اندروید در هراس است؟ 

مارشملو یا در واقع جدیدترین نسخه از اندروید، تغییرات قابل توجهی را در مدیریت اعلان ها توسط این سیستم عامل موبایلی اعمال نمود. به لطف این تغییرات، استفاده از هر چیزی غیر از سرویس Cloud Messaging برای انتقال نوتیفیکیشن ها به اپلیکیشن های مختلف دشوار می‌گردد و از این لحاظ توسعه دهندگان با مشکل روبرو خواهند شد. 

راه‌کار فیس بوک

 اما در چنین شرایطی، گزینه های استراتژیکی که پیش روی فیسبوک قرار دارند بسیار محدود هستند. چندی پیش، فیسبوک طرح های تازه ای را برای توسعه یک «واحد جایگزین برای گوگل» کلید زد که به اپلیکیشن هایش امکان می داد بدون نیاز به تعامل با گوگل به فعالیت شان ادامه دهند.

برای این منظور لازم بود جایگزین هایی هم برای گوگل مپس، یوتوب، سرچ گوگل و پلی استور این شرکت ایجاد شوند. در واقع بنا بود که فیسبوک تولیدکنندگان دستگاه های اندرویدی را تشویق نماید که به جای اپلیکیشن های گوگل، اپ های آن را از قبل روی محصولاتشان بارگذاری نمایند.

اما این ایده بنابر دلایل مختلفی گنار گذاشته شد که از جمله اصلی ترین آنها می توان به حجم بالای تلاش ها و زحمات مورد نیاز برای اجرایی کردن آن اشاره نمود.

بنابراین، فعلا این شبکه اجتماعی به گوگل وابسته خواهد ماند و بهترین کاری که می تواند انجام دهد این است که امیدوار باشد گوگل پولی را بابت لطف خود از آن درخواست نکند.