به گزارش پارس،به نقل از مشرقیکه‌تازی ذرات معلق در آسمان پایتخت در روزهای گذشته در روز دوشنبه به حدی رسید که کیفیت هوای تهران را وارد وضعیت قرمز کرد. روز گذشته انباشت آلاینده‌ها در شهر تهران به 7برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت رسید و شرایط دشواری را برای ساکنان این کلانشهر رقم زد  و میدان دید را تا 4کیلومتر کاهش داد. این در حالی است که به‌رغم امکان پیش‌بینی این وضعیت، در روزهای گذشته نه تنها خبری از وضعیت قرمز هوای پایتخت از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های مسؤول منتشر نشده بود، بلکه در شرایطی که همگان بر سلامت دانش‌آموزان و زنان و کودکان در این روزهای خاص تاکید داشته و دارند، حتی کمیته اضطرار آلودگی هوا هم تشکیل جلسه نداد و هیچ‌یک از مدارس و مراکز آموزشی هم تعطیل نشد و 9 میلیون تهرانی در وضعیت قرمز با وجود آلودگی7 برابری حد استاندارد در شهر تردد کردند!.

آلودگی روی عدد 162

از پنجشنبه هفته گذشته شرایط جوی پایدار است و با توجه به وارونگی دمایی، میزان آلاینده‌ها در سطح شهر تهران طی روزهای هفته جاری افزایش پیدا کرد و با عبور شاخص کیفیت هوا طی روز گذشته از عدد 162 شرایط ناسالم برای همه گروه‌های جامعه اعلام شد. اما جالب اینجاست که با وجود چنین شرایطی، واکنش قابل‌توجهی از سوی مدیران دولتی درباره این پدیده آسیب‌رسان انجام نگرفت. البته شرایط هوای پایتخت و تنگی نفس‌های متعدد مردم خود گویای وضعیت تلخ و آسیب‌رسان هوا در روز گذشته بود و مشخص نیست در روزهای آینده چه تعداد از مردم این کلانشهر در اثر عوارض و آسیب‌های این هوای بسیار آلوده راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شوند!

وضعیت هوا در شرایط هشدار

حد استاندارد کیفیت هوا عدد 100 در نظر گرفته شده که براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا روز گذشته این شاخص به 162 رسید، بر این اساس آلودگی هوای پایتخت 62 واحد از حد استاندارد بیشتر شد و وضعیت قرمز را در این شهر ایجاد کرد. این در حالی است که عبور شاخص از عدد150 وضعیت هشدار یا قرمز را نشان می‌دهد که وضعیت ناسالم برای همه گروه‌های جامعه است. وضعیتی که بر سینه پایتخت سنگینی می‌کند و به نحوی میهمان همیشگی پایتخت‌نشینان شده که البته در روزهای سرد و ایامی که پایداری شرایط جوی وارونگی دمایی را دامن می‌زند بیشتر از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند.

وضعیت سفید آموزش‌وپرورش در شرایط قرمز

یکی از موضوعاتی که روز گذشته باعث تعجب شهروندان شد تداوم فعالیت مدارس و مراکز آموزشی بود که با وجود امکان پیش‌بینی این شرایط از روزهای گذشته و تخمین شرایط جوی پیش رو چندان مورد توجه قرار نگرفت و برنامه‌ای از سوی دولت برای رویارویی با چنین شرایطی حتی در حد تعطیلی مدارس و کاستن از تردد دانش‌آموزان در این هوای آلوده اعلام نشد. در حالی که وزارت بهداشت نسبت به کیفیت هوای تهران و کاهش هر نوع فعالیت بدنی در این روز هشدار داد و توصیه‌های ویژه‌ای به بیماران قلبی و عروقی داشت کماکان دانش‌آموزان مسیر خانه تا مدرسه را طی کردند و مانند شرایط عادی سر کلاس‌های درس حاضر شدند.

گره خوردن سلامت پایتخت‌نشینان به باران

این در حالی است که همواره در پی پدید آمدن شرایط بحرانی کیفیت هوا و رسیدن به وضعیت هشدار به نحوی با انفعال مدیران و دست‌اندرکاران این حوزه روبه‌رو هستیم و نبود برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت یا اجرای طرح‌های پیشنهادی درباره رفع این معضل، چشم همگان را به تغییر شرایط جوی و بهبود کیفیت هوا به مدد باد و باران دوخته است. به راستی اگر ابر و بارشی برای مدتی طولانی آسمان پایتخت را متحول نکند چه راهکار یا تدبیری برای رهایی از سیاهی آلودگی هوای پایتخت و سایر کلانشهرها وجود دارد؟ اگر به باور مدیران سازمان محیط‌زیست بنزین پتروشیمی‌ها متهم اول این پرونده است چرا با وجود واردات بنزین به اصطلاح یورو4 بازهم به دنبال یک وارونگی دمایی چند ساعته هوای تهران از شرایط ناسالم همیشگی به هشدار و وضعیت قرمز و حتی فراتر از این می‌رسد؟ 

