به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس پروین خادم دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره انجمن متخصصین ترمیمی و زیبایی ایران، گفت: بحث پوسیدگی دندان ششم کودکان، یکی از مشکلاتی که در جامعه با آن درگیری هستیم، چرا که خانواده‌ها فکر می‌کنند این دندان شیری است و برای همین به‌درستی از آن مراقبت نمی‌کنند، در صورتی که این دندان، دندان اصلی است و باید به‌خوبی از آن مراقبت کرد و پوسیدگی آن مشکلات بسیاری را تا آخر عمر به همراه خواهد داشت.

وی افزود: لازم است که روش‌های پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان به مردم آموزش داده شود مثل اینکه مسواک زدن نباید کمتر از سه دقیقه طول بکشد و استفاده از نخ دندان باید به صورت مداوم انجام شود.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در پاسخ به سؤالی درباره اهمیت نوع نخ و خمیردندان، گفت: استفاده از نخ دندان و نوع آن در افراد مختلف متفاوت است؛ مثل‌اینکه نخ دندان نباید هنگام استفاده پاره شود و نخی که پاره می‌شود عملکرد مناسبی در برداشت پلاک‌های بین‌دندانی نخواهد داشت. همچنین استفاده از خمیردندان مناسب نیز در بهداشت دهان و دندان مؤثر است و استفاده از خمیردندان‌های فلورایددار توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین توصیه می‌کنیم کودکان زیر 6 سال از خمیردندان استفاده نکنند و تنها با مسواک به نظافت دندان‌ها بپردازند. برای کودکان بالای 6 سال نیز از خمیردندان کم فلوراید به‌اندازه یک نخود استفاده کنید و برای افراد بالای 10 سال از خمیردندان‌های دارای فلوراید به مقدار یکسانت استفاده شود.

خادم افزود: استفاده از دهان‌شویه‌های مختلف نیز در سلامت دهان و دندان مؤثر است؛ باید در نظر داشت بعضی از دهان‌شویه‌های برای سلامت لثه و بعضی دیگر برای پوسیدگی از دندان استفاده می‌شود که این مهم باید تحت نظر پزشک تجویز و استفاده شود.

وی با اشاره به لزوم آموزش در پیشگیری و ارتقای سلامت جامعه، گفت: اگر مربیان بهداشت برنامه‌ای ترتیب دهند تا دانش‌آموزان در مدرسه چند دقیقه‌ای را به مسواک زدن اختصاص دهند، قطعاً قدم مؤثری در فرهنگَ‌سازی و آموزش سلامت دندان خواهد بود و این مربیان با آموزش صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می‌توانند بار بزرگی از دوش سیستم سلامت کشور بردارند.

وی درباره مقایسه میزان آسیب‌رسانی مصرف چیپس و شکلات، گفت: مصرف چیپس و پفک چندین برابر زیان‌بارتر از مصرف شکلات است و این مواد به علت چسبندگی زیادی که دارند بیشتر باعث پوسیدگی دندان می‌شود و لازم است به کودکانمان آموزش دهیم که بعد از مصرف چیپس و پفک حتماً مسواک بزنند.

دبیر اجرایی پانزدهم کنگره انجمن متخصصین ترمیمی و زیبایی ایران، ادامه داد: این کنگره متفاوت از سال‌های گذشته برگزار می‌شود و از اساتید برجسته و صاحب سبک برای سخنرانی و برگزاری پنل‌ها دعوت به عمل آمده است، همچنین برنامه خاصی برای دستیاران دندانپزشکی ترمیمی در این کنگره تدارک دیده شده است که به‌صورت ویژه به آموزش و بحث‌های مرتبط با دستیاران پرداخته خواهد شد.

وی افزود: اکثر همکاران ما به سمت عمل‌های زیبایی دندان گرایش پیدا کردند، این در صورتی است که زیبایی را باید در دهان بدون پوسیدگی دنبال کنیم از اهداف مهم در این کنگره شناخت و درمان پوسیدگی دندان است.

خادم در پایان گفت: حدود 160 مقاله به دفتر انجمن ارسال شده است که این مقالات توسط هیات علمی انجمن مورد بررسی و داوری قرار گرفته و با توجه به نمرات دریافتی به‌صورت سخنرانی و پوستر در کنگره به شرکت‌کنندگان ارائه خواهد شد.

پانزدهمین کنگره انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران از 19 تا 22 آبان در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.