به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاراندکتر خواجوی متخصص گوش و حلق و بینی در مورد لوزه‌ سوم اظهار کرد: در قسمت حلق یک حلقه‌ی بافت لنفاوی وجود دارد که هر آنچه از راه تنفس و خوراکی وارد شود باید از وسط این حلقه‌ی لنفاوی عبور کند. نقش این حلقه‌ی لنفاوی این است که ذرات خارجی مزاحم مثل میکروب‌ها، ویروس‌ها و مواد حساسیت‌زا را با ترشح ماده‌ی آنتی‌بادی از بین می‌برد.

وی افزود: این بافت لنفاوی گاهی به قدری بزرگ می‌شود که راه تنفس را می‌بندد و در مواقعی کودک را در غذا خوردن دچار مشکل می‌کند. گاهی این بافت به قدری عفونی می‌شود که این عفونت به قسمت‌های دیگر بدن از جمله سینوس‌ها، بینی، گوش میانی و قسمت‌های بالای حلق انتقال می‌یابد.

این متخصص گوش و حلق و بینی درباره علل ضرورت برداشتن لوزه‌ی سوم در کودکان عنوان کرد: دو علت برای برداشتن لوزه‌ی سوم در کودکان وجود دارد که یک علت آن این است که این بافت لنفاوی به قدری بزرگ شود که راه تنفس را ببندد و عامل دیگر عفونی شدن آن است که می‌تواند موجب عفونت قسمت‌های دیگر گردد اما گاهی در بزرگسالان علت لوزه‌ی سوم می‌تواند وجود تومورهای سرطانی در این ناحیه باشد.

وی در خصوص علل ایجاد لوزه سوم در کودکان گفت: این حلقه‌ی لنفاوی در همه‌ی کودکان وجود دارد. لوزه‌ی سوم قسمتی از حلقه‌ی بافت لنفاوی است که دقیقاً پشت بینی و بالای زبان کوچک قرار گرفته است بنابراین بزرگ شدن آن موجب بسته شدن راه تنفس می‌گردد. اگر عامل بزرگی بافت لنفاوی عفونت و حساسیت باشد با دارودرمانی به راحتی برطرف می‌شود اما اگر با دارودرمانی کوچک نشود باید از عمل جراحی استفاده کنیم.در مواردی که علت بزرگ شدن بافت لنفاوی توده‌ه یا مادرزادی به صورت کیست‌ها و پولیپ‌ها باشد، تنها راه درمان عمل جراحی است.

وی در ادامه گفت: اگر درمان لوزه سوم در کودکان جدی گرفته نشود موجب بروز مشکلات تنفسی می‌شود و کودک در سنین رشد مجبور به تنفس از طریق دهان می‌شود که به تدریج شکل فک و دهان تغییر می‌کند و تنفس از دهان برای کودک عادت می‌شود از طرفی در تنفس از دهان اکسیژن کمتری به بدن کودک می‌رسد بنابراین اکسیژن مورد نیاز بدن تامین نمی‌شود، در نتیجه مشکلات متعددی در رشد جسمانی و مغزی کودک ایجاد می‌شود و گاهی کودک دچار اختلالات و ایست تنفسی در خواب می‌گردد و فشار خون و سیستم قلب و عروق را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دکتر خواجوی درباره راه‌های درمانی لوزه‌ی سوم بیان کرد: اگر کودک دچار عفونت سینوسی باشد، التهاب لوزه‌ی سوم در پاسخ به عوامل خارجی واکنش نشان می‌دهد و افزایش حجم پیدا می‌کند تا تولید گلبول سفید کند لذا اگر بتوانیم عفونت را برطرف سازیم دیگر بافت لنفاوی نیازی به پرکار شدن و در نتیجه افزایش حجم نخواهد داشت. اگر کودک حساسیت و ورم بینی داشته باشد باز به عنوان عامل خارجی موجب واکنش بافت لوزه‌ی سوم می‌گردد پس با حذف علائم حساسیت بیماری برطرف خواهد شد.

این متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص برطرف شدن خود به خودی لوزه سوم با افزایش سن گفت: بافت لنفاوی حلق در سال‌های اول زندگی تا 4 سالگی کوچک است و مشکلی برای کودک ایجاد نمی‌کند اما تا سن 7 تا 8 سالگی اندازه‌ی آن بزرگ خواهد شد. در بعضی افراد با بالا رفتن سن و رشد جمجمه، اندازه بافت لنفاوی حلق کوچک‌تر خواهد شد.

وی در خصوص عوارض تنفس دهانی تصریح کرد: تنفس دهانی توسط کودک موجب رشد نکردن بینی و تغییر شکل حالت دندان‌ها و کام دهان به شکل گنبد مسجد و ... می‌گردد.

دکتر خواجوی در پایان درباره‌ی امکان برگشت لوزه‌ی سوم پس از عمل جراحی گفت: لوزه‌های معمولی یک توده با جای مشخص است که اگر برداشته شود امکان بازگشت نخواهد داشت اما لوزه‌ی سوم یک بافت لنفاوی پراکنده است و ممکن است بعد از جراحی قسمتی از آن باقی بماند و در صورتی که علت‌های ایجاد لوزه‌ی سوم مثل عفونت هنوز وجود داشته باشد موجب رشد دوباره بافت لنفاوی می‌گردد.