به گزارش پارس،به نقل از باشگاه خبرنگارانسالهای بسیار طولانی است که هیچ مسئولی حرفی از ساماندهی گربه های شهر به میان نمی آورد، گویا همه به بودن آنها در شهر و راه رفتنشان در کنار شهروندان عادت کرده اند. هر زمان که پایت را از خانه بیرون می گذاری گربه ای رو به رویت ظاهر می شود و تمام قد به چشمانت نگاه می کند و با هر ترفندی به تو میفهامند که گرسنه است. 

 
جالب است که روزانه بسیاری از این گربه ها در سطح شهر پرسه می زنند و کسی هم با آنها کاری ندارد، گویا دیگر عضوی بی خطر از موجودات دیگر این شهر شده اند.
 
سال گذشته رضا قدیمی مدیر عامل سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه سازمان صنایع و مشاغل شهرداری تهران در حال حاضر طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را با تفنگ‌های پنت‌بال و موش‌های شهری را با سموم ایتالیایی در برنامه دارد، اظهار کرد: در حال حاضر این سازمان برای جمع‌آوری گربه‌های تهران برنامه‌ای ندارد.
 
وی با بیان اینکه سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در نظر دارد که تمامی موش‌های تهران را از بین ببرد، گفت: شاید در برنامه آینده طرح جمع‌آوری گربه‌ها را اجرایی کنیم. 
 
به گفته برخی از مسئولان شهری، بهترین راهکار برای مقابله با گربه های شهر ندادن غذا به آنهاست! مگر می شود، گویی فراموش کردیم آنها هم موجوداتی آفریده شده در این کره خاکی هستند.
 
حال جای سوال است که چرا مسئولان شهری برای کاهش موش ها و سگ ها برنامه ریزی می کنند، اما گربه ها را فراموش کرده اند؟
 
براساس گزارش یک سایت خبری، بهترین راهکار برای مقابله با معضل گربه‌های ولگرد این است که شهروندان زباله‌های خود را در ظرف‌های سرپوشیده قرار دهند و یا به گربه‌های ولگرد هرگز غذا ندهند.
 
به گفته یک کارشناس شهری، استفاده از کیسه‌های زباله برای حمل آن و یا درب‌دار نبودن مخازن زباله در کنار خیابان موجب می‌شود که گربه‌ها مواد غذایی مورد نیاز خود را بدون زحمت، از پسماندهای خانگی  به دست آوردند و در نتیجه نیاز به شکار موش نداشته باشند.
 
یک کارشناس محیط زیستی درباره چگونگی کاهش تعداد گربه ها از سطح شهر می گوید: اگر مواد غذایی موجود در زباله از دسترس گربه‌ها خارج شود هم جمعیت گربه‌ها کنترل می شود و هم به تدریج گربه‌های گرسنه برای تامین غذای خود به شکار موش‌ها روی می آورند و در نتیجه جمعیت موش‌ نیز به طور طبیعی کنترل می شود.
 
امروزه تعداد گربه های شهر به حدی افزایش پیدا کرده که اگر به تدریج آنها جای انسان ها را برای سکونت در شهر بگیرند جای هیچگونه تعجبی نیست.
 
بنابر گزارشی، جمعیت گربه‌های تهران از جمعیت حدود 280شهر کشور بیشتر است و گربه‌های تهران اگر دور هم جمع شوند جمعیت‌شان از جمعیت 68 کشور جهان بیشتر می شود چرا که آنطور که برخی از آمارها نشان می دهد در تهران بیش از 320 هزار گربه زندگی می کند.
 
این گزارش می افزاید: در سال‌های اخیر اخبار متعددی مبنی بر مقابله با برخی از حیوانات شهری مانند موش‌ها و سگ‌ها منتشر شده است و به نظر می رسد گربه‌ها چه در تهران و چه در سایر شهرهای ایران تاکنون از این مقابله در امان مانده‌اند چرا که نه خبری مبنی بر "شلیک شبانه" به آنها منتشر می شود و نه کسی این ادعا را مطرح کرده که گربه‌ها را با "تزریق اسید" کشته‌اند.
 
با وجود اینکه شاهد افزایش جمعیت گربه های شهر تهران هستیم جای سوال است که چرا شهرداری تهران و یا هر ارگان ذیصلاح کاری برای جمع آوری و ساماندهی آنها انجام نمی دهد؟
 
محمد حقانی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به شکایت‌ها و اعتراضاتی که به شهرداری می شد این سازمان دست به اقداماتی برای شناخت این گربه‌ها و کنترل جمعیت آنها زد. افراد دلسوز و دوستدار حیوانات با روش‌های کنترلی مهلک مخالف هستند و مقوله گربه‌های خیابانی باید طی جلسات جامع و به طور عمومی مورد بحث قرار گرفته و رویکرد مناسبی در این زمینه اتخاذ شود.
 
وی ادامه داد: گربه‌های خیابانی تا حدودی به سلامت و ایمنی عمومی آسیب می رسانند، چرا که گربه‌های خیابانی میزبان کک، ساس و کنه بوده که خود ناقل بیماری‌های گوناگونی به انسان هستند.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: استفاده از دورکننده‌ها، زنده‌گیری، انتقال زیستگاه و عقیم‌سازی از جمله روش‌های عامه‌پسندی است که از تعداد گربه‌های خیابانی و آسیب‌های آنها می کاهد. 
 
مهرداد بائوج‌لاهوتی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در بررسی وضعیت گربه‌های شهر تهران می‌گوید: درباره بسیاری از حیوانات مضر مانند موش‌ها و سگ‌های ولگرد شهرداری اقدامات خوبی برای مقابله با آنها انجام داده است اما درباره گربه‌ها شرایط کمی متفاوت‌تر است، زیرا مردم خودشان از این گربه‌ها مراقبت می کنند و به آنها غذا می دهند. همین نگاه مراقبتی مردم به گربه‌ها و اعتراضات کمتری که نسبت به حضور آنها در شهرها وجود دارد باعث شده است که شهرداری حساسیت کمتری درباره آنها داشته باشد.
 
وی ادامه می دهد: درباره حیوانات شهری دو نگاه متفاوت وجود دارد؛ نگاهی که این حیوانات را به عنوان آسیب می شناسد. این نگاه درباره موش‌ها و سگ‌های ولگرد بیشتر وجود دارد و دیگری نگاهی است که به این حیوانات به عنوان آسیب نگاه نمی کند. این نگاه درباره گربه‌ها وجود دارد. حتی در بعضی موارد ممکن است که مردم با اقداماتی که شهرداری برای جمع‌آوری این گربه‌ها انجام می دهد مخالفت کنند. 
 
بائوج‌لاهوتی می افزاید: اقدام مهمی که شهرداری و سازمان محیط‌زیست در این زمینه می توانند انجام دهند فرهنگ‌سازی است. باید فرهنگ‌سازی های لازم انجام شود تا مردم در برخورد با این حیوانات نکات بهداشتی را رعایت کنند و از سوی دیگر، به این حیوانات به عنوان موجود زنده نگاه کنند و درصدد آسیب رساندن به آنها برنیایند.
 
 این نماینده مجلس تاکید می کند: شهرداری باید نسبت به کنترل جمعیت این حیوانات اقدامات لازم را انجام دهد. اقداماتی برای جمع‌آوری این حیوانات از محیط شهر و انتقال آنها به بیرون از شهرها صورت گیرد تا از جمعیت آنها کاسته شود و در زندگی مردم مشکل ایجاد نشود.