به گزارش پارس به نقل از تسنیم ، بیمه طلایی چند صباحی است که دیگر کارایی لازم را برای فرهنگیان ندارد و این بیمه در شرایطی امسال وارد پنجمین سال فعالیت خود می‌شود که نارضایتی‌های بسیاری درخصوص نحوه ارائه خدمات وجود دارد، حتی مسئولان آموزش‌وپرورش نیز به این باور رسیده‌اند که لفظ طلایی دیگر کارایی نداشته و این بیمه صرفاً یک بیمه تکمیلی است.

در سال ۱۳۸۹ زمانی که آموزش و پرورش طرح بیمه طلایی فرهنگیان را اعلام کرد،‌ هدف اصلی این بود تا اقدامات بزرگی در ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی به فرهنگیان انجام شود،‌ با گذشت زمان، حق بیمه کسرشده از حقوق فرهنگیان افزایش یافت اما در مقابل پای خدمات ارائه شده لنگ بود.

سال گذشته به‌دلیل حجم بالای بدهی‌های آموزش‌وپرورش به بیمه ایران، قرارداد بیمه طلایی با این شرکت منعقد نشد و آتیه سازان حافظ به‌عنوان شرکت طرف قرارداد بیمه فرهنگیان انتخاب شد، البته در نحوه ارائه خدمات توسط این شرکت بیمه‌ای نیز انتقادات و حرف و حدیث‌های فراوانی مطرح بود، به‌عنوان مثال فرهنگیان از کم بودن مراکز طرف قرارداد و تأخیر در پرداخت هزینه‌‌های پزشکی شکایت داشتند.

مسئولان آموزش‌وپرورش با هدف کاستن از مشکلات بیمه‌ای و جلب رضایت بیشتر فرهنگیان برای سال جدید ۴ بسته بیمه‌ای را طراحی کردند که در هریک از این بسته‌ها، خدمات درمانی متفاوتی ارائه می‌شود.

بسته‌‌های بیمه‌ای بدین شرح هستند:

در بسته شماره یک نرخ بیمه ماهانه توسط شرکت بیمه‌گر مبلغ۵۳۰ هزار ریال با احتمال ۱۰تا۱۵درصد افزایش است که مبلغ ۱۳۰هزار ریال آن سهم دستگاه و مابقی توسط بیمه شدگان پرداخت می‌شود.

در این بسته هزینه‌های بیمارستانی شامل جراحی‌های تخصصی و درمان طبی و سایر اعمال جراحی، هزینه‌های نازایی، پاراکلینیکی، ویزیت، فرانشیز دارو، هزینه‌های اروتز و پروتز و هزینه‌های تهیه اعضای طبیعی پیوندی بدون سقف و هزینه‌های زایمان (طبیعی، سزارین و کورتاژ )، عینک و لنز تا سقف ۱۰میلیون ریال، عیوب انکساری برای هرچشم تا سقف ۳میلیون ریال است.

بسته شماره دو: نرخ بیمه ماهانه توسط شرکت بیمه‌گر مبلغ ۳۸۰هزار ریال با احتمال ۱۰تا۱۵درصد افزایش است که مبلغ ۱۳۰هزار ریال آن سهم دستگاه و مابقی توسط بیمه شدگان پرداخت می‌شود.

در این بسته هزینه‌های بیمارستانی شامل جراحی‌های تخصصی و درمان طبی و سایر اعمال جراحی، هزینه‌های نازایی، پاراکلینیک، ویزیت، فرانشیز دارو، هزینه‌های اروتز و پروتزو، هزینه‌های تهیه اعضای طبیعی پیوندی بدون سقف و هزینه‌های زایمان (طبیعی، سزارین و کورتاژ ) تا سقف ۱۰میلیون ریال،‌ عینک و لنز تا سقف ۵۰۰۰۰۰ ریال،‌ عیوب انکساری برای هرچشم تا سقف ۳میلیون ریال است.

بسته شماره سه: نرخ بسته شماره سه مبلغ ۲۳۰هزار ریال با احتمال ۱۰تا۱۵درصد افزایش است که مبلغ ۱۳۰هزار ریال آن سهم دستگاه و مابقی توسط بیمه شدگان پرداخت می‌شود.

بسته شماره سه، هزینه‌های بیمارستانی شامل جراحی‌های تخصصی و درمان طبی و سایر اعمال جراحی، هزینه‌های نازایی، پاراکلینیکی، هزینه‌های اروتز و پروتزو، هزینه‌های تهیه اعضای طبیعی پیوندی بدون سقف و هزینه‌های زایمان (طبیعی، سزارین و کورتاژ ) تا سقف ۱۰میلیون ریال است.

در این بسته هزینه‌های جراحی‌های تخصصی، درمان طبی و سایر اعمال جراحی، هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری (بستری) و تهیه اعضای طبیعی پیوندی بدون سقف و زایمان شامل (طبیعی، سزارین و کورتاژ ) تا سقف ۱۰میلیون ریال است.

بسته شماره چهار: تعهدات هزینه‌های بیمارستانی شامل جراحی‌های تخصصی و درمان‌ طبی و سایر اعمال جراحی بدون سقف است، زایمان (طبیعی، سزارین و کورتاژ تشخیصی و تخلیه‌ای) نیز تا سقف ۱۰میلیون ریال است.

هزینه‌های نازایی و ناباروری (هزینه‌های تشخیص و دارو و درمان) و هزینه‌های تهیه اعضای طبیعی پیوندی با تأیید انجمن‌های مربوطه بدون سقف است.

