به گزارش پارس به نقل ازفارس، قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری کشور  در مورد آتش‌سوزی جنگل‌های نور گفت: آتش سوزی از روز پنج‌شنبه آغاز شده و اگرچه بخش‌هایی از این آتش توسط نیروهای امدادی و اهالی منطقه خاموش شده اما به دلیل وزش باد در بخشی از مناطق دوباره آتش شعله‌ور می‌شود.

وی افزود: منطقه دچار حریق شده در جنگل‌های نور جزء مناطق صعب‌العبور است و این موضوع موجب کندی در اطفا حریق شده است.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان داشت: طبق گزارشات واصله به علت بارندگی در پایین دست منطقه حریق و مه غلیط در بالادست آن امکان استفاده از بالگرد برای مهار آتش در منطقه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بالگرد ارسالی به منطقه دچار نقص فنی بوده است، گفت: با توجه به مراسم اربعین حسینی تعداد زیادی از بالگردها در جهت خدمات رسانی به زائران حسینی در مرزها مستقر شده‌اند، بنابراین هنوز بالگردی جایگزین بالگردی که نقص فنی داشته، نشده است.

سبزعلی تصریح کرد: 30 تا 40 هکتار از سطح جنگل‌های نور دچار حریق شده و از آنجا که این آتش سوزی سطحی بوده و بیشتر لاشه‌برگ‌ها طعمه حریق شده است خسارت زیادی به جنگل‌های کشور وارد نشده است.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه از ساعت ابتدایی آغاز حریق در روز پنج‌شنبه اقدامات برای اطفا حریق انجام شده است، گفت: یگان حفاظت، نیروهای محلی با بهره‌گیری از تجهیزات تمام تلاش خود را برای خاموش کردن آتش انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه عامل انسانی در  بیش از 95 درصد آتش‌سوزی‌ها منابع طبیعی دخیل است، افزود: کم توجهی افراد، گردشگران و چوپان منجر به بروز آتش‌سوزی می‌شود.

سبزعلی بیان داشت: سالانه حدود 70 درصد حریق‌ها در سطح مراتع و 30 درصد در سطح جنگل اتفاق می‌افتد که معمولا 10 درصد از آتش‌سوزی‌های جنگلی موجب خسارات سنگین می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی، مراتع  و آبخیزداری کشور بیان داشت: در صورت آسیب رسیدن به جنگل‌های زاگرسی ترمیم آنها 200 تا 300 سال طول می‌کشد.

وی افزود: مردم در صورت مشاهده هر گونه حریق برای اقدام بهنگام یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با شماره 15004 تماس بگیرند.

به گزارش فارس، آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه «واز» بخش چمستان نور از روز پنج‌شنبه گذشته آغاز شده و تاکنون مسئولان و اهالی منطقه نتوانستند این  آتش‌سوزی را بطور کامل مهار کنند.

انتهای پیام/