بر اساس تحقیقات و مطالعاتی که در بین افراد 20 تا 65 ساله انجام شده است، 11 درصد تهرانی‌ها دیابت دارند.

به گزارش پارس، دکتر ساسان شرقی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: بر اساس آنچه که سازمانهای بین المللی در مورد میزان شیوع دیابت در ایران پیش بینی کرده اند، می بایست در سال 2005 که شیوع دیابت در کشورمان 5 درصد بود، به 8 تا 9 درصد در سالهای 2035 تا 2030 برسد اما باید عنوان داشت که در حال حاضر به این وضعیت رسیده ایم و این خیلی امیدوار کننده نیست.

این فوق تخصص غدد با اعلام اینکه میزان شیوع دیابت در تهران فراتر از میانگین کشوری است، افزود: بر اساس تحقیقات و مطالعاتی که در بین افراد 20 تا 65 ساله انجام شده است، 11 درصد تهرانی‌ها دیابت دارند.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد که سالانه 300 هزار نفر در کشور به تعداد بیماران دیابتی افزوده می شود و این وضعیت در تهران 100 هزار نفر برآورد شده است.

شرقی با اعلام اینکه یک بیمار دیابتی طبق استانداردهای جهانی حداقل 3 بار در سال می بایست ویزیت و معاینه شود، گفت: آنچه مسلم است، اینکه جامعه پزشکی ما از عهده چنین کاری بر نمی آید و تنها راه پیشگیری از افزایش موارد ابتلا به دیابت، آموزش عمومی است.

این فوق تخصص غدد ادامه داد: متاسفانه آنچه را ما می بینیم و مشاهده می کنیم، این است که شلوغ ترین مکانهای ما مغازه های فست فود هستند و این به رغم توصیه ها و هشدارهایی است که جامعه پزشکی در مورد مصرف زیاد این قبیل غذاهای آماده عنوان می کند.

مسئول آموزش پژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از شیوه زندگی مردم به خصوص در شهرهای بزرگ کشور، گفت: نبود فضاهای ورزشی و همچنین نبود فرهنگ ورزش، باعث شده تا سلامت مردم به خطر بیافتد.

وی با تاکید بر رابطه مستقیم بین چاقی و دیابت، تصریح کرد: اگر بتوانیم جلوی چاقی را بگیریم، جلوی دیابت را خواهیم گرفت.

شرقی با اعلام اینکه در حال حاضر بین 5 تا 20 درصد هزینه های بهداشتی در کشورها صرف درمان دیابت می شود، گفت: پیش بینی شده است این میزان تا سال 2030 به 40 درصد برسد.

وی بر ضرورت ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت افراد جامعه تاکید کرد و افزود: بیش از 90 درصد موارد ابتلا به دیابت مربوط به نوع 2 است که قبلا میزان شیوع آن زیر یک درصد که در حال حاضر به 10 تا 15 درصد رسیده است.