به گزارش پارس،به نقل از مشرق اگر گشتی در شبکه‌های اجتماعی از جمله شبکه پرمخاطب اینستاگرام بزنیم غیر از حضور بازیگران، خوانندگان و فوتبالیست‌های ایرانی که حالا به قول خارجی‌ها سلبریتی‌های ایرانی شده‌اند و در لایک و فالوور‌های بیشتر با هم رقابت می‌کنند، به صفحه‌های عجیبی بر می‌خوریم که کمتر در آن نشانه‌ای از اخلاق و منش و فرهنگ ایرانی بهره‌مند است.

شبکه اجتماعی اینستاگرام حالا بیشتر کاربرد سرگرمی و خبرهای زرد برای کاربران ایرانی پیدا کرده و بسیاری برای خودی نشان دادن و شوخی و خنده به سراغ این شبکه اجتماعی می‌روند. چند روز پیش بود که جنجال پسری که عکس‌های غیراخلاقی خود را در اینستاگرام با یک فیلم منتشر کرد و ادعای دزدی  گوشی خود را مطرح کرد با اقدام مناسب پلیس فتا پایان یافت. واکنش‌هایی که کاربران اجتماعی هر چند به خنده و مزاح به این عکس‌های بی‌اخلاقی نشان دادند و جنجالی که بوجود آمد نشان داد که چقدر این شبکه اجتماعی چقدر مورد استفاده جوانان و جامعه ایران حتی در حوزه طنز است.

متاسفانه این روال غیراخلاقی با ناهنجاری‌های خاصی هم روبروست. با نگاهی دیگر به این شبکه اجتماعی شاهد صفحات تبیلغاتی با نام‌های عجیب «‌گنده لات‌ها»،‌ «‌شرارت»‌، «‌ خلاف‌کاران» هستیم که در نوع خود بسیار عجیب هستند و عملا زندگی‌ خلاف و خلافکاری را ترویج می‌کنند. در این صفحات متاسفانه برخی افراد نامعلوم با اسامی عجیب با عکس معرفی می‌شوند. کسانی که هیکل‌های درشتی با خالکوبی‌های مختلف در بدن دارند و به قول خود خلاف‌کارها یا کارشان تیزی و قمه و ... است. چهره‌هایی خشن که اغلب جای بریدگی‌های مختلف چاقو را می‌توانیم به وضوح در آنها مشاهده کنیم.

برخی از عکس‌ها نیز حاوی جراحات عمیقی در بدن این خلافکاران است که بر اثر مشاجره و دعوا بوجود آمده است. حال به نظر می‌رسد بایستی در فضای درهم اینستاگرام شاهد همه جور موارد مختلف باشیم که حتی خلافکاران را پوشش می‌دهند آنهم نه در یک صفحه بلکه در صفحات مختلف با عکس‌های متعدد که مشخص است وقت بسیاری برای انتشار آنان گذارده شده است.

جالب اینجاست که اگر به صفحات مختلفی که تحت عنوان‌های خلاف‌کار و شرارت است سری بزنیم عکس‌هایی را مشاهده می‌کنیم که در صفحات مشترک است و این موضوع شائبه اینکه یک تیم یا یک نفر در راه‌اندازی این صفحات نقش دارد قوت می‌گیرد.

این صفحات هر چه که هست گرچه بعضا با عناوین جذاب لوتی‌گری و پهلوانی همراه می‌شود اما یک سبک زندگی ناهنجاری و آنومی‌گونه‌ای را رواج می‌دهد که برای آینده جوانان و جامعه سالم ایرانی مدل زندگی خوبی نیست. متاسفانه بعضا این سبک زندگی با فیلم‌های معروف به فیلم‌فارسی در پیش از انقلاب رواج داشت که بسیاری از جوانان را نیز دچار اشتباه کرد و متاسفانه این ناهنجاری امروزه توسط وسیله ارتباطی جدیدی با نام شبکه‌های اجتماعی در حال رواج است که به نظر می‌رسد باید به طور ویژه‌ای با آن برخورد شود.

بسیاری از روانشناسان یکی از عوامل و موارد مهم شیوع بزهکاری در جوانان را محیط‌های آلوده و نابه‌هنجار معرفی می‌کنند. به عنوان مثال فردی که در خانواده طلاق رشد می‌یابد بیشتر از افرادی که در خانواده پایدار زندگی می کنند و رشد می‌یابند به سمت بزهکاری کشیده می‌شوند و آینده آنان تحت تاثیر موارد خلاف قرار می‌گیرد. امروزه نیز جوانان بیشتر و یا بخش عمده‌ای از زندگی روزانه خود را در فضای مجازی می‌گذرانند و محیط مجازی نیز می‌تواند در رشد شخصیت‌ انان اثر ویژه‌ای بگذارد. البته نمی‌توان تنها به موارد سلبی در این زمینه امیدوار بود و به نظر می‌رسد در کنار برخورد با چنین صفحاتی باید از جایگزینی مواردی که در پرورش و پیشرفت فکری جوانان موثر است، بهره برد.