به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس حمید قبادی دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس در آیین امضای تفاهم‌نامه برپایی 5 نمایشگاه بین‌المللی مد و لباس فجر بین کار گروه مد و لباس و اتاق اصناف ایران که در محل معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد،گفت: جلسه امروز به منظور انعقاد تفاهمنامه همکاری میان بنیاد فرهنگی اتاق اصناف ایران و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های دولت واگذاری مسئولیت‌ها و برنامه‌ریزی برای انجام امور به نهادهای خصوصی است.کار گروه ساماندهی مد و لباس تلاش داشته است این سیاست را عملی کند و در مسیر هویت بخشی و ایجاد نهادها غیردولتی تلاش کرده است.

قبادی ادامه داد: سه ماه است که همکاری‌های خود را با اتاق اصناف ایران که بیش از چند 10 هزار نفر عضو دارد به عنوان بزرگ‌ترین شبکه غیردولتی کشور آغاز کرده‌ایم که البته به اعتقاد بنده تا کنون نیز برای این همکاری دیر شده است و امیدواریم با تلاش و همکاری خوب مجموعه اتاق اصناف ایران بتوانیم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس اظهار داشت: در اولین قدم کمیسیون تولید و توزیع را به اتاق اصناف ایران واگذار کردیم که این کمیسیون متشکل از 23 اتحادیه صنفی و نمایندگان دستگاه‌های دولتی است که قرار است حیطه مد و لباس را پوشش دهند.

وی افزود: گام دومی که با مجموعه اتاق اصناف ایران برداشتیم عطای نشان ایرانی به محصولات داخلی کشور است چرا که ما در داخل کشور ظرفیت‌های گسترده‌ای را داریم که قابلیت رقابت با محصولات غیرایرانی را دارد، اما به دلیل عدم ایجاد فرهنگ استفاده از محصولات ایرانی لباس ایرانی مغفول مانده است تا جایی که شاهد هستیم برخی از تولید کنندگان مجبور هستند نشان‌های خارجی را بر محصول ایرانی بزنند تا بتوانند آنها را به فروش برسانند.

قبادی تصریح کرد: دادن نشان ایرانی از سوی اتاق اصناف به محصولات ایرانی باعث می‌شود که خانواده‌ها با اطمینان از بحث کنترل کیفیت و مسیر عرضه محصولات اقدام به خرید آنها کنند این موضوع به زودی در کمیسیون مربوطه تعیین تکلیف می‌شود تا به تصویب کار گروه ساماندهی مد و لباس برسد.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس اظهار داشت: اقدام دیگر معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل با اتاق اصناف ایران واگذاری مسئولیت‌های اجرایی و دبیری جشنواره مد و لباس فجر است،‌ معاونت امور هنری از 6 جشنواره مد و لباس 3 جشنواره را برگزار کرده است و این اولین واگذاری جشنواره‌های مد و لباس فجر است که تا کنون توانسته جای خود را به خوبی پیدا کند ما امروز بنا داریم موافقت‌نامه واگذاری را با رئیس هیأت مدیره بنیاد فرهنگی اتاق اصناف ایران و معاونت هنری وزارت ارشاد منعقد کنیم تا در یک پروسه سه ساله انجام امور به آنها واگذار شود. همچنین دبیری جشنواره مد و لباس نیز به آنها واگذار خواهد شد.

قبادی گفت: از این پس کلیه مراحل اجرایی از ثبت نام تا اجرا بر عهده اتاق اصناف خواهد بود و دولت تنها سیاست‌گذاری و نظارت را انجام خواهد داد.

در ادامه این مراسم علی مراد خانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعالیت‌هایی انجام شده در حوزه مد و لباس به وضعیت‌ مناسبی رسیده است و دغدغه اصلی وزارت ارشاد و دولت موضوع هویتی لباس است چرا که به اعتقاد ما موضوع مد و لباس یک مسئله فرهنگی هویتی تاریخی است.

