پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت از چند سال گذشته حدود 30 مرکز در مناطقی که بروز رفتار پر خطر جنسی زیاد است در کل کشور راه‌اندازی کرده که فقط زنان آسیب پذیر را جذب می‌کند.

عباس صداقت رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: آخرین آمار ثبت شده از بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی که به مراکز مشاوره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجعه کرده و تشکیل پرونده داده‌اند تا اول سال‌جاری 29هزار نفر بوده است. 

صداقت افزود: طبق مدلسازی سازمان ملل تخمین می‌زنیم حدود 85 هزار مورد ابتلا به اچ‌آی‌وی در کشور وجود داشته باشد. 

وی اضافه کرد: آخرین مدلسازی‌ها نشان می‌دهد اگر مداخلات پیشگیری از ایدز به صورت فعلی انجام گیرد در 5 سال آینده تعداد بیماران اچ‌آی‌وی مثبت به 120 هزار نفر افزایش خواهد یافت.

رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تزریق مواد مخدر و مصرف مواد محرک و رفتارهای پر خطر جنسی دو عامل بسیار مهم در شیوع ایدز هستند گفت: در شدت و کاهش عوامل تأثیرگذار در ابتلا به ایدز سازمان‌هایی که در حوزه اقتصادی و رفاه اجتماعی مسئولیت و مأموریت دارند می‌توانند مداخلاتی داشته باشند، اما آنچه در مأموریت و رسالت وزارت بهداشت است کاهش بار بیماری اچ‌آی‌وی در جامعه و ارائه خدمات کاهش آسیب به گروه‌های در معرض خطر است. به عنوان مثال کاهش خطر اچ‌آی‌وی در زنان آسیب‌پذیر.

وی افزود: اچ‌آ‌ی‌وی جزو بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن نیست که وزارت بهداشت بخواهد در یک بسیج همگانی حجمی از افراد جامعه را واکسن بزند و مانند بسیاری از بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن بیماری را تحت کنترل آورد.

رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه کنترل بار بیماری اچ‌آی‌وی در گروه‌های آسیب پذیر بویژه زنان به دو محور اصلی بستگی دارد گفت: نخست آگاه‌سازی جامعه است که باید به قدری تأثیرگذار باشد که دانش سلامت جامعه را در گروه‌های سنی و گروه‌های هدف ارتقا دهد. 

صداقت افزود: مداخله آموزش زمانی می‌تواند اثر خودش را نشان دهد که به‌صورت فراگیر و مستمر صورت بگیرد یعنی یک دانش‌آموز باید بتواند روابط بین خانواده، هرم و ساختار خانواده را بهتریاد بگیرد و بداند که چگونه الگوسازی کند. 

وی اضافه کرد: محور بعدی اطلاع‌رسانی عمومی در جامعه است به این معنا که برقراری روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج رسمی با فردی که پیشینه‌ای از رفتارهای پر خطر جنسی را آشکار نمی‌کند براحتی می‌تواند فرد را در معرض اچ‌آی‌وی قرار دهد. یعنی در درجه اول باید گروه هدف را با اطلاع‌رسانی واکسینه کنیم تا با ترویج رفتار سالم، بار رفتار پر خطر کم شود.