~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس باقر لاریجانی در حاشیه اجلاس معاونین آموزشی وزارت بهداشت درباره شایعه اجرای شرط سنی برای آزمون دستیاری گفت: شرط سنی آزمون دستیاری مصوبه ای بود که در شورای آموزش پزشکی گذشته تصویب شد و وزارت بهداشت، وزیر و معاونین آموزش مجری مصوبات هستند.

وی افزود: با توجه به دستور وزیر بهداشت و اینکه افرادی خود را برای آزمون آماده کرده بودند، اجرای مصوبه شرط سنی تا بررسی‌های بعدی متوقف شده است.

 لاریجانی خاطرنشان کرد: بازنگری این قانون در شورای آموزش پزشکی در دستور کار بوده و فعلا لغو شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به گام چهارم طرح تحول سلامت اظهار کرد:‌ در 6 ماه گذشته در مورد تحولات و نوآوری در حوزه آموزش پزشکی فعالیت‌های زیادی انجام شده است و از نظرات بسیاری از صاحب نظران در این زمینه استفاه کرده‌ایم. در همین راستا چارچوب روتینی تدوین شده و امروز در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر لزوم ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها گفت: نکته بعدی که باید به آن توجه شود این است که ضمن اینکه رشته‌های متفاوتی وجود دارد دانشگاه‌ها توانمندی‌های زیادی دارند که در زمینه‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. اما با توجه به ارتباطاتی که بین وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد می‌توان برخی از مسئولیت‌ها و ماموریت‌ها را به دانشگاه‌ها سپرد.

لاریجانی با بیان اینکه آموزش پزشکی به 10 منطقه آمایشی تقسیم شده است، گفت: تصمیم این است که برخی از مسئولیت‌ها به مناطق آمایشی سپرده شوند و به جای اینکه افراد به صورت متمرکز در ستاد وزارت بهداشت فعالیت کنند ماموریت‌ها به مناطق آمایشی سپرده شوند تا این مناطق با همکاری دانشگاهی که در آن منطقه وجود دارد فعالیت‌ها را توسعه بدهند.

وی ادامه داد: بنابراین برخی فعالیت‌ها به قطب‌های خاصی سپرده می‌شوند تا این قطب‌ها بتوانند با کمک وزارت بهداشت و با نظر خواهی از بقیه دانشگاه‌ها پیشنهاداتی را برای تحولات آتی آموزش پزشکی مطرح کنند که این قدم مهمی برای ماموریت گرایی دانشگاه‌ها در راستای اجرای سند نوآوری در حوزه آموزش پزشکی است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مجموعه‌های ارزشمندی از توان علمی کشور شامل دانشجویان برجسته و اساتید در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول به کار هستند افزود: این افراد خود می‌توانند راه خود را پیش ببرند. برای ارزشیابی کار سند تحول و پایش آموزش پزشکی برنامه‌های روشنی در پیش رو است و در سال جاری هم با اینکه چند ماه از سال باقیمانده است ارزیابی سال 94 در کنار رتبه بندی دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های متداول، چگونگی درگیر شدن در سند تحول و اجرای برنامه‌ها و نوآوری قسمتی از ارزیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام خواهد شد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به ارتباط مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی با یکدیگر اظهار کرد: ‌یکی از آرزوهای ما این است که دانشگاه‌ها از طریق سیستم آنلاین با یکدیگر در ارتباط باشند البته در حال حاضر در بسیاری از زمینه‌ها این شرایط وجود دارد.

وی با تاکید بر گستردگی کشور ایران گفت: ‌کشور ایران کشور بسیار بزرگی است و امکان اینکه 80 میلیون جمعیت به صورت مرکزی اداره شود وجود ندارد. بنابراین اگر بخواهیم شاهد ارتقای همه جانبه در دانشگاهها باشیم باید از همه پتانسیل‌های موجود بهره‌ببریم.بسیاری از استان‌ها ما به گستردگی برخی از کشورهای اروپایی هستند و در مناطق آمایشی بسیاری از کارها انجام می‌پذیرد. به همین منظور و برای اینکه قادر باشیم فعالیت‌های مجازی را در آموزش پزشکی توسعه دهیم دانشگاه علوم پزشکی مجازی راه اندازی شده که با کمک دانشکده‌ها و واحدهای مجازی در استان‌ها کار خود را توسعه می‌دهد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه نمی‌توان همه رشته‌های پزشکی را به صورت مجازی ارائه داد، افزود: هدف از راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی این نیست که همه رشته‌ها به صورت مجازی ارائه شود. تعداد رشته‌های مجازی که در نقاط مختلف دنیا ارائه می‌شود حدود 20 تا 25 درصد است و 25 تا 30 درصد رشته‌ها به صورت مجازی ـ حضوری ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: زیرا بسیاری از دروس پزشکی نیاز به آزمایشگاه و حضور در کنار بیمار دارد و این دروس باید به صورت مجازی ـ حضوری ارائه شوند.