به گزارش پارس به نقل از مهر، حمید علیان نژاد مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس کشور در حاشیه شرکت در همایش منطقه‌ای سه‌روزه کارشناسان معماری ادارات نوسازی مدارس، به سؤالات مختلف درزمینهٔ نوسازی مدارس پاسخ گفت.

* سازمان نوسازی مدارس برای شاداب سازی مدارس چه برنامه‌ای در دست اجرا دارد؟

بر اساس سند تحول بنیادین آموزش پرورش شش ساحت در این بخش تعریف‌شده که باید جهت‌گیری طراحی معماری فضاهای آموزشی و پرورشی در این مسیر باشد و اجرا شود.

بر این اساس به‌غیراز فضاهای پیش‌بینی‌شده برای درس بچه‌ها مانند کلاس درس باید فضاهای دیگری نیز تأمین شود که ازجمله آن‌ها ساخت پژوهش سرا، فرهنگسرا، خانه فرهنگ و اردوگاه‌هاست که این فضاهای می‌تواند به کسب مهارت زندگی، تفکر و پژوهش بچه‌ها کمک کند تا بتوانیم برنامه‌های آموزشی را به‌خوبی پیش‌بریم و به شادابی مدارس هم اضافه شود.

اگر مدارس شاداب شود می‌توان امیدوار بود که دانش آموزان احساس تعلق بیشتری به این فضاها کنند و در نگهداری آن هم تلاش بیشتری کنند.

البته در شاداب سازی مدارس درصددیم موضوع محرم سازی در مدارس دخترانه نیز موردتوجه قرار گیرد.

باید در کنار تحصیل و علم آموزی زمینه تقویت روحیه معنوی دانش آموزان هم فراهم شود که در این راستا معماری و نوع ساخت و سازها بسیار مهم است.

برای موفقیت در کار لازم است شبکه ای از آموزش در فضای مجازی هم شکل بگیرد تا بتوانیم دانش آموزان را با مهارت های مختلف آشنا کنیم تا در زندگی به موفقیت های بیشتری دست یابند.

فضای مدارس کشور هم باید بسیار بانشاط و شاداب باشد تا دانش آموزان با روحیه بهتری از این فضا استفاده کنند و انگیزه تحصیل بیشتری داشته باشند.

در اردوگاه ها و پژوهش‌گاه های دانش آموزی می توان بخشی از بلوغ فکری محصلان را شکل داد و با تجهیز آزمایشگاه، رنگ آمیزی فضا، ایجاد محیطی مناسب برای ورزش و زنگ تفریح دانش آموزان به ارتقاء کیفی تعلیم و تربیت هم کمک کنیم.

* در حال حاضر چه تعداد از مدارس کشور به نوسازی و مقاوم‌سازی نیاز دارد؟

بر اساس آخرین آماری که جمع‌آوری‌شده حدود ۷۰ درصد مدارس کشور استحکام لازم رادارند و ۳۰ درصد به دلیل قدیمی و تخریبی بودن باید تحت پوشش طرح مقاوم‌سازی، تخریب و نوسازی و مقاوم‌سازی قرار گیرند.

در این مدارس در هنگام نوسازی باید موارد مربوط به شاداب سازی رعایت شود تا پس از تخریب مدارس قدیمی و ساخت بناهای جدید فضایی بانشاط برای تحصیل شکل بگیرد.

* چه تعداد مدرسه در کشور داریم و نوسازی مدارس مخروبه چه میزان اعتبار و چند سال زمان لازم دارد؟

تعداد مدارس موجود کشور ۱۰۷ هزار باب است که ۳۰ درصد آن‌ها نیازمند تخریب، نوسازی و مقاوم‌سازی است.

در خصوص میزان اعتبارات اطلاعی ندارم اما در صورت تأمین به‌موقع اعتبار لازم باید این مدارس در مدت سه تا چهار سال آینده نوسازی شود تا دیگر پس از پایان این مدت هیچ مدرسه تخریبی و قدیمی نداشته باشیم.

* آیا در ساخت مدارس جدید ازنظر دانش آموزان هم استفاده می‌کنید؟

برای کارهایی که انجام می‌دهیم مشاوران حقیقی و حقوقی را شناسایی می‌کنیم و بر اساس برنامه‌ای که آن‌ها ارائه می دهند در شورای تحقیقات سازمان بررسی می‌شود و با گرفتن کد لازم که محقق توانایی لازم را دارد، وارد فاز تحقیق‌ شده و نظر همه گروه‌ها کسب‌شده و بر اساس یک کار علمی جلو می‌رویم و قطعاً نظر دانش‌آموز نیز لحاظ می‌شود.

* برای ساخت مدارس با معماری اسلامی چه برنامه‌ای دارید؟

تلاش زیادی شده تا مدارس با معماری ایرانی و اسلامی ساخته شود و در این راستا تاکنون شش همایش تخصصی برای رسیدن به مدرسه ایرانی و معماری ایرانی برگزارشده و اگر مدارس جدید را با فضاهای آموزشی قدیمی مقایسه کنید، متوجه تغییرات خواهید شد.

*مهم‌ترین وظیفه دفتر فنی سازمان نوسازی مدارس چیست؟

کار مهم دفتر فنی و تحقیقات آماده کردن تحقیقات و نشریاتی است که بتواند حرکات لازم و متعالی را در این بخش محقق کند.

در حال حاضر ۴۰ طرح تحقیقاتی با پیشرفت ۲۰ تا ۹۵ درصد در دفتر فنی انجام‌شده که پس از تکمیل شدن به استان‌ها ابلاغ می‌شود ازجمله طراحی مدارس کودکان استثنایی که در کشور برای اولین بار انجام‌شده با ۹۵ درصد پیشرفت آماده‌شده که برنامه فیزیکی این مدارس تعیین‌شده تا زمینه حمایت از این کودکان فراهم شود.

در کنار این کار، بر نحوه ساخت توسط ادارات کل نظارت می‌شود که یک سری ناظران سازمان و مدیریت برنامه ریزی هم بر روند ساخت‌وسازها نظارت می‌کند و هماهنگی لازم را دارد و خوشبختانه در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور کار ما را تائید کرده و رتبه اول تا سوم را کسب کرده‌ایم که بیانگر کیفیت کار و نظارت جدی برکارهاست. سازمان نوسازی در ردیف دستگاه‌های برتر اجرایی کشور است.

* به آمایش سرزمین چقدر اهمیت می‌دهید؟

آمایش سرزمین از اساسی‌ترین موضوعاتی است که سازمان دنبال می‌کند و یکی از ۹ راهکاری است که متولی آن هستیم و پیگیری می‌کنیم تا پس از فراخوان عمومی با انعقاد قرارداد ساخت مدارس جدید با همکاری سازمان نوسازی و آموزش‌وپرورش استان‌ها اجرایی شود.