~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا دکتر ماشاءالله رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به فعالیت درمانگاه‌های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در عتبات، گفت: در هر یک از شهرهای نجف، کربلا و کاظمین یک درمانگاه از سوی هلال احمر ایران به صورت شبانه روزی فعال است و خدمات لازم را به ساکنین و زائرین عتبات ارائه می‌کنند. علاوه بر آن، یک درمانگاه 16 ساعته نیز در کربلا داریم که همواره پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان است.

وی افزود: همچنین در مناسبت های خاص نظیر نیمه شعبان، تاسوعا و عاشورا و اربعین حسینی، تیم های ویژه و تخصصی جمعیت هلال احمر ایران با هماهنگی هلال احمر عراق و عتبه حسینیه در عتبات حضور می یابند و به مدت یک هفته خدمات دارویی، درمانی و حتی جراحی را به مراجعین ارائه می‌دهند.

رضایی ادامه داد: در این ایام چادرهای امدادی در اطراف حرم و بین الحرمین و همچنین زمان اربعین حسینی بین مسیر نجف تا کربلا برپا می‌شوند. داروهای مورد نیاز نیز پیش بینی و تامین می‌شوند. بیش از 95 درصد داروهای مورد نیاز نیز ایرانی است و از طریق فرودگاه نجف به عتبات ارسال می‌کنیم. برخی اقلام نظیر سرم ها که وزن سنگین تری دارند، ممکن است از خود عراق تهیه شوند.

وی با بیان اینکه در شرایط عادی، تیم درمانگاه های جمعیت هلال احمر را پزشک عمومی، جراح عمومی، متخصص گوش و حلق و بینی، روانپزشکی و داخلی اعصاب تشکیل می‌دهند، افزود: در تیم های تخصصی ایام ویژه نیز جراح، متخصص طب اورژانس، زنان،گوش و حلق و بینی، پوست، نفرولوژی و ...حضور دارند.

به گفته وی، در ایام عادی و معمول، تیم های پزشکی حاضر در درمانگاهها به صورت هر 15 روز یکبار یا ماهانه در عتبات حضور دارند و بصورت هر پنج یا 10 روز در درمانگاه‌های نجف، کربلا و کاظمین به رسالت ارائه خدمت می‌پردازند.

رضایی در ادامه صحبتهایش با بیان اینکه علت مراجعه بیماران به درمانگاههای هلال احمر در فصول مختلف، متفاوت است، افزود: به عنوان مثال در فصل کنونی بار مراجعه کنندگان با بیماریهایی نظیر سرماخوردگی، بیماریهای تنفسی، آلرژی و حساسیت بیشتر است. دردهای عضلانی و اسکلتی نیز در رده دوم بار مراجعه به درمانگاه‌ها را شامل می‌شوند.

رضایی با بیان اینکه در ایام خاص نظیر تاسوعا و عاشورای حسینی، تدابیر ویژه ای جهت ارائه خدمات دارویی و درمانی و جراحی به زائران در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: امسال بحث بیماری وبا نیز مطرح شد. بر همین اساس کارشناسان مبارزه با بیماریها از ایران به عتبات اعزام شدند و ارایه نکات آموزشی بهداشتی و همچنین توزیع بروشورهای آموزشی در دستور کار قرار گرفت.

وی با تاکید بر لزوم شستشوی مکرر دستها از سوی زائران حسینی و رعایت بهداشت فردی، افزود: شستشوی دستها بویژه قبل از صرف غذا و بعد از اجابت مزاج اهمیت بسزایی دارد و در پیشگیری از بیماریهایی نظیر اسهال مهم است.