به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانتامین آب سالم به منظور مصارف شرب و حتی صنعتی یکی ازمشکلات اساسی کشورها است. مقدار آب در دسترس کشورها به میزان آب موجود در دریاچه ها و رودخانه ها بستگی دارد و آلودگی آب‌ها توسط پساب ها و فاضلاب های شهری وصنعتی از جمله مشکلات اساسی در تهیه آب سالم محسوب می شود.

 
براساس تحقیقات 94 درصد آب موجود بر روی کره زمین شور هستند؛ 3 درصد آب شیرین کره زمین در قطب ها به صورت یخ وجود دارند و فقط 1 درصد آب‌های موجود بر روی کره زمین در دسترسی و قابل مصرف هستند از این رو بسیاری از کشورهایی که با مشکل تامین آب رو به رو هستند  به منظورتامین آب مورد نیاز رو به شیرین کردن و استفاده از آب شور دریاها آورده اند.آب شیرین کن ها به منظور پالایش و تصفیه آب های صنعتی (آب شور و دریایی) و تولید و شیرین سازی آب مورد استفاده قرار می گیرد.
 
*روش کار آب شیرین کن ها 
 
آب شیرین کن ها به چند روش کار می کنند برخی آب را با فشار از غشاهای بسیار ریزی عبور می دهند آنچنان ریز که حتی ویروس‌ها هم نمی توانند از سوراخ‌های آن عبور کنند. مولکول‌های نمک از آب جدا می‌شوند و حاصل، آبی شیرین است. در گروهی دیگر از آب شیرین‌کن‌ها آب شور را بخار می‌کنند و دوباره سردش کرده همان کاری که دستگاه‌های تقطیر می کنند.
 
اما روش کار این دستگاه ها مهم نیست ؛ مهم چیزی است که از آن‌ها باقی می ماند. به جزآب شیرین ، تلخابی  هم از دستگاه های آب شیرین کن باقی می ماند.
 
* طعم تلخ آب شیرین کن ها بر محیط زیست
 
تلخابی که به عنوان پساب از دستگاه های آب شیرین کن باقی می ماند، بسیار گرم تر وشورتر از آب معمولی دریا است که دوباره وارد دریا می شود.
 
آب‌شیرین‌کن‌ها آب را با فشار به درون لوله ها پمپاژ می کنند که در این مسیر بسیاری از موجودات میکروسکوپی دریاها (همچون پلانکتون‌ها)‌ و حتی سخت‌پوستان کوچک یا ماهی‌های ریز در برابر این فشار سهمگین و مکندگی شدید آب نمی‌توانند مقاومت کنند و به درون آب شیرین‌کن رفته و از بین می‌روند.
 
زمانی این مسئله جدی‌تر می شود که بدانیم بسیاری از این موجودات میکروسکوپی سرآغاز زنجیره حیات در دریاها هستند.
 
داود میرشکار مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی در رابطه با اثرات مخرب آب شیرین کن ها گفت : اگر از آب‌شیرین‌کن‌هایی که تلخاب‌هایشان را به دریا رها می‌کنند، استفاده شود، مطمئنا ما زیست‌گاه‌ها و تالاب‌های ساحلی‌مان، یعنی زیست‌گاه‌هایی که در ساحل و اعماق بالاتر داریم را از دست خواهیم داد. آب‌شرین‌کن‌ها به احتمال زیاد روی آب‌سنگ‌های مرجانی سخت در عمق‌های کمتر و آب‌سنگ‌های مرجانی نرم که در عمق‌های بیشتر قراردارند و همچنین روی گونه‌های کف‌زی تاثیر می‌گذارد.
 
همچنین این دستگاه ها برای فعالیت به انرژی زیاد نیاز دارند که تولید این انرژی انتشار گازهای گلخانه ای را به همراه دارد. ما نیز به عنوان کشوری که در معرض خشکسالی ها پی در پی قرار دارد با مشکل آب مواجه است گمانه زنی هایی در مورد استفاده از آب شیرین کن ها به گوش می رسد اما به گفته مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست ،هنوز بحران آب در کشور به حدی نرسیده که لازم به استفاده از آب شیرین کننده ها باشد و مدیریت آب‌های شیرین موجود در اولویت اول قرار دارد.
 
میرشکار مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی افزود: ابتدا باید ببینیم بحران در چه حدی و تامین آب در آن منطقه به چه صورت است. اگر همه راه‌ها منتهی به استفاده ازآب‌شیرین‌کن‌ها شد، آن وقت باید ببینیم آب‌شیرین‌کن‌هایی که در نظر گرفته شده از چه فناوری برخوردار است،آلاینده‌هایش چیست و در کدام محل قرار است مستقر شود. این‌ها همه باید بررسی شود بعد ما اعلام نظر خواهیم کرد.
 
*خلیج فارس در محاصره آب شیرین کن ها  
 
در شرایطی که کارشناسان محیط زیست کشور در استفاده از آب شیرین کن ها با احتیاط صحبت می کنند اما محیط زیست کشور از اثرات مخرب آب شیرین کن ها در امان نبوده است زیرا براساس آمارهای منتشر شده جهانی از میان 100 آب‌شیرین‌کن بزرگ دنیا (تا سال 2009 میلادی) 86 مورد در خاورمیانه که از این تعداد 90 درصد در حاشیه خلیج‌فارس قرار دارد و روزانه بیش از یک میلیون و دویست هزار مترمکعب تلخاب به خلیج‌فارس وارد می کنند.
 
تلخاب‌ها، دمای حدود 18 تا 60 درجه سانتی‌گراد دارند‌. دمای میانگین اطراف خروجی تلخاب‌ها همواره بالاتر از 30 درجه است. این شوک حرارتی همه آبزیان را تا سر حد انقراض پیش می برد در شرایطی که دما مورد نیاز آبزیان برای ادامه حیات 25 درجه است.
 
از آنجایی که محل احداث آب شیرین کن ها در نزدیک سواحل دریاها و خروج پساب های آن در محل های کم عمق دریا صورت می گیرد که مکان اصلی رشد وتکثیر موجودات دریایی است این موجودات با خطر جدی انقراض رو به رو هستند و از آنجایی که بخش عمده ای از آب های خلیج فارس متعلق به کشور ما است در نتیجه محیط زیست کشور از اثرات مخرب آب شیرین کن ها در امان نخواهد بود.