به گزارش پارس نیوز،به نقل از تسنیمدکتر سیدحسن هاشمی در مراسم افتتاح بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی (ره) تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به موفقیت‌های کشور در زمینه پیوند کبد این مرکز را دومین مجموعه بزرگ در این زمینه در کشور پس از استان فارس ذکر کرد و اظهار داشت: در این مرکز سالانه حدود 100 پیوند کبد صورت می‌پذیرد اگرچه در استان فارس شاهد 6 برابر این میزان هستیم اما همین تعداد عمل پیوند نیز در مقایسه با مراکز مشابه در منطقه پیشتاز است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مشکل کمبود فضای مناسب عمده‌ترین مشکل برای توسعه پیوند کبد در کشور است، یادآور شد: در حالیکه در این حوزه از نظر متخصص و آموزش نیروها وضعیت بسیار مطلوبی داریم از نظر برخورداری از فضای مناسب و هتلینگ تا وضعیت مطلوب فاصله داریم و این در حالی است که درکشورهای منطقه کاملاً وضعیت برعکس است و آنها نیازمند متخصصین ما هستند در حالیکه از نظر فضای فیزیکی وضعیت مناسبی دارند.

هاشمی با بیان حساسیت‌های انجام عمل پیوند کبد و پانکراس تاکید کرد: پیوند نیازمند فضای مناسب است که امیدواریم بتوانیم فضایی در خور شأن بیماران و نیز آنهایی که از خارج از کشور برای عمل و آموزش به ایران می‌آیند، فراهم بکنیم.

وی توان متخصصین داخلی در حوزه پیوند را بسیار قابل توجه توصیف و ابراز امیدواری کرد شاهد رشد عمل پیوند در تمامی عرصه‌ها باشیم.

به گزارش وزارت بهداشت، هاشمی همچنین عمل پیوند را جزو آن دسته از عمل‌های حیاتی برای نجات جان بیمار برشمرد که در صورت عدم انجام به موقع آن و به خطر افتادن جان بیمار آسیب‌های فراوانی متوجه خانواده نیز در نتیجه فقدان فرد بیمار، خواهد شد.

وی خواهان حمایت بیمه‌ها از بیماران نیازمند پیوند شد و عنوان کرد: بیش از 10 ماه است بیمه‌ها مطالبات را پرداخت نکرده‌اند.

وزیر بهداشت در مورد بیماران پیوند کبد که درمان بسیار پرهزینه‌ای را دارند و با حمایت دولت با اندک هزینه‌ای در کشور درمان می‌شوند، گفت: در خارج از کشور همین درمان مشابه نیازمند بیش از 400 تا 500 هزار دلار است.

هاشمی در بخش دیگری از پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران خواهان فرهنگ‌سازی میان مردم با هدف افزایش رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو شد و گفت: این افراد باید با از خود گذشتگی خانواده‌ای را از داغدار شدن نجات دهند و به کسانی که زندگیشان درگرو پیوند است توجه کنند.

وی در مجموع وضعیت پیوند کبد در کشور را مطلوب و رو به رشد توصیف کرد و گفت در تلاشیم تا پیوند کبد را در تعداد مراکز درمانی بیشتری انجام دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته در توسعه مراکز جهت انجام عمل پیوند امید می‌رود مشکل دسترسی بیماران در مراکز استان‌ها برطرف شود.