به گزارش پارس به نقل از ایرنا، امید توکلی چهارشنبه شب در همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت که در اصفهان برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع آب در کشور، اظهار کرد: برای رفع این مشکلات باید فناوری های منابع آبی را در کشور توسعه دهیم.

وی افزود: حجم آب های تجدید پذیرایران 130 میلیاردمتر مکعب بود که در سالهای اخیر 25 درصد کاهش یافته است.

توکلی با بیان اینکه سرانه منابع آب یکهزار و 704 متر مکعب است، تصریح کرد: در بین 180 کشور دنیا در بخش برخورداری از منابع آبی رتبه 50 واز نظر سرانه منابع آب در جایگاه 112 جهان قرار داریم.

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: 92 درصد منابع آبی به بخش کشاورزی اختصاص پیدا می کند.

وی در خصوص هدر رفت آب نیز گفت: از نظر تلفات آبی 25 میلیارد مترمکعب به نفوذ در خاک، 68 میلیارد متر مکعب به جریان های سطحی و 278 میلیارد متر مکعب هم تبخیر می شود و در مجموع 80 درصد منابع آب تجدید شونده در کشور مصرف شده است.

توکلی با بیان اینکه شاخص استفاده ایمن از منابع آب تجدید شونده کمتر از 20 درصد و در حالت قابل قبول بین 20 تا 40 درصد و بیش از 40 درصد پرخطر محسوب می شود، اضافه کرد: برداشت های بی رویه از منابع آب تجدید شونده چالش های متعددی را برای آینده کشور بوجود آورده است.

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مجموع پساب های شهری، صنعتی و کشاورزی در سال 80 حدود 29 میلیارد متر مکعب بوده که در سال 1400 به 40 میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بازچرخانی و بازیافت پساب از اهمیت ویژه ای برخوردار است ،تصریح کرد: بازیافت و استفاده از منابع آب غیر متعارف و آب های شور، آب های سخت و پساب تصفیه خانه ها اهمیت زیادی دارد.

توکلی با بیان اینکه سیاست معاونت علمی و فناوری در دوره جدید تغییر کرده و بعضی از گزینه های مرتبط با فناوری های نو مورد حمایت است، افزود: طرح هایی که تجاری شدن آنها سخت و زمان بر است مورد نظرمی باشد.

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید اولویت بندی کنیم و برای دست پیدا کردن به شاخص های توسعه فناوری و محصول مورد نظر، در صورت لزوم بازنگری در حوزه های دانش بنیان انجام شود.

وی ادامه داد: تلاش می شود با حمایت از ایده های نو در این حوزه، معضلات موجود در کشور را مرتفع کنیم.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه اقدامات خوب و مهمی در زمینه تصفیه آب و بازیافت فاضلاب انجام داده است نیز اظهارداشت: مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی وظایفی در راستای اولویت ها و شاخص های توسعه فناوری بر عهده دارد.

توکلی با اشاره به فعالیت شرکت های مبتنی بر دانش و دانش بنیان گفت: شرکت های بسیاری در کشور وجود دارد که از نظر اساسنامه دانش بنیان نیستند اما مبتنی بر دانش هستند.

وی با بیان اینکه حوزه آب با فناوری های بسیاری سروکار دارد، گفت: باید با اولویت بندی و هم افزایی بتوانیم در راستای شاخص های توسعه فناوری، به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

توکلی با بیان اینکه قرار گرفتن ایران در کمربند خشک کره زمین و کاهش ذخایر آبی، موضوع خشکسالی را به بحران جدی برای کشور تبدیل کرده است، گفت: محققان در تلاشند با استفاده از فناوری های نوین بر این بحران غلبه کنند.

وی همچنین ادامه داد: پدیده خشکسالی به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران و قرارگرفتن در کمربند خشک کره زمین، امری مربوط به دیروز و امروز نیست، اما با وجود تعدد نیازها و تصرف های بشری بر محیط زیست و رشد سریع جمعیت، این پدیده روز به روز درحال افزایش است.

همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت از سوی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان و با هدف کاهش معضلات زیست محیطی و ارائه راهکارهای عملیاتی و بیان دستاوردهای کاربردی درباره بهینه سازی مصرف آب در صنایع به مدت دو روز برگزار شد.