~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا دکتر کامران باقری لنکرانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان، با اشاره به اینکه ما در دوران قبل از تحریم برای وارد کردن تجهیزات پزشکی هیچ محدودیتی نداشته‌ایم، عنوان کرد: نگرانی ما از برداشته شدن تحریم‌ها واردات بی‌برنامه تجهیزات پزشکی و تبدیل کشور به قبرستانی از تجهیزات است، واردات تجهیزات پزشکی بعد از رفع تحریم‌ها باید طبق برنامه باشد.

وی ادامه داد: در سال‌های ابتدایی پایان جنگ (دوران سازندگی) شاهد خرید بی‌برنامه تجهیزات پزشکی در سراسر کشور بودیم و در بازه زمانی خاصی با یک قربستان از تجهیزات پزشکی که در انبارها بدون استفاده مانده بودند، مواجه شدیم.

لنکرانی تصریح کرد: اگر بعد از رفع تحریم‌ها قصد وارد کردن تجهیزات پزشکی داریم باید در غالب برنامه ارزیابی فناوری سلامت که مدتی است در وزارت بهداشت شروع به فعالیت کرده، عمل کنیم.

وی با اعلام اینکه برنامه ارزیابی فناوری سلامت، ورود تجهیزات پزشکی به کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد و طبق نظام سطح‌بندی آن را توزیع می‌کند، افزود: اگر به این برنامه تعهد داشته باشیم، دوران پسا تحریم فرصتی برای پیشرفت است، اما در غیر این صورت تجربه دوران سازندگی تکرار می‌شود و ما شاهد وارد شدن تجهیزاتی غیر کارآمد و هدر رفتن سرمایه کشور خواهیم بود.

لنکرانی در خصوص معیارهای وارد کردن تجهیزات پزشکی، گفت: برای ورود تجهیزات پزشکی به کشور باید ابتدا نیروی استفاده‌ کننده، آموزش ببینند و تجهیزات مطالبه شده مورد نیاز کشور باشد، نه اینکه صرفا تجهیزات تجملی را وارد کنیم.