به گزارش پارس،به نقل از تسنیمژاله رجوی در آستانه برپایی "بیست و پنجمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران" در مرکز همایش‌های رازی تهران آغاز به کار می‌کند اظهار داشت: از دلایل مراجعه دیر هنگام کودکان مبتلا به آب مروارید مادرزادی آن است که این کدورت در پشت قرنیه چشم کودک بوجود می آید و ممکن است تا مدت ها دیده نشود و تنها با معاینات تخصصی چشم پزشکی قابل تشخیص است.

وی عنوان کرد: یکی از روش‌های مناسب و آسان غربالگری کاتاراکت مادرزادی معاینه ته چشم نوزادان در هنگام تولد است.

رجوی با تاکید بر مراجعات به موقع کودکان به چشم پزشک یادآور شد: از دیگر بیماری‌های چشمی شایع در کودکان استرابیسم مادرزادی (انحراف چشم) است که نیازمند جراحی به موقع است.

وی گفت: معمولا انحراف چشم در کودکان تا سن یک سالگی پیدا می‌شود و تا 2 سالگی می‌توان بهترین نتیجه را از عمل جراحی این کودکان گرفت.

عضو کمیته علمی اطفال و استرابیسم بیست و پنجمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران با ابراز تاسف از اینکه متوسط سن مراجعه کودکان مبتلا به استرابیسم به مراکز درمانی برای انجام عمل جراحی چشم در ایران 6 تا 7 سالگی است، تصریح کرد: هر چند مراجعه دیر هنگام والدین برای این عارضه یکی از مشکلات است، اما معضل اساسی تر آن است که حتی وقتی والدین یک کودک در سنین زیر 2 سال که زمان طلایی جراحی به شمار می‌رود، مراجعه می‌کنند و به آنان گفته می‌شود، کودک آنان نیازمند جراحی چشم است به جای توجه به توصیه پزشک به توصیه اقوام و نزدیکان که اظهار می‌دارند، بچه هنوز کوچک است و بیهوشی برایش ضرر دارد و صبر کنید تا بزرگ شود، توجه می کنند و عمل جراحی را به تاخیر می‌اندازند.

وی گفت: از آنجا که دید همزمان دوچشمی و در نتیجه امکان دید سه بعدی فرایندی وابسته به کورتکس مغز است که تنها در سنین کودکی (زیر 2 سال) قابل شکل گیری است، تاخیر در درمان انحراف چشم این کودکان سبب می شود که امکان دید سه بعدی در آنان برای همیشه از دست برود. همچنین عواملی چون کمبودامکانات اقتصادی و فرهنگی خانواده نیزاز دیگر علل جراحی دیرتر  این بچه‌ها به شمار می‌رود.

رجوی ادامه داد: یکی از مباحث اساسی در بحث انحرافات چشم، ارتقای دانش علمی دست اندرکاران در این حوزه است تا بتوانند در این زمینه مهارت بیشتری کسب کنند.

وی اضافه کرد: به همین منظور در بیست و پنجمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران از دکتر "سیلبرت" که از چشم پزشکان برجسته این رشته در دنیا به شمار می‌رود، دعوت شده  که با حضور در این کنگره با دیگر چشم پزشکان حاضر در کنگره در مورد مباحث مختلف در این رشته هم فکری وتبادل نظر کنند.

عضو کمیته علمی اطفال و استرابیسم بیست و پنجمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران گفت: آب مروارید (کاتاراکت) مادرزادی در کشورهای پیشرفته دنیا و حتی کشورهای منطقه در یک تا سه ماهگی شناسایی شده و هر چه زودتر اقدام به جراحی آن می شود در حالیکه متاسفانه متوسط سن این عمل در کشور ما 3 سالگی است که این مساله باعث از بین رفتن دید چشم مبتلا و دید سه بعدی در کودکان می‌شود.

یادآور می‌شود، علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیست و پنجمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران می‌توانند به نشانی اینترنتی www.irsocongress.ir مراجعه کنند.