به گزارش پارس به نقل از برنا اگر 20 سال پیش نوستاراداموس می‌گفت که روزی شهریه‌ مدارس ایران به رقم‌های میلیونی می‌رسد، هیچکس باور نمی‌کرد، اما حالا مدت‌هاست، بسیاری از خانواده‌ها پرداخت هزینه‌‌های میلیونی برای تحصیل فرزندانشان را نوعی سرمایه گذاری برای آینده می‌دانند و برای تحصیل آنها به آب و آتش می‌زنند.

تحصیل با هزینه‌های میلیونی

«افزایش شهریه مدارس غیردولتی شهر تهران برای سال تحصیلی آینده حداکثر ۱۲ درصد، حداقل یک درصد و به طور میانگین ۵ تا ۸ درصد خواهد بود.» این خبری است که دیروز مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به خبرنگاران داده است.

به گفته اسفندیار چهاربند، افزایش بیش از ۱۲ درصدی شهریه مدارس غیردولتی خلاف قانون است و با مدارسی که بیش از این میزان شهریه را افزایش دهند، برخورد جدی خواهد شد.

 هرچند چهاربند، افزایش بیش از 12 درصدی شهریه مدارس غیردولتی را خلاف قانون می‌داند، اما تجربه نشان داده که بسیاری از مدارس غیردولتی شهریه‌هایی بیشتر از مقدار مشخص شده، از خانواده‌ها طلب می‌کنند. سال گذشته حتی خبری مبنی بر گرفتن شهریه‌‌ی 20 میلیون تومانی در یکی از مدارس تهران هم منتشر شد.خبری که مثل بمب ترکید و موضع‌گیری مسئولان را برانگیخت. با این حال بسیاری از مردم معتقدند که سطح آموزشی مدارس غیرانتفاعی بالاتر است و برای موفقیت هرچه بیشتر فرزندانشان، حاضر به پرداخت هزینه‌های میلیونی می‌شوند. این نگاه در سال‌های اخیر باعث شده تا شهریه‌ها هر روز بالاتر هم برود.

به گفته وزیر آموزش و پرورش ،   یک میلیون و 100 هزار دانش‌آموز در مدارس غیر دولتی شهر تهران در حال تحصیل هستند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که بیشتر این دانش آموزان در مدارس مناطق یک، دو ، سه و پنج قرار گفته اند .البته در سایر مناطق تهران هم مدارس غیردولتی وجود دارد. اما شهریه هر مدرسه بر اساس مقطع تحصیلی و منطقه‌ای که در آن قرار گرفته،  متفاوت است. به طور مثال سال 93-92 میانگین شهریه‌های مصوب در مدارس غیردولتی مناطق یک تا پنج شهر تهران در مقطع پیش‌دانشگاهی حدود پنج‌میلیون‌تومان و در مقطع پیش‌دبستانی یک‌میلیون‌وصدهزارتومان است. این در حالی است که در مناطق جنوبی و جنوب غربی شهر تهران که شامل مناطق 14 تا 19 می‌شود، شهریه مدارس پیش‌دانشگاهی به طور میانگین یک تا دومیلیون و شهریه مدارس پیش‌دبستانی حدود 500هزارتومان است.

علاوه بر شهریه‌های مصوب، برنامه‌های فوق العاده مدارس، هزینه زیادی روی دست پدر و مادرها می‌گذارد.کلاس‌ زبان‌،کلاس‌های درسی فوق برنامه و کلاس‌های تست کنکور حالا نمونه‌های عادی برنامه‌های فوق العاده در برخی مدارس تهران محسوب می‌شود.شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در لیست برنامه‌های ویژه یکی از مدارس غرب تهران حتی کلاس‌های فلوت، سوارکاری و  رگورباتیک هم دیده می‌شود.همچنین این روزها بازار مدارس چند زبانه در مقطع ابتدایی هم داغ است و خانواده‌های زیادی حاضرند برای تحصیل فرزندشان  به چندزبان مختلف شهریه‌ای معادل  9 تا 10  میلیون تومان بپردازند.

