به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس مینو رفیعی در آئین بیستمین سال اجرای طرح تنبلی چشم با اشاره به گزارش بیست‌ساله طرح اظهار داشت: یکی از برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها، اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم است که از سوی سازمان بهزیستی کشور در سال‌های گذشته اجرا شده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از افتخارات سازمان بهزیستی کشور، اجرای طرح اشاره شده است و در واقع طرح تنبلی چشم از سال 74 در کشور آغاز شده است.

رفیعی دلیل انتخاب طرح پیشگیری از تنبلی چشم را اینگونه معرفی کرد و گفت: تنبلی چشم به خاطر ظاهر سالم چشم قابل تشخیص نیست و به همین جهت بایستی مورد معاینه قرار بگیرد و به همین جهت سازمان بهزیستی کشور اجرای طرح تنبلی چشم را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: طرح تنبلی چشم برای کودکان 3 تا 6 سال اجرا خواهد شد چرا که پس از گذشت این زمان دیگر نمی‌توان اختلالات بینایی اعم از کم‌بینایی و یا نابینایی را درمان کرد.

رفیعی تصریح کرد: در سال 93، 75 درصد از کودکان 3 تا 6 سال در طرح تنبلی چشم شرکت کردند که امیدواریم در سال 94 این رقم افزایش یابد.

وی همچنین به آمار معاینات انجام شده در طرح تنبلی چشم در 20 سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت 27 میلیون کودک مورد معاینه قرار گرفته‌اند و این در حالی است که امکان دارد هر کودک در سه مرحله در طرح تنبلی چشم شرکت کرده باشد که یک میلیون و 359 نفر تشخیص اختلالات بینایی داده شده‌اند که از این تعداد 245 هزار کودک دچار تنبلی چشم بوده‌اند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد:‌ طرح تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌‌پذیرد.

رفیعی در ادامه به عوارض ناشی از تنبلی چشم در کودکان اشاره کرد و اظهار داشت: اختلال در دید عمقی، اختلالات تحصیلی و یادگیری، نابینایی یا کاهش بینایی دائم، کاهش قدرت تمرکز و تفکیک و احتمال بیشتر حوادث و معلولیت از عوارض ناشی از تنبلی چشم در کودکان محسوب می‌شود.

وی هدف کلی طرح غربالگری تنبلی چشم را ارتقاء سطح سلامت بینایی کودکان 3 تا 6 سال در سراسر کشور دانست و گفت: کاهش شیوع و بروز تنبلی چشم در کودکان 3 تا 6 سال در کشور، افزایش میزان دسترسی کودکان به خدمات غربالگری بینایی به ویژه در مناطق محروم، روستایی و صعب‌العبور، افزایش میزان آگاهی آحاد جامعه از تنبلی چشم، بیماری‌های چشمی و راه‌های پیشگیری و درمان آن از اهداف اختصاصی طرح غربالگری تنبلی چشم محسوب می‌شوند.