مرادخانی گفت: مجموعه اتاق اصناف ایران قطعا دغدغه‌های فنی بیشتری در حوزه مد و لباس دارد و آنچه برای ما مهم است حرکت‌‌هایی است که در جریان جامعه ایجاد خواهد شد و امیدواریم با شرایطی که پیش خواهد آمد بتوانیم بر اساس سیاست‌های کلی دولت و با دخالت کمتر سیاست‌ها را تعیین کنیم و تنها بر روند اجرا نظارت داشته باشیم تا جشنواره مد و لباس فجر در یک فضای همکاری متقابل خوب بتواند فعالیت خود را ادامه دهد اگر این تجربه موفق بود در آینده نیز از این امکان استفاده خواهیم کرد.

مرادخانی ادامه داد: ما شاید تجربه زیادی در عرصه مد و لباس نداریم اما برگزاری هر بار جشنواره مد و لباس یک تجربه بوده است و با توجه به اینکه ما کشوری با تمدن دیرین هستیم که سالیان سال توانسته است در مسائل فرهنگی تاریخی تأثیر گذار باشد امیدواریم در این مسیر نیز به جایگاه خوبی برسیم. تا بتوانیم در عرصه مد و لباس در سطح بین‌المللی تأثیرگذار باشیم.

در ادامه فاضلی رئیس بنیاد فرهنگی اتاق اصناف ایران گفت: نگاه تعاملی دولت با بخش خصوصی یک نگاه واقعی است و مردم محور کردن اقتصاد و فرهنگ از اصولی‌ترین کارهایی است که دولت به آن اهتمام داشته و دارد. واگذاری امور اجرایی به مردم کار سختی است بر این اساس وزارت ارشاد تاکنون دو کار بزرگ در این زمینه انجام داده است که اولین اقدام واگذاری نمایشگاه کتاب به مردم و هم اکنون نیز واگذاری جشنواره مد و لباس به مردم است و ما معتقد هستیم بهره‌گیری از این ظرفیت عظیم عاقبت‌بخیری را برای کشور به دنبال دارد.

فاضلی افزود: نزدیک به 27 اتحادیه صنفی در این رخداد بزرگ مشارکت خواهند کرد و به کارگیری مزون‌ها و طراحان ایرانی منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی از اولویت‌های کار ما است و انشاالله هر ماه و یا هر 45 روز یک‌بار گزارش عملکرد خود را به مردم ارائه می‌کنیم.

در ادامه این مراسم قبادی دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس در خصوص جزئیات این تفاهم‌نامه گفت: 4 دوره جشنواره مد و لباس فجر با مدیریت مستقیم کار گروه ساماندهی مد و لباس برگزار شد و در میان مردم موجی را ایجاد کرد و نگرش جدیدی را در بین مسئولان ایجاد کرد مبنی براینکه اگر می‌خواهیم در مسیر توسعه کشور قدم برداریم به آموزه‌های ایرانی اسلامی توجه کنیم و قطعا جشنواره فجر این مسیر را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته میانگین بازدید کنندگان از جشنواره مد و لباس فجر 500 هزار بازدید کننده بوده است که اگر دوستان بتوانند فضای مناسبی را انتخاب کنند این میزان افزایش پیدا می‌کند و اتاق اصناف ایران به عنوان متولی صنفی کشور این امکان را به خوبی دارد.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه مسئولیت اجرایی و برنامه‌ریزی جشنواره مد و لباس فجر از این پس برعهده اتاق اصناف است و ریاست عالی آن را کار گروه بر عهده دارد، رئیس جشنواره دبیر کار گروه خواهد بود و دبیر جشنواره اتاق اصناف است،‌ تمام اعضا باید هماهنگ با دبیر جشنواره عمل کنند و سیاست‌های کار گروه را به آنها ابلاغ کنند همچنین 5 نفر از اعضای هیأت مدیره اتاق اصناف در شورای سیاست‌گذاری جشنواره مد و لباس حضور دارند.