به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران امروز در مراسم هفته پیوند اولیا و مربیان و روز خانواده که در تالار فرهنگ تهران برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: نوعی پیوند بین مدرسه و خانواده از قدیم‌الایام وجود داشته و تا کنون نیز ادامه داشته است.

وی ادامه داد: برخی ایام موفقیت‌هایی این پیوند بیشتر بوده و در برخی کمتر بوده است و آنچه که مهم است ماهیت پیوند اولیا و مربیان بوده است؛ البته نقش مرجعیت خانه و مدرسه امروز دستخوش تغییرات شده است.

چهاربند افزود: در دنیای کنونی خانواده و مدرسه، آن مرجعیت قبلی در تربیت را ندارد زیرا رقبای جدی به وجود آمده است و اگر ساز و کار آن پیوند را تقویت نکنیم، کارکرد آن روز به روز ضعیف شده و طوری می‌شود که نه خانواده آن مرجعیت را حفظ می‌کند و نه مدرسه.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه مدرسه‌ای که در آن ولی و دانش‌آموزش را مصاحبه می‌کنند و خیلی درگیر این مسائل نمی‌شود، گفت: نظام تعلیم و تربیت باید توانایی همه را داشته باشد.

وی اضافه کرد: وقتی صحبت از پیوند خانه و مدرسه می‌کنیم منظورمان این است که بچه‌های یک محله به یک مدرسه بروند و مدرسه خوب، آن مدرسه‌ای است که اهداف تربیت این جمعیت را با این تنوع محقق کند.

چهاربند با اشاره به اینکه هر روز که جلوتر می‌رویم کارکرد پیوند اولیا و مربیان از طریق ساز و کارهای داخلی و عوامل بیرونی مورد تهدید است، افزود: در شرایطی هستیم که باید به استناد سند تحول بنیادین یک تحول بنیادین در ساز و کارهای این پیوند ایجاد کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه اثربخشی ساز و کارهایی که برای تحقق پیوند انجمن اولیا و مربیان به کار بسته‌ایم به مرور از دست رفته است، گفت: وقتی تنوع مدارس مانند نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و غیره باشد با این طبقه‌بندی دانش‌آموز، کارکردها متفاوت است و باید همه مدارس ما ساز و کار این پیوند را محقق کنند.

وی بیان داشت: ما 6 تا 7 مدرسه درست کردیم اما بدون توجه به آن یک نوع انجمن اولیا و مربیان را ایجاد کرده‌ایم بنابر این در شرایطی هستیم که باید ساز و کارهای پیوند مرجعیت‌های تربیت را به طور جدی بررسی کنیم.

چهاربند گفت: امسال گفتیم کلمه «ثبت‌نام »را در مدارس به کار نبرید و به جای آن «پیمان تربیتی» بگویند و زمانی که پدر و مادر فرزند خود را به مدرسه می‌سپارند مفهومش پیمان تربیتی است یعنی با هم همکاری در تربیت فرزند خود کنند و این یک پیمان‌نامه است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: اگر بتوانیم ماهیت این پیوند به عنوان پیوند تربیتی تبدیل کنیم اتفاقات مهمی می‌افتد و در عین حال که نیازمند این پیمان هستیم دچار چالش نیز هستیم و وقتی مهم‌ترین مسئله حاکمیت تربیت است باید مجلس، دولت و وزارت آموزش و پرورش و خانواده‌ها نیز به آن بپردازند.

وی خاطر نشان کرد: پژوهشی شده بود و وقتی صحبت از تهاجم فرهنگی است آسیب‌ترین قشر دانش‌آموزان هستند و در این پژوهش همگرایی فرهنگی بین دانش‌آموزان شمال و جنوب تهران بالاست که در این همگرایی خانواده و مدرسه مهم نبوده است و به فرض رسانه‌ ملی می‌رسند که آن نیز مطرح نبوده است و فرض فضای مجازی را آزمایش می‌کنند که تائید می‌شود و عامل اساسی همگرایی فرهنگی دانش‌آموزان شمال و جنوب تهران فضای مجازی است.