هشدار وزارت بهداشت به تهرانی‌ها

البته نکته دیگری که درباره وضعیت آلودگی هوا وجود دارد نزدیک شدن به روزهای سرد زمستان است. این روزها که هنوز فصل پاییز به اتمام نرسیده پایداری هوا و وارونگی دمایی آسمان کلانشهرها را به زانو در آورده است براستی چه شرایطی را برای روزهای سرد زمستان باید متصور شد. واپسین روزهای پاییز در پایتخت با هشدار درباره وضعیت هوا و توجه بیشتر به سلامت شهروندان همراه شد. «افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند». این متن هشداری بود که خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با توجه به آلودگی هوای پایتخت مطرح کرد. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به شهروندان تهرانی توصیه کرد:  از انجام هرگونه فعالیت بدنی خارج از منزل که افراد به‌طور متناوب و طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و باعث افزایش ریتم دم و بازدم شده یا ضربان قلب را شدت می‌بخشد پرهیز کنند.

بازار سیاه «ماسک» در روزهای آلوده

تشدید آلودگی هوای پایتخت و سایر کلانشهرهای کشور و همچنین شیوع آنفلوآنزا، دست به دست هم داده تا بازار خرید «ماسک»، این روزها به محلی برای کسب و کار سودجویان تبدیل شود. سیدحسین صفوی، مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ماسک به اندازه کافی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: با افرادی که بازار سیاه برای ماسک ایجاد کنند برخورد جدی خواهد شد.وی افزود: با توجه به شایعاتی که این روزها در زمینه بیماری آنفلوآنزا در جامعه شیوع داشته است متاسفانه عده‌ای سودجو از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند که مردم نباید به این تبلیغات توجه کنند.

تذکر نمایندگان به ابتکار

کم‌توجهی دولت به معضل آلودگی هوا و بر زمین ماندن برنامه‌های پیشنهادی برای کاستن از میزان آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها مدت‌هاست از سوی نمایندگان مجلس پیگیری می‌شود ساختار سازمانی طراحی شده در سازمان محیط‌زیست رسیدگی این موضوع را به شیوه استیضاح با مشکل همراه کرده اما همچنان طرح سوال و تذکر به رئیس سازمان محیط‌زیست برای تغییر شیوه مدیریت و رسیدگی به شرایط از سوی نمایندگان پیگیری می‌شود. قاسم احمدی‌لاشکی، نماینده مردم نوشهر و چالوس با انتقاد از عملکرد سازمان محیط‌زیست اظهار داشت: این سازمان اگر نگران است به وضعیت هوای تهران رسیدگی کند. نماینده مردم نوشهر در مجلس افزود: سازمان محیط‌زیست اگر نگران شرایط زیست محیطی کشور است به وضعیت آلودگی آب دریا و وضعیت هوای تهران برسد و بلای جان مردم نشود.

جای خالی تدبیر دولت

همچنین عضو هیات‌رئیسه فراکسیون محیط‌زیست و توسعه مجلس با انتقاد از بی‌توجهی مدیران به افزایش آلودگی هوا در پایتخت، بر ضرورت برگزاری جلسه اضطراری هیات دولت برای بررسی آلودگی هوا تاکید کرد. مهرداد بائوج‌لاهوتی، با اشاره به شرایط بحرانی آلودگی هوا در پایتخت، گفت:  آلودگی هوا در تهران به  مرز بحرانی رسیده و محیط‌زیست باید در اسرع وقت با برگزاری جلسه‌ای تدابیر لازم را برای برون‌رفت از این مشکل درکوتاه مدت اتخاذ کند. وی با تاکید بر برگزاری جلسه‌ای از سوی هیات دولت برای بررسی مشکل آلودگی هوا، تصریح کرد:‌ متاسفانه در حال حاضر عامل 83 درصد آلودگی هوا تردد بی‌ضابطه خودروها در سطح خیابان‌هاست و محیط‌زیست به نمایندگی از سوی دولت باید هرچه سریع‌تر برای حل این مشکل راهکارهای لازم را ارائه دهد، چون با گسترش آلودگی هوا در مدت زمان طولانی بیماری‌های تنفسی افزایش پیدا می‌کند که شاید نتوان پس از آن هیچ اقدام خاصی انجام داد.