بهنوش خرم روز: فناوری، سبک زندگی انسان های ساکن کره خاکی را حسابی تغییر داده است. به همین نسبت هم، اختلالات و رفتارهای تازه ای در جامعه انسانی، شناسایی می شود. احتمالا درباره اعتیاد به اینترنت و یا وسواس گوشی همراه، یا فوبیای بدون گوشی همراه ماندن شنیده اید، اما این یکی جدید است: دایستکسیا (dystextia) یا اختلال در تایپ پیامک!
به گزارش دیسکاوری، وقتی پزشکان دیتروید متوجه شدند که بیماری، برای همسر خود پیام های درهم و برهم می فرستد؛ حدس زدند که مشکل، چیزی بیشتر از حواس پرتی ناشی از تایپ پیامک در حین رانندگی است. آن ها این فرد را با مقیاس آسیب موسسه های سلامت ملی مورد برسی قرار دادند و جالب این‎ که هیچ رفتار عجیب یا نشانه دیگری در وی پیدا نکردند.
نمره این فرد مشکوک در مقیاس، ۲ بود که نشان می داد احتمالا آسیب بسیار خفیفی وجود دارد. اما بعد، تصویربرداری از مغز نشان داد که این مرد از آسیب متوسطی رنج می برد. روز بعد، باز مرد مورد بررسی قرار گرفت. جالب تر این بود که او می توانست جمله ها را دقیق و بدون اشکال بیان کند، اما همان ها را در قالب پیامک به شکل درهم و برهم روی گوشی همراه خود تایپ می کرد و شگفت تر این که متوجه درهم و برهم تایپ شدن آن ها هم نمی شد. به همین دلیل هم محققین اختلال او را دایستکسیا یا اختلال در تایپ پیامک نامیدند.
ظاهرا این مرد ساکن دیتروید، اولین موردی نیست که چنین اختلالی را نشان می دهد. در بایگانی نورولوژی، گزارشی از یک زن ۲۵ساله باردار ثبت شده که برای همسرش، پیام کوتاه درهم و برهمی فرستاده و همسرش از روی همین پیامک ها، احساس کرده که باید مشکلی وجود داشته باشد.
نمونه هایی از این دست، باعث شده اند محققین فرضیه تازه ای بسازند، این که احتمالا در زمان تایپ پیامک، مغز به شیوه ای کاملا متفاوت از سایر انواع استفاده از زبان یا نوشتن رفتار می کند.
دکتر امران کاسکار، رزیدنت عصب شناسی بیمارستان هنری فورد که مسئول درمان این بیمار بوده است می گوید: « ممکن است این حوزه تازه ای از زبان باشد که تا به حال بررسی و مطالعه کافی در مورد آن صورت نگرفته است. در انسان ها، زبان دستخوش تغییر و تکامل می شود. آیا پیامک نوعی زبان ویژه است که مغز در حال ایجاد و رشد آن است؟ »
جواب این سوال ها هنوز روشن نیست. اما به نظر می رسد که پیامک های درهم و بی ربط، می توانند برای فرایند تشخیص توسط پزشکان مفید باشند. به علاوه، زمان ارسال پیامک ها، ثبت می شود و به پزشکان کمک می کند دقیقا بدانند که علائم از چه زمانی شروع شده است.