به گزارش پارس به نقل از ایرناطبق این گزارش مطالعات محققان نشان می دهد که قورباغه ها، سمندرها و سایر دوزیستان به اندازه قابل توجهی با تغییر آب و هوا، از دست دادن زیستگاه، بیماری و عوامل دیگر تهدید می شوند. بیش از یک سوم از قورباغه های جهان در معرض تهدید انقراض نسل قرار دارند.

**نخستین انقراض اصلی و بزرگ (440 میلیون سال قبل از میلاد مسیح) 

اولین انقراض گروهی براثر ( سرد شدن سریع و شدید زمین) در پایان اردویسین بوقوع پیوست و تغییراتی در محیط زیست آبی و دریایی که اکثر بخش های زمین را در بر داشت ، و باعث از بین رفتن تمام یا بخشی از گونه های زیستی در روی زمین را شد.

**دومین انقراض اصلی و بزرگ (370 میلیون سال قبل از میلاد) 

این رویداد در پایان دوره دونین در اثر نغییرات شدید آب و هوائی جهانی بوقوع پیوست وباعث انقراض 19 درصد از گونه های زیستی در روی زمین شد که در آن زمان می زیستند.

**سومین انقراض اصلی و بزرگ (245 میلیون سال قبل از میلاد) 

این رویداد و این انقراض بزرگ که تا به این زمان از نوع خود در پایان دوره ی پرمین بوقوع پیوسته ، بزگترین رخداد انقراضی بوده که زمین به خود دیده است . این واقعه بخاطر تغییرات آب و هوایی ناشی از حرکات پلیت تکتونیک زمین اتفاق افتاده است. با این حال ، شواهد نشان می دهد که عوامل ناشی از این انقراض مشابه عواملی بوده که در پایان کرتاسه اتفاق افتاده است. در این دوره انقراض ، 54 درصـــد از گونه زیستی از بین رفته است.

**چهارمین انقراض اصلی و بزرگ (210 میلیون سال قبل از میلاد)

این رویداد در پایان دوره تریاس ، به فاصله کوتاهی با انقراض نسل دایناسور ها و تکامل اولیه پستانداران،بوقوع پیوست. که شناسایی و تحلیل دقیق عوامل ایجاد آن دشوار می باشد. در این دوره 24درصد از گونه های زیستی آن زمان از بین رفتند.

**پنجمین انقراض اصلی و بزرگ (65 میلیون سال قبل از میلاد) 

وقایع پایان کرتاسه شاید از معروفترین وقایع انقراضی بوده که تاکنون اتفاق افتاده که باستناد شواهد فسیلی این زمان ، گونه هایی از طیف فیلوژنیکی دایناسورهای باقی مانده در خشکی و آمونیتها در محیطهای آبی از بین رفتند . در خصوص عوامل ایجادی این واقعه ، با توجه به اجماع نظر جمعی در دهه گذشته ، مربوط به برخوردهای زمین با عوامل فرا زمینی و احتمـالا'دراثر برخور شهـاب سنـگها و ستاره گان دنباله دار می دانند. در هر حال برخی از زمین شناسان برتاثیر سلسله رویدادهای فیزیکی از جمله وقوع آتشفشانهای بزرگ در انقراض گونه های زیستی در محیط زیست از جمله اکوسیستم خشکی و دریایی مانند ' دکن تله هندوستان' اذعان می کنند . 17درصد از رسته های زیستی در این دوره از بین رفتند . 

این محققان همچنین موفق به کشف بروز یک بیماری انگلی جدید در بچه قورباغه ها شدند که می تواند جمعیت قورباغه های زمین را تهدید کند.این بیماری که هنوز مشخص نشده است توسط یک آغازی انگلی (یک میکروارگانیسم تک یاخته ای ) ایجاد می شود که به کبد بچه قورباغه ها حمله می کند.

محققان دانشگاه اکستر در انگلیس همچنین بچه قورباغه های شش کشور را در سه قاره را مورد آزمایش قرار دادند و متوجه شدند که این آغازی در گونه های مختلف قورباغه ها وجود دارد.

توماس ریچارد استاد دانشگاه اکستر گفت: جمعیت قورباغه های جهان در حال کاهش قابل ملاحظه هست و مشخص شده است که یک بیماری عفونی نقش قابل توجهی در این زمینه دارد.

محققان که یافته های خود را در مجله PNAS منتشر کرده اند، می گویند: یافته های آنها بر بروز یک تنش در حال رشد زیست محیطی تاکید دارد که تمام دوزیستان با آن روبرو هستند.