به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش، امروز در نشست خبری، اظهار داشت: برنامه درسی ملی اولین سند از زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود و ناگزیر به اجرای آن بودیم؛ البته کاستی‌هایی نیز وجود داشت اما موفق شدیم با تدابیر خاص برای پایه اول تا پنجم و پایه ششم ابتدایی، تولید محتوا کنیم و در پایه هفتم تا نهم نیز که دوره اول متوسطه است، محتوای آن را آماده کردیم.

وی ادامه داد: این 9 سال (اول ابتدایی تا نهم) در تعریف ما هم اجباری و هم عمومی است؛ به عبارت دیگر دانش‌آموزان لازم‌التعلیم باید در مدرسه حضور پیدا کنند و هر کس مانع آن شود، مرتکب جرم شده است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: 3 سال دیگر نیز پس از نهم، آموزش نیمه تخصصی است، اما مانند 9 سال قبل، تحصیل رایگان است و به عبارتی دیگر عنوان عمومی به آن نیز اطلاق می‌شود.

وی گفت: هم اکنون در دوره متوسطه، 3 شاخه نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش داریم که شاخه نظری دارای زیرمجموعه ریاضی، علوم تجربی و انسانی و معارف اسلامی است که از سال آینده تغییراتی در آن ایجاد می‌شود، به این‌صورت که در پایه دهم، 3 شاخه به 2 شاخه «نظری» و «فنی و مهارتی» تقسیم می‌شود که در شاخه نظری، رشته‌های علوم پایه و انسانی را داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: در شاخه فنی و مهارتی، دارای 4 زمینه صنعتی، خدمات، کشاورزی و هنر است که در پایه یازدهم و دوازدهم دو شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای سامان پیدا می‌کند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌های آموزشی و تولید محتوایی ما شروع شده است، افزود: امیدواریم تا پایان اسفندماه ویراست اول از محتوای آموزشی را تولید کرده و برای اعتباربخشی به چند گروه معلمان، ‌دانش‌آموزان و کارشناسان آموزشی ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: اردیبهشت این محتواها را بازبینی کرده و پایان اردیبهشت ماه، اعتباربخشی دوباره انجام می‌شود و بعد از آن، تأیید نهایی شده و شروع به آماده‌سازی کتاب می‌کنیم و امیدواریم نیمه شهریور سال آینده کتاب‌ها آماده شود؛ هم‌زمان با تولید اجزای کتاب‌های درسی، آنها را روی سایت می‌گذاریم تا همه صاحب‌نظران آن را ببینند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اینکه امسال سنگین‌تر از سال قبل است و برای 4 رشته کار می‌کنیم، گفت: بیش از 120 عنوان کتاب درسی و راهنمای معلم برای سال تحصیلی 96-95 آماده می‌کنیم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در خصوص مفاهیم اساسی محتوای کتاب‌های درسی افزود: اولا پاسخگویی به نیازهای عمومی کشور است که از سوی دستگاه‌های سیاستگذار مانند مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیأت دولت و از همه مهمتر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بیان می‌شود و ثانیا نیازی است که براساس مطالعات کارشناسی و نیز دانش‌آموزان و خانواده‌ها حاصل می‌شود.

وی تصریح کرد: از جمله این سیاست های کلی با رویکرد فرهنگی و تربیتی است که با مباحثی مانند اشتغال، رویکرد کارآفرینی، اقتصاد مقاومتی، سیاست جمعیتی و سیاست‌های مندرج در نقشه علمی کشور طراحی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در خصوص توزیع نشدن کتاب‌های درسی در بعضی مدارس گفت: 100 هزار واحد آموزشی داریم و رفتن به یک مدرسه با سفارش دوربین و گزارش تهیه کردن، انصاف نیست؛ همه مدارس کشور کتاب داشته و در انبارها نیز کتاب بوده است و امسال در شهر تهران، ثبت‌نام تهیه‌ کتاب اینترنتی بوده است.

وی اضافه کرد: شاید به‌صورت موردی دو دانش‌آموز کتاب نگرفته باشد و این با نبود کتاب فرق می‌کند؛ کتاب وجود دارد و هیچ کمبودی نیست و هیچ سالی مثل امسال آماده نبوده‌ایم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ما بین 5 تا 10 درصد اضافه تولید کتاب داریم و امسال در تهران فروش کتاب اینترنتی بود که بر پایه کد ملی انجام می‌شد و دانش‌آموزان افغانستانی به‌دلیل اینکه کد ملی نداشتند، باید حضوری کتاب را تهیه می‌کردند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هر دستوری که انجمن اولیاء و مربیان مصوب کرد و مبلغی را درخواست کرد، خانواده‌ها باید آن را پرداخت کنند، گفت: معتقد نیستم ارتباط مدرسه و خانواده‌ها اقتصادمدار باشد، بلکه باید تربیت‌مدار باشد، برای اینکه هر دو نهاد خانواده و مدرسه برای تحقق اهداف تربیتی باید تکمیل‌کننده و پشتیبان هم باشند و گفت‌وگو بین معلمان و خانواده‌ها لازم است و حتی شاید لازم باشد دانش‌آموز و خانواده در جلسات مشترک حضور یابند که باید خانواده به آن تمکین کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه اگر خانه و مدرسه هم‌سو و هم‌جهت نباشد، دانش‌آموز دچار تعارض می‌شود، افزود: اگر معلم یک چیزی و پدر دانش‌آموز یک چیز دیگر بگوید، دانش‌آموز باید بین این دو نقش بازیگری کند که اثر سوء دارد و باید ارتباط خانه و مدرسه تربیت‌مدار بوده، نه بحران‌مدار باشد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان اگر با ضابطه برنامه‌ای را تدوین کرد، باید اولیاء در چارچوب ضابطه به آن تمکین کنند و در هر تصمیمی باید قانون و ضابطه رعایت شود.

وی در خصوص قیمت کتاب‌های درسی، گفت: قیمت کتاب‌های درسی، همان قیمت پشت جلد است و هیچ مدرسه‌ای اجازه ندارد، مبالغی بیش‌تر از قیمت پشت جلد دریافت کند و یکی از فواید فروش اینترنتی این است که امنیت و امانت در آن وجود دارد و پول نقد رد و بدل نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با تأکید بر اینکه هر مطلبی که در کتاب‌های درسی گنجانده می‌شود، باید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تدوین کند، گفت: سازمان‌های مختلف مانند دخانیات و محیط زیست عنوان می‌کنند مطالب مورد نظر آنها در کتاب‌های درسی گنجانده شود که تأییدشده نیست.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای ما ورزش یک فعالیت است و بهداشت یک رویکرد آموزشی و متناسب با سال‌های آموزشی متفاوت است، خاطرنشان کرد: آموزش‌های در آستانه ازدواج را برای دانش‌آموزان دوره متوسطه خواهیم داشت و در پایه یازدهم و دوازدهم اتفاق خواهد افتاد.