به گزارش پارس به نقل از فارس، ناصر زرگر امشب در نشست با دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای بخش‌های مرکزی و سیلاخور شهرستان دورود که در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با اشاره به تاریخچه روستاها در جهان، اظهار داشت: قبل از انقلاب صنعتی کشورهایی که منابع آب‌ و خاک داشتند و عمده اقتصادشان دام‌داری و کشاورزی می‌گذشت و اختلاف سرانه درآمد در بین بخش‌های مختلف این کشورها وجود نداشت.

وی اضافه کرد: بعد از انقلاب صنعتی حضور فناوری باعث شد تا اختلاف بین درآمدها و ارزش فزوده ناشی از تولید در بین کشورها صورت گیرد.

معاون سرمایه‌گذاری، اشتغال و امور اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه فناوری در ایران وارد جوامع شهری شد، گفت: فناوری در این دوره در شرایطی در جامعه شهری ایران وارد شد که جامعه روستایی ما تولیدکننده و جامعه شهری مصرف‌کننده بود.

وی، جامعه روستایی را نماد یک جامعه زنده و پویا در کشور بیان کرد و گفت: متاسفانه جامعه روستایی دچار آسیب‌هایی شده است و نظام کشور ما یک نظام شهرمدار بوده و بیشترین سرمایه‌گذاری خود را در بین جامعه مصرف‌کننده که همان جامعه شهری است، صورت گرفته است.

زرگر با بیان اینکه طی 50 سال گذشته 34 هزار آبادی از سکونت خالی‌شده‌اند، گفت: در این مدت 11 میلیون نفر در مناطق حاشیه کلان‌شهرها ساکن شده و این حاشیه‌نشینی عمدتا توسط روستائیان انجام‌شده است به‌ نحوی‌که افرادی که مولد و تامین‌کننده امنیت غذایی جامعه بوده‌اند در حاشیه شهرها که منابعی برای تولید در دست ندارند، ساکن شده‌اند.

وی افزود: بر اساس گزارش نیروی انتظامی منشا بیش از 50 درصد بزهکاری‌ها در استان تهران حاشیه شهرها است و این نشان می‌دهد که پیش‌ از این سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای بوده است که اقشار باکرامت و مولد جامعه به اقشاری با میزان بزهکاری بالا و مصرف‌ کننده تبدیل‌ شده‌اند.

این مسئول با اشاره به تشکیل سازمانی با محوریت مناطق محروم خاطرنشان کرد: در شرایطی که این مجموعه در اوایل عمر انقلاب کار خود را آغاز کرد، تاکنون شاهد اقدامات بسیار خوبی برای توسعه روستاها در بخش‌های زیرساختی بوده‌ایم، اما در این مدت توجه چندانی به بحث اقتصاد روستاها نشده است.

وی با بیان اینکه 94 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، گفت: در شرایطی که سالانه 8.2 میلیارد دلار ارزش‌افزوده ناشی از تجارت این کالا در جهان است که سهم کشور ایران به‌عنوان تولیدکننده اصلی این محصول در دنیا تنها 400 تا 500 میلیون دلار است.

معاون سرمایه‌گذاری، اشتغال و امور اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه ظرفیت‌های اقتصادی موجود در روستاها به‌خوبی با فنّاوری آمیخته نشده است، گفت: در حوزه روستایی شاهد ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای هستیم که تولید گل محمدی در کشور یکی از این ظرفیت‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در دنیا گوشت تنها 30 درصد بهای یک دام را تشکیل می‌دهد، گفت: در ایران گوشت حدود 100 درصد بهای یک دام را شامل می‌شود و این تفاوت میزان ارزش‌افزوده یک کالا را نشان می‌دهد.

زرگر تأکید کرد: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که در بخش کشاورزی و دام‌پروری محصول پس از فراوری عرضه شود تا ارزش‌افزوده آن نیز محقق شود.