به گزارش پارس،به نقل از فارسمحمد هاشمی گفت: به دلیل اهمیت موضوع چاقی در کودکان، سازمان جهانی بهداشت قرار است شعار خاتمه دادن به چاقی کودکان را به‌عنوان شعار سال‌های آتی مطرح و بر توجه بیشتر جوامع به این موضوع تأکید کند. 

هاشمی گفت: در دهه‌های گذشته افراد غالباً در دهه سوم و یا چهارم زندگی خود مبتلابه چاقی و پس از حدود یک دهه مبتلابه بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از چاقی و حدود 10 تا 15 سال بعد دچار مرگ‌ومیر می‌شدند. اما در حال حاضر سن شیوع چاقی به سنین کودکی و نوجوانی رسیده است و متعاقب آن، این افراد در سنین جوانی به عوارض ناشی از چاقی مانند دیابت و فشارخون بالا مبتلا می‌شوند. 

وی افزود: این افراد نمی‌توانند افراد کارآمدی در جامعه باشند و در نتیجه کارآمدی جامعه نیز کاهش خواهد یافت؛ بنابراین اگر امروز با مشکل چاقی در کودکان و نوجوانان مقابله نکنیم، جامعه آینده ما در نتیجه داشتن افراد چاق، بهره‌وری کمتری نیز خواهد داشت و هزینه‌های درمانی و هزینه‌های ناشی ازکارافتادگی آن‌ها، بدنه سلامت کشور و بیمه‌ها را تحت‌فشار قرار می‌دهد. 

هاشمی در خصوص رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن تأکید کرد که در این رژیم‌ها، تنوع مواد غذایی رعایت شود و هیچ‌یک از گروه‌های پنج‌گانه غذایی (نان و غلات، کربوهیدرات‌ها، لبنیات، پروتئین‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها) حذف نشود، همچنین لازم است تعادل و تناسب در مصرف میزان این مواد رعایت شود. 

وی بابیان این‌که رژیم‌های غذایی فاقد این سه ویژگی مناسب نیستند، دراین‌باره به‌طور خاص به رژیم‌هایی همچون رژیم‌های گیاهی اشاره کرد که در آن‌ها تنها از یک ماده غذایی مصرف شود. 

هاشمی ادامه داد: در رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن، هیچ کمبودی نباید وجود داشته باشد زیرا مشکلاتی مانند ریزش مو، یبوست و کم‌خونی بروز می‌کند. 

متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه اظهار کرد: در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم الگوی زندگی در جوامع بشری تغییر کرد؛ پیش از آن بیماری‌های متابولیک و واگیردار به‌عنوان عامل اصلی مرگ‌ومیر به شمار می‌رفت اما در قرن حاضر بیماری‌های غیر واگیر و چاقی به‌عنوان عامل اصلی پیدایش گروه زیادی از بیماری‌ها عامل بروز بسیاری از مرگ‌ومیرها به شمار می‌رود. 

وی در پایان گفت: به‌طورکلی قرن حاضر را قرن اپیدمی دوقلوی چاقی و دیابت عنوان کرده‌اند به این معنا که این دو موضوع دوشادوش هم در بروز بیماری‌ها و مرگ‌ومیرها تأثیرگذار هستند. 

پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران با تمرکز بر موضوع کودکان و نوجوانان و تکیه‌بر ورزش و تغذیه به‌عنوان عوامل پیشگیری از 25 تا 27 آذرماه در سالن غرضی بیمارستان میلاد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/