به گزارش پارس به نقل از مهر، اسفندیار چهاربند در گردهمایی مدیران مدارس خیرساز شهر تهران که در تالار فرهنگ برگزار شد، گفت: روند تعلیم و تربیت در مدارس، مسائل اعتقادی، اخلاقی و علمی بازدهی مدت زمان آموزشی از جمله مسائلی است که به شدت ذهن ما را مشغول کرده است.

وی افزود: هرکدام از دانش آموزان در گروههای سنی مختلف به گونه ای آسیب پذیر هستند اما وجود مدیرانی که با درایت مدارس را اداره می کنند می تواند ما را آرام کند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: مدیران مدارس باید تمام دغدغه ها و مشکلات را از نزدیک رصد کرده و ضمانت لازم را برای حفظ دانش آموزان از آسیب ها و ارتقای آنان تامین کند. بنابراین می توان گفت جامعه مدیون معلمان است.

۳۰ درصد فضای آموزش شهر تهران فرسوده است

وی یکی از مشکلات شهر تهران را فضای آموزشی دانست و گفت: در حقیقت مسئله ایمنی فضاها یکی از دغدغه های جدی است به طوری که ۳۰ درصد ساختمان های مدارس که حدود ۱۰ هزار کلاس درس را شامل می شود فرسوده است و نیاز به تخریب و نوسازی دارد.

شکاف دیوار و ریزش ساختمان مدارس بر اثر طوفان و بارش شدید

چهاربند بیان کرد: امسال یکی از مدارس شهر تهران به دلیل بارندگی شدید با مشکل شکاف دیوارها مواجه شد زمانی که مدیریت آموزش و پرورش منطقه، این مشکل را به سازمان نوسازی گفت آنان پاسخ دادند باید مدرسه تخلیه شود. اگر مدرسه تخلیه شود دانش آموزان را کجا ساماندهی کنیم؟ اگر مدرسه تخلیه نشود و حادثه رخ دهد چه کسی مسئول است؟

وی افزود: سال گذشته طوفانی ۸۰ کیلومتری در شهر تهران به وقوع پیوست که بر اثر این طوفان مدرسه راهنمایی مدرس دچار ریزش در بخشی از ساختمانش شد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: اگر این اتفاق در ساعت ۷ تا ۲ بعدازظهر رخ می داد چه کسی پاسخگو بود؟

وی با اشاره به چشم‌انداز شهرداری تهران به پایتختکه معتقد است؛ «تهران شهری دانش بنیان، هوشمند و جهانی با هویت فرهنگ پایدار برای اقامت، فراغت و ضمانت است»، گفت: این چشم انداز شهرداری برای پایتخت با استحکام برخی از مدارس تهران تناسب ندارد.

زلزله ۴ یا ۵ ریشتری ۱۷ هزار مدرسه را تخریب  می کند

چهاربند خاطرنشان کرد: برخی از مدارس حداقل ایمنی ها را ندارند و ۱۷ هزار کلاس درس در شهر تهران در نوبت مقاوم سازی قرار گرفته اند. اگر زلزله ای ۴ یا ۵ ریشتری رخ دهد ممکن است ۱۷ هزار کلاس درس تخریب شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: اگر بخواهیم این ۱۷ هزار کلاس درس را تخریب و مقاوم سازی کنیم با اعتبارات فعلی به ۳۲ سال زمان نیاز داریم.

وی افزود: اگر زلزله ای در شهر تهران رخ دهد این ۱۷ هزار کلاس درس تخریب می شود. اگر این زلزله در ساعات فعالیت مدارس باشد بزرگترین فاجعه انسانی از لحاظ کمی و کیفی را خواهیم داشت.

شکایت آموزش و پرورش از شهرداری منطقه ۲۲

چهاربند با بیان اینکه از طریق سخنان مختلف تهدیدات را اعلام کرده ایم، افزود: حتی منطقه ۲۲ شهر تهران در دادسرای انقلاب پرونده دارد و آموزش و پرورش به این دلیل که زمینهایی که باید فضاهای آموزشی می شدند تبدیل به برج ها شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: در مطالعات اجتماعی و قرآن دائما از کار خیر صحبت می کنیم اما باید مصداقش را نیز به صورت عملی مثال بزنیم و آثار آن را بچه ها ببیند. همه در قالب شعار نباشد.

وی تاکید کرد: باید مسابقات گوناگون برای دانش آموزان درباره مسائل خیر برگزار کنیم و ضمن اینکه خیرین شرکت می کنند باید از دانش آموزانی که آثار دارند تقدیر شود.

چهاربند با اشاره به تهاجم فرهنگی در کشور تصریح کرد: سالی ۵۴ میلیارد تومان «گم» از فروشگاهها توسط شهروندان شهر تهران برای اینکه بتوانند در بازی کردن «کلش آف کلنز» امتیاز بگیرند خریداری می شود این یک جنایت خاموش است تا بدین واسطه جوانان و نوجوانان ما با فرهنگ دزدی و استعمار آشنا شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرد: اگر از فرهنگ خود مراقبت نکنیم دشمن با بازیها نوجوانان و جوانان را سرگرم می کند و منابع و اخلاق را از بین می برد.