به گزارش پارس به نقل از ایرنا، سعید اوحدی افزود: با حضور این تیم کار پیگیری مفقودین حادثه در شرایط تخصصی تر و با جدیت بهتری دنبال می شود.

وی اظهارکرد: در خصوص 36 زائری که تاکنون اطلاعی از آنان در دست نیست ، امروز، دوباره جلسه ای در محل وزارت بهداشت عربستان با حضور نمایندگان وزارت بهداشت و وزارت حج آن کشور برگزار شد که در این جلسه به جمع بندی ها و نتایجی اساسی رسیدیم.

وی اظهار داشت: در این جلسه در خصوص 5 کارشناس پزشکی قانونی کشورمان که قرار است به عربستان اعزام شوند، تصمیم گیری شد.

وی اظهار امیدواری کرد که با حضور این کارشناسان پزشکی قانونی در مکه مکرمه، کار پیگیری مفقودین در شرایط تخصصی تر و با جدیت بهتری جلو رود.

ربیس سازمان حج ادامه داد: در جلسه امروز مصوب شد استانداردهای DNA مورد نیاز اعلام شده از سوی طرف سعودی طی نامه ای از سوی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران به وزارت بهداشت و پزشکی قانونی ایران اعلام شود که حداکثر این نامه تا شنبه در اختیار پزشکی قانونی کشورمان قرار گیرد.

وی اظهار داشت: همچنین طرف سعودی پذیرفت که DNA در ایران از خانواده جان باختگان گرفته شود و اینکه DNA در چارچوب استانداردهای مورد قبول آنان باشد، کافی است و دیگر، نیازی نیست تا بازماندگان به عربستان سفر کنند.

وی، اظهار داشت: لازم است DNA بر اساس استاندارد مورد نظرهرچه زودتر به عربستان فرستاده شود تا کار شناسایی آن 29 حاجی دفن شده و همچنین پیگیری 36 حاجی مفقود شده هر چه سریع تر انجام گیرد.

رییس سازمان حج گفت: ضمناً قرار شد دوشنبه های هر هفته هم جلسه ای در مکه مکرمه با محوریت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگان سازمان حج و زیارت در محل وزارت بهداشت عربستان تشکیل شود که روند پیشرفت امور را بتوانیم در آن جلسات پیگیری کنیم.

اوحدی در رابطه با محل دفن جان باختگان حادثه منا که با اثر انگشت آنان قابل شناسایی خواهد بود، توضیح داد: امروز هم در جلسه با نمایندگان وزارت بهداشت عربستان که نماینده تام الاختیار وزیر نیز در آن جلسه حضور داشت، سعودی ها تأکید کردند که محل دفن همه کسانی که در قبورالشهدا به خاک سپرده اند از طریق انگشت نگاری قابل تشخیص خواهد بود و همچنین تأکید کردند که بعد از مشخص شدن محل دقیق دفن آنان، آمادگی کامل دارند تا بر اساس خواسته خانواده های آنان عمل کنند.

به گزارش ایرنا، امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج حضور داشتند که از این تعداد 464 تن در فاجعه دلخراش منا به دلیل بی تدبیری عربستان سعودی جان خود را از دست دادند که البته سازمان حج و زیارت مفقودان را هم جزو کشته شدگان اعلام کرده است.

سعید اوحدی ، رییس سازمان حج و زیارت، شب گذشته اعلام کرد: در ادامه پیگیری های به عمل آمده از پزشکی قانونی و وزارت حج عربستان مشخص شد که 29 تن از 65 حاجی ایرانی مفقود شده در عربستان به خاک سپرده شده اند.

اوحدی افزود: عملیات جستجو برای روشن شدن وضعیت 36 تن باقیمانده همچنان ادامه خواهد داشت.