نرخ حق بیمه ماهانه بسته شماره دو برای هر نفر توسط شرکت‌های بیمه‌گر ۱۸۰هزار ریال (با احتمال ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یا کاهش) تخمین زده می‌شود که مبلغ ۱۳۰هزار ریال آن به‌عنوان سهم دستگاه تأمین و پرداخت خواهد شد و مابقی باید توسط بیمه‌شدگان پرداخت شود.

البته آموزش‌وپرورش این بسته‌‌های بیمه‌ای را در معرض نظرسنجی فرهنگیان گذاشته است تا در انعقاد قرارداد جدید بیمه طلایی فرهنگیان برای سال ۹۴ که طی چند روز آینده وضعیت آن مشخص می‌شود،‌ این نظرات مورد توجه قرار بگیرد. اما در رابطه با چهار بسته بیمه‌ای چند سؤال و ابهام وجود دارد.

** آیا قرار است هر یک از فرهنگیان با توجه به نیازهایشان از میان این بسته‌ها دست به انتخاب بزنند یا بر اساس نظرسنجی از فرهنگیان قرار است بسته‌ای که معلمان بیشترین رضایت را از آن دارند در سال ۹۴ به‌صورت مشترک برای تمام آنها اجرا شود؟

** آیا سهم پرداختی از سوی دولت در تمام ۴ بسته پیشنهادی ثابت بوده یا قرار است نیمی از هزینه‌ها توسط فرد فرهنگی و نیمی دیگر توسط دولت پرداخت شود؟

** اگر قرار است طبق طرح جدید آموزش‌وپرورش،‌ هر فرد فرهنگی از میان ۴ بسته بیمه‌ای با توجه به نیازهای پزشکی و وضعیت مالی خود دست به انتخاب بزند، آیا این طرح به‌نوعی منجر به طبقه بندی فرهنگیان در استفاده از حمایت‌های بیمه‌ای نیست؟ و منجر به آن نمی‌‌شود که افراد توانمند با پرداخت پول بیشتر خدمات بهتری را دریافت کنند.

** طبق دستورالعمل آموزش‌وپرورش درخصوص این ۴ بسته بیمه‌ای، سهم پرداختی از سوی دولت کاهش یافته است در حالی که باید نیمی از هزینه‌ها از سوی دولت پرداخت شود. علت کاهش سهم دولت در مقایسه با سال گذشته چیست؟

علی اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که چرا در بسته‌های بیمه‌ای پیشنهادی سهم پرداختی دولت کاهش یافته است، اظهار داشت:‌ این‌گونه نیست،‌ هر هزینه‌ای که برای بیمه فرهنگیان پرداخت می‌شود نیمی از آن را فرد فرهنگی پرداخت می‌کند و نیمی دیگر را دولت. در ۴ بسته پیشنهادی بیمه طلایی که امسال طراحی شده است در نظر داریم تا فرد فرهنگی هرکدام از بسته‌ها را که تمایل داشت انتخاب کند در حقیقت به فرهنگیان برای انتخاب خدمات بیمه‌ای اختیار داده‌ایم. در تمام این ۴ بسته سهمی که دولت پرداخت می‌کند معادل رقمی است که فرد فرهنگی پرداخت می‌کند.

وزیر آموزش‌وپرورش عنوان کرد: ممکن است یک همکار فرهنگی به خدمات پزشکی نیاز کمتری داشته باشد و طبیعی است بسته‌ای را انتخاب کند که خدمات کمتری را ارائه کرده و هزینه کمتری را برای او دارد. چهار بسته بیمه‌ای که امسال طراحی شده است، انتخاب را به‌عهده فرهنگیان گذاشته است و با شرکت‌های بیمه‌گذار مذاکراتی شده که تا آخر اردیبهشت وضعیت نهایی اعلام خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این، فرشید سیاری مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرده بود: هدف ما این است در تمام این بسته‌های بیمه‌ای سهم دولت ثابت باشد تا همکاری که خدمات بیشتری درخواست دارد هزینه بیشتری بپردازد.

از گفته‌های وزیر آموزش‌وپرورش این گونه استنباط می‌شود که در طرح جدید بیمه‌ای قرار است فرهنگیان از میان ۴ بسته بیمه‌ای دست به انتخاب زده و با توجه به نیازی که دارند یکی از آنها را انتخاب کنند.

مهران عبدالکریمی رئیس اداره بیمه و درمان وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید:‌ در چهار بسته پیشنهادی بیمه‌ای حق انتخاب را به فرهنگیان دادیم تا با توجه به نوع خدمات و هزینه‌های آن از میان این چهار بسته دست به انتخاب بزنند.

وی با اشاره به اینکه هزینه تعرفه‌های پزشکی افزایش یافته و این موضوع باعث این افزایش نرخ بیمه شده است، افزود: نرخ‌های اعلام شده پیشنهادی از سوی شرکت‌های بیمه‌ بود اما تا زمانی که ضریب خسارت سال گذشته مشخص نشود نمی‌توانیم نرخ دقیق را تعیین کنیم و نرخ قطعی هنوز اعلام نشده است. ممکن است تعهداتی را که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد با سایر تعهدات جابه‌جا کنیم، به‌عنوان مثال ارائه خدمت به بیماران سرطانی و بیماری‌های خاص به‌ویژه در بحث تأمین داروها را تقویت کنیم.

به گزارش تسنیم،‌ وضعیت سهم پرداختی دولت، انتخاب از میان ۴ بسته با توجه به نیاز و شرایط هر یک از فرهنگیان یا انتخاب بسته‌ای بر اساس نظرسنجی از فرهنگیان به‌منظور اجرای هماهنگ آن برای تمام فرهنگیان در سال ۹۴ از جمله سؤالاتی بوده که درخصوص طرح جدید بیمه‌ای مطرح است.