~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم افتتاحیه اولین کنگره بین‌المللی سالمندی که امروز چهارشنبه 22 مهر سال جاری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در حال برگزاری است گفت: چیزی که در کشور در برنامه‌ریزی و اجرایی نسبت به آن خیلی غفلت کرده‌ایم مسایل اجتماعی است که روز به روز عمیق‌تر و مشکل‌دارتر می‌شود.

وی افزود: سالمندی فرایندی زیست‌شناختی است و امروزه به عنوان پدیده‌ای جهانی مطرح می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آمار سال 90 تصریح کرد: 8.2 درصد جمعیت کشور یعنی حدود 6 میلیون و 200 هزار نفر در سال 90 را سالمندان تشکیل داده‌اند.

وی افزود: سالمندان مشکلات، تنگناها و مسایل مربوط به خود را دارند و بر همین اساس در برنامه ششم توسعه در کنار مسایلی نظیر کمبود آب، خشکسالی، مسایل زیست‌محیطی و صندوق بازنشستگی، سالمندی نیز به عنوان اولویت برنامه ششم توسعه در دست تدوین است.

محسنی بندپی گفت: شروع سالمندی از بازنشستگی است بعد از بازنشستگی انسانی اثرگذار در مسایل مختلف حکم بازنشستگی خود را می‌گیرد و اگر سیاست‌گذاری در برنامه‌های کلان کشور برای بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند وجود نداشته باشد که اکنون متاسفانه وجود ندارد، تنهایی و انزوا در کمین سالمندان است که سلامت جسمانی و روانی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: یک پنجم دوران زندگی مربوط به سالمندی است که عدم بهره‌مندی از تجربیات این عزیزان می‌تواند فرصت‌سوزی باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: باید از تجربه کشورهای موفق ماند نروژ، سویس و سوئد در زمینه سالمندی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در سال 2050 میلادی جمعیت سالمندان دنیا از افراد زیر 14 سال بیشتر است.

محسنی بندپی با تاکید دوباره نسبت به مشکلاتی که سالمندان به لحاظ جسمانی و روانی با آنها روبرو هستند گفت: وقتی سن بالاتر می‌رود فقدان‌ها نیز بیشتر می‌شود که این موضوع آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد با وجود مشکلاتی مانند پوکی استخوان و افزایش فشار خون به نظر می‌رسد که جمعیت زنان سالمند در آینده بیشتر از مردان سالمند خواهد بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی قانونی چه در زمانی که زیر نظر وزارت بهداشت ،‌درمان و آموزش پزشکی بود و چه اکنون زیر مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است دبیرخانه شورای سالمندان را برای رسیدگی به امور سالمندان در نظر گرفته است.

وی افزود: به سازمان بهزیستی کشور با رویکردی نوین در دولت تدبیر و امید و با توجه به سیاست‌های رفاهی و برنامه‌های علمی که رئیس جمهور در دست تدوین دارد به بررسی و حل مشکلات سالمندان می‌پردازد هر چند به دلیل مشکلات اقتصادی خیلی نتوانسته‌ایم به این برنامه‌ها بپردازیم اما به لحاظ لایحه و مصوبات مجلس خیلی جلو رفته‌ایم.

وی افزود: لایحه جامع حمایت از معلولان که 15 شهریور سال جاری به مجلس ارایه شد و تصویب برقراری حقوق اجتماعی معلولان در هیات وزیران نمونه‌ای از برنامه‌های دولت است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان دو استراتژی مهم در سازمان بهزیستی توجه به رشد و تکامل همه جانبه کودک برای داشتن سالمندی پویا را مهم عنوان کرد و افزود: اگر می خواهیم سالمندی فعال داشته باشیم رشد و تکامل کودکی را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: سند سه‌جانبه بین سازمان بهزیستی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش تدوین و در مرحله تصویب نهایی است.

محسنی بندپی ادامه داد: در این سند برنامه‌های عملیاتی که لازم است همه‌گونه حمایت و برنامه را برای فعال کردن و توانمندسازی سالمندان داشته باشد آماده شده است و امیدواریم با هم‌افزایی با سایر سازمان‌ها و نهادها بتوانیم به حمایت‌های اجتماعی و حفظ کرامت سالمندان بپردازیم.

وی خاطر نشان کرد: دستاوردهای علمی این کنگره می‌تواند نقشه راهی برای سازمان بهزیستی کشور جهت اجرایی کردن نقطه نظرات علمی برای تقویت خود و بهره‌مندی سالمندان از این دستاوردها باشد.