به گزارش پارس به نقل از تسنیم، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست مدعی شد که ایران و آمریکا درباره اختصاص اماکن جدید برای استقرار دفاتر حافظ منافع دو کشور در پایتخت‌های یکدیگر به توافق رسیده‌اند.


واشنگتن‌پست نوشت:‌ آمریکا، در اقدامی که می‌توان گفت در بین اولین توافق‌ها با ایران از زمان انقلاب اسلامی در سال 1979 جای دارد، به دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن اجازه داده است که به یک مقر جدید نقل مکان کند.

در مقابل، سوئیس، که درصدد دستیابی به مکانی جدید برای دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران بود یک محل جدید دریافت خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی درباره این اقدام متقابل گفت: "مقابله به مثل علامت مشخصه دیپلماسی است. این یک مبادله بود."

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، هقته گذشته در اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل حاضر شده و با جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفتگو کرد. بدین ترتیب وی اولین وزیر خارجه آمریکا پس از انقلاب اسلامی است که حداقل از نظر فنی وارد خاک ایران شده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا درباره ارتباط این اقدام متقابل با مذاکرات هسته‌ای گفت: "هیچ ارتباطی بین این جابجایی که مدت زیادی است برنامه‌ریزی شده و مذاکراتی که به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازند، وجود ندارد."

این مقام در ادامه افزود: "دفتر حافظ منافع ایران سال گذشته درخواست داد که به آدرس جدید نقل مکان کند. این اجازه بر اساس پروتکل‌های استاندارد داده شد."

دفتر حافظ منافع ایران که اکنون تحت نظارت پاکستان فعالیت می‌کند امور مربوط به ویزا، گذرنامه و برخی امور فرهنگی را برای حدود 1.5 میلیون ایرانی ساکن آمریکا انجام می‌دهد.