در جدول زیر می‌توانید متوسط حداقل و حداکثر هزینه‌های تحصیل مدارس غیردولتی مقاطع دبستان و دبیرستان را ببینید:

مقطع تحصیلی

حداقل شهریه(هزینه‌ها به تومان است)

حداکثر شهریه(هزینه‌ها به تومان است)

دبستان

یک میلیون و 700 هزار

10 میلیون

دبیرستان

5 میلیون

15 میلیون

 

 

باید توجه کنید که هزینه‌های نوشته شده در این گزارش بیشتر مربوط به شهر تهران است و در شهرستان‌ها، شهریه مدارس غیردولتی نسبت به تهران کمتر است.

وام  میلیونی برای پرداخت شهریه مدرسه

افزایش تعداد خانواده‌هایی که ترجیح می‌دهند، فرزندانشان را به مدارس غیردولتی بفرستند، وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت تا  سال گذشته طرحی برای وام 10 میلیون تومانی برای پرداخت شهریه مدارس در نظر بگیرد.

به گفته مسئولان وزارتخانه، این وام با کارمزد 4 درصد و بازپرداخت 13ماهه و بدون علی‌الحساب به خانواده‌ها پرداخت می‌شود. در واقع دانش‌آموزان متقاضی دریافت این وام از طریق مدیران مدارس به بانک قرض الحسنه مهر ایــران معرفی می‌شوند و وام خود را دریافت می‌کنند. برای مثال اگر استان، شهرستان و مدرسه‌ای شهریه‌اش 3 میلیون است، تا حد همان 3 میلیون عقد قرارداد کرده‌اند تا با معرفی از طرف مدرسه، وام قرض‌الحسنه به اولیای دانش‌آموزان  پرداخت شود.

بد نیست بدانید که والدین برای همه مدارس غیردولتی تهران امکان گرفتن وام ندارند، بلکه اولیای مدارسی که مؤسسان آن حساب‌های خودشان را در بانک متمرکز کنند، می‌توانند تا سقف مصوب وام‌ بگیرند.

پول نخبه پرورش نمی‌دهد

نگاهی اجمالی به آمار هزینه تحصیل در مدارس دنیا نشان می‌دهد، خانواده‌های ایرانی جزو معدود خانواده‌هایی در کل جهان هستند که حاضرند، بابت تحصیلات دوران مدرسه فرزندشان وام میلیونی بگیرند. این در حالی است که علاوه بر مدارس غیردولتی در سطح کلیه شهرهای ایران، مدارس دولتی و نمونه دولتی هم وجود دارد. مدارسی که اگر در مجموعه هزینه‌های آن، شهریه‌های غیرمجاز و کمک‌های مردمی به انجمن و اولیا و مربیان را ندیده بگیریم، تقریبا هزینه زیادی برای خانواده ندارد.با این وجود بحث تفاوت ها و امکانات مدارس دولتی و غیردولتی از گذشته در جامعه ایران باب بوده است. باور بیشتر خانواده‌ها این است که مدارس غیردولتی می‌تواند به دانش آموزان کمک کنند تا رتبه‌های بهتری در کنکور داشته باشند و در نتیجه شرایط بهتری در آنیده و بازار کار پیدا کنند. به همین دلیل سعی می‌کنند در هر موقعیتی که قرار دارند، شرایط حضور فرزندانشان در مدارس غیردولتی را فراهم کنند.این در حالی است که بیشتر مدارس غیر انتفاعی در شهر تهران راه اندازی می شود و در شهرستا‌ن‌ها اکثر دانش آموزان در مدارس دولتی تحصیل می کنند و از همان مدارس وارد دانشگاه و بازار کار می‌شوند.دانش‌اموزانی که در بسیاری از مواقع موفق‌تر از محصلان مدارس غیردولتی هستند.