به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، استفاده زیاد از رایانه و موبایل و تبلت بخش‌هایی از مغز را دچار کم کاری می‌کند که فرد را به اختلالی شبیه آنچه سالمندان بر اثر کهولت سن به آن دچار می‌شوند مبتلا می‌کند.

امروزه کودکان به جای بازی کردن با هم سن و سالانشان، سرگرم بازی با تبلت و موبایل هستند که گاهی استفاده آنها از این وسایل ساعتها زمان می‌برد و ارتباط آنها را با دنیای اطرافشان قطع می‌کند این در حالیست که استفاده زودهنگام کودکان از تکنولوژی می‌تواند تبعاتی به همراه داشته باشد بنام "زوال عقلی دیجیتالی" که گاهی والدین به علت مشغله‌های زیاد از آنها بی‌خبرند.

 
بیماری خاموش تکنولوژی را جدی بگیرید!
 
شاید این واژه را کمتر در جایی شنیده و یا دیده اید اما به راستی زوال عقلی دیجیتالی یک بیماری خاموش است که وقتی بچه ها  مرتب و بی وقفه از کامپیوتر  و تبلت و موبایل استفاده می کنند دچار مشکلات حافظه و زوال عقل می شوند به عبارت دیگر یک نوع بیماری است که استفاده افراطی از آن ها منجر به از دست دادن حافظه نزدیک می شود.
 
از دست دادن حافظهٔ نزدیک ممکن است اولین نشانهٔ قابل توجه زوال عقل باشد که به‌ تدریج بعد از ماه‌ها یا سال‌ها قدرت تعقل و درک کاهش مى‌یابد. این بیمارى ممکن است با فقدان علاقه به خانواده و فعالیت‌هاى معمول، دورى از جامعه و شخصیتى همراه با تکنولوژی باشد.
 
زوال عقلی دیجیتالی به مجموعه ای از اختلال هایی اشاره دارد که در اثر استفاده افراطی از موبایل و تبلت رخ می دهد به طوری که خیلی از جنبه های فکری و رفتار به حدی صدمه می بینند که فعالیت های روزمره کاهش می یابد و هوش سیال و متبلورمان هم تقریبا از بین می رود.
 
بیماری خاموش تکنولوژی را جدی بگیرید!
 
 
هوش سیال و متبلور چیست ؟
 
هوش سیال به معنی قابلیت تفکر و استدلال انتزاعی و حل مسائل است اما هوش متبلور به معنی ، یادگیری از تجربیات و آموزه‌های پیشین است. این هر دو هوش در دوران کودکی و نوجوانی افزایش می‌یابند ، در واقع هوش سیّال در نوجوانی به نقطه اوج خود می‌رسد و از 30 تا 40 سالگی تدریجاً شروع به کاهش می‌کند و هوش متبلور تا دوران دوران بزرگسالی ادامه می‌یابد.
 
روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که همان علائم و نشانه هایی که معمولا با بالا رفتن سن افراد دچارش می شوند کودکان و نوجوانانی که زیاد از حد از موبایل و تبلت استفاده می کنند دچار همان کم کاری حافظه که در سن پیری رخ می دهند شود.
 
بیماری خاموش تکنولوژی را جدی بگیرید!
 
 
عوامل بروز این بیماری
 
 استفاده بیش از حد از موبایل و تبلت و گشت و گذار افراطی در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی ،مثل خواندن رمان های کوتاه تلگرامی ، چت کردن ، ساعت ها بازی کردن و سیر و سفر کردن در این فضاها حال به هر علتی فرصت های ما رو برای رجوع  کتاب و کتابخوانتی محدود می کند که همین باعث کاهش هوش متبلور و زوال عقلی دیجیتالی به اصطلاح کم کاری حافظه می شوند.


 
تهدید سلامتی کودکان توسط یک عارضه جدی
 
در واقع وقتی بچه ها زیاد درگیر تکنولوژی می شوند فقط قسمت هایی از حافظه شروع به فعالیت می کنند و دیگر قسمت های حافظه رسما تعطیل می شود ، مکانیزم این اثر به دلیل این است که کودکانی که از رایانه استفاده می‌کنند کمتر فکر می‌کنند، بنابراین دچار نقص در حافظه و کارکردهای ذهنی می‌شوند.
در واقع زمانی کودکان دچار زوال عقلی دیجیتالی می شوند که صرفا رابطه شان نه با خانواده و دوستان باشد بلکه فقط دنیای مجازی باشد ، اتفاقی که امروزه برای بچه ها در حال افتادن است.
 
 
 
مقصر کیست؟
 

مقصر هر بلایی که این روزها در اثر استفاده بیش از حد از تکنولوژی بر سر بچه ها می آید نه محیط است نه تکنولو|ی و نه خودشان ، بلکه والدین ناآگاه اند که در مورد تکنولوژی و این وسایل مثل تبلت و گوشی و  اینترنت و شبکه های اجتماعی سوادشان خیلی کمتر از بچه ها است.اگر والدین زمانی که در منزل هستند به صرف غذا با فرزندان بپردازند و با آنها بازی کنند،‌کودکان کمتر به رایانه و تلفن همراه پناه می‌برند و دچار انواع و اقسام بیماری های ناشی از تکنولوژی نمی شوند.