به گزارش پارس،به نقل از فارساحمد رحمانیان در جلسه پیشگیری از ضرب‌ و جرح ناشی از سلاح سرد با اشاره به افزایش قابل‌ توجه نزاع‌های فردی و دسته‌جمعی اظهار داشت: با مراجعه به صفحات روزنامه‌ها و محاکم قضایی و نگاهی به جرائم واقع‌شده، شاهد هستیم چاقو از مهم‌ترین ابزارهای وقوع جرم است که این روزها در دسترس همگان وجود دارد و به‌راحتی کنار معابر نیز فروخته می‌شود.

دبیر ستاد پیشگیری از وقوع جرم استان فارس بیان کرد: بعضی نوجوانان و جوانان از جرم‌بودن حمل سلاح سرد آگاهی ندارند و با حمل آن احساس قدرت می‌کنند و با قرار گرفتن در شرایط نزاع به سبب وجود رفتار احساسی و عدم کنترل خود موجب قتل یا انواع جراحات می‌شوند.

رحمانیان با ذکر این موضوع که مجازات حامل سلاح سرد، حبس از 6 ماه تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق است، افزود: سلاح سرد به هر نوع سلاحی گفته می‌شود که برای دفاع یا تهاجم مورد استفاده قرار گیرد و از حیطه باروت، شلیک و انفجار گلوله خارج باشد.

وی ادامه داد: سلاح سرد به سه دسته سلاح سرد جنگی شامل انواع سرنیزه قابل‌ نصب بر روی سلاح‌های جنگی و انواع کاردهای سنگری، افشانه‌های گازی در انواع مختلف اشک‌آور، تهوع‌آور، خواب‌آور، بی‌هوش‌کننده، شوکرهای الکتریکی در انواع مختلف، انواع تفنگ و کلت بادی یا گازی شبه‌سلاح، انواع پرتاب‌کننده سوزن‌های آلوده به سموم بیولوژیکی؛ سلاح سرد غیرجنگی شامل انواع چاقو، زنجیر، پنجه‌بوکس، قمه و سلاح سرد شکاری شامل انواع تفنگ‌های شکاری ساچمه‌زن و گلوله‌زن، انواع سلاح‌های بیهوش‌کننده جانواران، انواع تفنگ و تپانچه خفیف، انواع تفنگ ورزشی اهداف پروازی و ثابت ساچمه‌زن تقسیم می‌شود.

این مقام قضایی در پایان افزود: برای پیشگیری از جرائم ضرب‌ و جرح باید در این زمینه اطلاع‌رسانی شده و آموزش‌های جدی و گسترده‌تری در جامعه صورت گیرد.

وی خواستار نظارت بیشتر بر عرضه‌کنندگان سلاح سرد، بازرسی و کنترل نامحسوس مناطق جرم‌خیز و همچنین رسیدگی در شعب ویژه قضایی شد.