~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا سید مصطفی طباطبایی نژاد، توجه وزیر کشور و دبیرکل ستاد را نسبت به مسئله مهم مشارکت اجتماعی برای مقابله با اعتیاد را بسیار مناسب دانست و اظهار کرد: در حال حاضر باید برای تحقق این رویکرد بسترهای مناسب از جمله اینکه شغل متناسب با شرایط قشر جوان ایجاد شوند.

وی با بیان اینکه گسترش اعتیاد یکی از عمیق ترین معضلاتی که جامعه ایرانی با آن مواجه است، گفت: جوان بودن اکثریت جمعیت ایرانی سبب شده که اعتیاد به مواد مخدر و داروی روان گردان به عنوان فاجعه ای فراگیر نگرانی عمیق مردم را برانگیزد.

این استاد دانشگاه افزود: با پدیده اعتیاد، اشتغال فقط صرف وقت جوانان در جهت سازندگی برای ساعات محدود نیست و در واقع اشتغال یک نوع سرگرمی مفید برای جوانان محسوب نمی شود تا بواسطه آن وقت خود را از توجه به اعتیاد مصون دارند، بلکه اشتغال مساله زندگی و بودن و یا نبودن را پیش روی جوانان ایرانی قرار می دهد.

وی تصریح کرد: داشتن شغل مناسب امید، امنیت، زندگی مشترک و در انتظار پیشرفت ماندن است و فرصت هویت یابی و سلامت را به جوانان اعطاء می‌کند.

طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه برای جوانان ایرانی مهم است که بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه یا پایان دوران تحصیلی دبیرستان، در جامعه چه جایگاهی دارد و چگونه می خواهد بطور مستقل و بسان یک انسان شرافتمند زندگی کند، اصافه کرد: هنگامیکه کار و اشتغال باشد، فرهنگ آن هم ایجاد خواهد شد بطوریکه افراد و جوانان با توجه به فراهم بودن زمینه کار در راه سازندگی جامعه و رشد شخصی خود به رقابت می پردازند و این رقابتی سالم در جهت ابادانی کشور و بهبود وضعیت فرد است.

به گفته وی، باید ضعف‌های زیرساختی را در مورد اشتغال جبران کنیم و با اطمینان روند مناسبی را پیش بگیریم، تا از این طریق بتوانیم فاکتورهای خطر و عوامل مستعدکننده گرایش به مصرف مواد مخدر افیونی را در جامعه کاهش دهیم.

طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه آشنایی افراد جامعه با فرهنگ اصیل اسلامی برای رفع آسیب‌های فردی و اجتماعی بسیار موثر است ، افزود: مسوولان نظام اسلامی باید همه تلاش خود را برای پاکسازی جامعه از این معضل خانمان‌برانداز به کار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد امکاناتی معیشتی و رفاهی از وظایف مهم دولت است ، برای تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و مقابله با اعتیاد بسیار موثر بوده و مسوولان باید با پرداخت تسهیلات در امر کارآفرینی و اشتغالزایی از گسترش پدیده شوم اعتیاد در جامعه پیشگیری کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تا وقتی که جوانان کشور بیکار باشند و یا از شغل مناسب برخوردار نباشند، افزایش شمار معتادان را در جامعه شاهد خواهیم بود و امر مقابله و پیشگیری نیز سخت تر می‌شود.