به گزارش پارس به نقل از ایسنا ، محمدفرید لطیفی معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بارندگی می‌تواند هم نعمت و هم نقمت باشد، اظهار کرد: اگر دستگاه‌های اجرایی و مردم آمادگی داشته باشند نگران تبعات این بارندگی ها نیستیم.

وی افزود: باید از ظرفیت مردمی و دستگاه‌های اجرایی بصورت توامان استفاده شود تا یک هم افزایی شکل بگیرد و در پی بارش‌ها شاهد اینگونه خسارات نباشیم.

لطیفی همچنین از پرداخت تسهیلات به افرادی که در سیل اخیر واحدهای مسکونی شان تخریب شده خبر داد و گفت: آنچه دولت می‌تواند کمک کند برای واحدهای مسکونی روستایی پرداخت 20 میلیون تومان وام با بازپرداخت 15 ساله و نیز پنج میلیون تومان وام بلاعوض و برای واحدهای شهری نیز پرداخت 30 میلیون تومان وام با بازپرداخت 15 ساله و شش میلیون تومان وام بلاعوض است.

وی گفت: به واحدهای خسارت دیده نیز تا سقف 12 میلیون تومان وام تعمیرات پرداخت می شود.

وی افزود: برای واحدهای تجاری تسهیلاتی پیش بینی نشده، زیرا این واحدها مکلف هستند از ظرفیت بیمه‌ای استفاده کنند.

لطیفی گفت: واحدهای دولتی هم از محل کمک های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای می توانند کار بازسازی را انجام دهند.

وی که از مناطق خسارت دیده استان کرمانشاه بازدید کرده بود، در خصوص خسارات سیل اخیر در این استان گفت: تاکنون 159 میلیارد تومان خسارات سیل در استان کرمانشاه شناسایی شده که این رقم ممکن است افزایش یابد.

معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده در استان کرمانشاه را 1400 واحد اعلام کرد که 400 واحد آن بالای 60 درصد خسارت دیده است.

وی ادامه داد: بدلیل سیلاب‌های متعدد چند سال گذشته دولت در حال ارائه بسته‌ای با نگاه پیشگیرانه است و دو وزارت جهاد کشاورزی و نیرو را مکلف کرده طرح جامع مدیریت سیلاب را تهیه کنند که این طرح می‌تواند برش استانی هم داشته باشد.

لطیفی با اعلام اینکه 17 سال است درگیر خشکسالی هستیم، گفت: بدلیل کم توجهی به مقوله ذخیره آبهای زیرزمینی طی این سالها میلیاردها متر مکعب آب از دسترس خارج شده و همین باعث شده برخی استانها درگیر نشست زمین و برخی استانهای غربی هم درگیر ریزگردها شوند که ماحصل اقدامات اصولی است که باید انجام می شد و انجام نشده است.

وی افزود: آنچه مد نظر دولت است هم تهیه طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی و هم رویکرد بیمه محور است که خسارات را به بخش بیمه‌ای منتقل کنیم و شرکتهای بیمه‌ای هم در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند و این هم به نفع شرکتهای بیمه ای و هم به نفع دستگاه‌های اجرایی است که بتوانند خسارات را از شرکتهای بیمه ای دریافت کنند و دولت هم بتواند منابعش را در کارهای پیشگیرانه مدیریت کند.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور همچنین با اعلام اینکه حدود 20 حادثه خسارت‌زا در کشور داریم، گفت: زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی، سرمازدگی، رانش و ریزش و آفات گیاهی و جانوری عمده این حوادث هستند که با اقدامات پیشگیرانه می توان خسارات آنها را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.