به گزارش پارس،به نقل از فارسمحمد آقاجانی با اشاره به آخرین دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت، عنوان کرد: این طرح از 15 اردیبهشت 93 با سه هدف حفاظت از مردم در مقابل هزینه های سلامت، ایجاد عدالت در خدمات سلامت و ارتقا کیفی خدمات درمانی آغاز شد.

وی با ابراز خرسندی نسبت به این که این طرح تا کنون نتایج درخشانی را با خود به همراه داشته است، افزود: علی رغم کمبودها در نظام ارائه خدمات، تلاش های یک سال اخیر مورد استقبال هموطنان قرار گرفته است. به‌گونه‌ای که در نظر سنجی‌های انجام شده، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با 81.4 درصد رضایت مردمی رتبه برتر را کسب کرده است.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به این که از میان مجموعه وزارت بهداشت نیز بالاترین رضایت مردمی مربوط به مجموعه بیمارستان ها بوده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سال های گذشته طبق نتایج نظر سنجی ها بیشترین نارضایتی مردم از بیمارستان‌ها بوده است.

پوشش بیمه در کشور به 95 درصد رسید

آقاجانی با بیان این که دولت با کمبودهای جدی مواجه است و بزرگترین طرح رفاه اجتماعی خود را هنگامی آغاز کرد که تحریم‌های گسترده علیه کشورمان اعمال شده بود، در تشریح آخرین دستاوردها و آمار 16 ماهه طرح تحول سلامت گفت: در این مدت بیش از 10 میلیون نفر ایرانی فاقد بیمه، زیر پوشش بیمه درمان قرار گرفته‌اند. بر این اساس پوشش بیمه در کشور به 95 درصد رسید.

وی با بیان این که پرداخت مردم از جیب در بیمارستان های وزارت بهداشت از 64 درصد به37  درصد کاهش یافته است، عنوان کرد: 10 میلیون نفر در این مدت از برنامه کاهش فرانشیز و حمایت های دولت بهره برده‌اند. همچنین خروج مردم از بیمارستان‌ها برای تهیه دارو و لوازم از حدود 100 درصد به کمتر از 3 درصد رسیده است.

انجام 40 میلیون ویزیت سرپایی در کلینیک‌های ویژه

وی به آمار 40میلیون مرتبه ویزیت سرپایی در کلینیک‌های ویژه در این مدت اشاره و اظهار کرد: در برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان 4 هزار و 800 پزشک که عمدتا پزشک متخصص بوده مورد حمایت این برنامه در 331 بیمارستان و در 291منطقه محروم قرار گرفته‌اند. همچنین در طرح حمایت از زایمان طبیعی بعد از 20 سال در سال 93 آمار عمل سزارین5.5 درصد کاهش یافت؛ به‌گونه ای که در این مدت 626 هزار نفر به‌صورت رایگان و طبیعی زایمان کرده‌اند.

بازسازی 2.1 میلیون متر مربع از بیمارستان‌های وزارت بهداشت در دستور کار

معاون درمان وزیر بهداشت به برنامه ارتقا کیفیت هتلینگ بیمارستانی اشاره و عنوان کرد: 2.1 میلیون متر مربع بازسازی بیمارستان‌های وزارت بهداشت در حال انجام است و در این مدت یک‌میلیون و 200 هزار متر مربع بازسازی انجام شده است.

وی ادامه داد: بیش از 30 هزار تخت خواب بیمارستانی نوسازی شده است این در حالیست که این روند همچنان ادامه دارد.

آقاجانی به وجود 18 پایگاه اورژانس هوایی اشاره و عنوان کرد: در این مدت یک هزار و 300 سورت پرواز انجام شده و  2 هزار مجروح نیز جابه‌جا شده‌اند. بدیهیست در صورت فعال نشدن این اورژانس بسیاری از این مجروحان جان خود را از دست می‌دادند.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان این که در تجهیز بیمارستان‌های دولتی برای تامین  16 هزار قلم تجهیزات پزشکی برنامه ریزی شده است، گفت: بسیاری از این تجهیزات تحویل شده است و تحویل نهایی سایر اقلام نیز در دستور کار است.

نیاز به 80 هزار تخت بیمارستانی برای نزدیک شدن به شاخص‌های منطقه‌ای

آقاجانی با بیان این که محدودیت زیرساخت درمانی در کشور جدی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مجموع  بیمارستان‌های خصوصی و دولتی  به ازای هر هزار نفر 1.5 تخت خواب بیمارستانی وجود دارد. این در حالیست که حدود 80 هزار تخت نیاز داریم تا به شاخص‌های منطقه ای نزدیک شویم، اما با شاخص‌های جهانی فاصله بسیار داریم.

وی با اشاره به این که پتانسیل منابع دولتی توان سرمایه گذاری برای  2 هزار تخت در هر سال را دارد، عنوان کرد: در نتیجه برای تامین تعداد تخت هایی که مورد نیاز است باید از منابع غیر دولتی استفاده کرد که بخشی از تامین این تخت‌ها را با سرمایه گذاری مشترک دولتی و خصوصی دنبال می کنیم. همچنین ساخت برخی از بیمارستان‌ها طبق برنامه ریزی‌های انجام شده با برنامه مشترک آغاز شده است.

نوسازی 3 هزار و 500 اتاق عمل در دستور کار

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به بازسازی اتاق‌های عمل در بیمارستان‌ها، گفت: هر چند بازسازی برخی از اتاق های عمل از مدت ها قبل انجام شده است؛ اما بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در ماه های پایانی سال جاری و نیز ماه‌های ابتدایی سال آینده به سراغ نوسازی 3 هزار و  500  اتاق عمل می‌رویم، این در حالیست که  بخش نامه نوسازی اتاق های عمل به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است.

معوقات سازمان‌های بیمه‌گر پایه بزرگترین مانع در پیشبرد طرح تحول نظام سلامت

آقاجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که معوقات سازمان‌های بیمه‌گر پایه، بزرگترین مانع در پیشبرد طرح تحول نظام سلامت است، خاطرنشان کرد:  بیمه‌ها در سال جاری تقریبا پرداختی به مجموعه وزارت بهداشت نداشته اند و کمتر از 7 درصد از اسناد  سال 94 پرداخت شده است. این در حالی بوده که برخی از سازمان‌های بیمه گر هیچ پرداختی در سال جاری نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از 7 هزار میلیارد تومان خدمات در این مدت ارائه شده است، گفت: موعد بیش از 4 هزار میلیارد تومان از این اسناد سپری شده است. در صورتی که این مشکل حل نشود در ماه‌های آتی چالش‌های بیشتر در بیمارستان‌های وزارت بهداشت به وجود می‌اید . این در حالی است که نیمی از این مطالبات مربوط به بیمه سلامت ایرانیان و نیمی دیگر مربوط به بیمه تامین اجتماعی است.