به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام سید احمد زرگر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نشست خبری در خصوص قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، گفت: این قانون پس از دو بار اصلاح ایرادات مطرح شده توسط شورای نگهبان در تاریخ 30 تیر ماه رسمیت یافت.

وی تصریح کرد: بر اساس ماده 24 این قانون دستورالعمل اجرایی آن باید حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن از طرف ستاد تصویب و ابلاغ شود.

زرگر خاطر نشان کرد: ضرورت اجرای مناسب یک قانون اطلاع‌رسانی مناسب به مردم است به خصوص در رابطه با موضوع امر به معروف و نهی از منکر که تعامل بین دو انسان دارای درک و فهم و عقل است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص امتیازات قانون حمایت از آمران به معروف، گفت: بر اساس این قانون اصل هشتم قانون اساسی که تاکنون معطل مانده بود قانونمند و اجرایی شد هرچند ممکن است ایراداتی نیز داشته باشد که به مرور زمان در هنگام اجرا رفع می شود.

زرگر افزود: از دیگر امتیازات این قانون مطرح شدن ستاد امر به معروف به عنوان هماهنگ کننده است یعنی موظف به انجام کاری نیست بلکه در ارتباط با مسایل موجود نقش ارگان‌های مرتبط و اقدامات مربوط به آنها را مشخص می‌کنند.

وی تصریح کرد: این قانون همچنین نقش اساسی را به مردم داده است چرا که هرگاه مردم خواستار انجام چیزی بوده‌اند و در اجرای کاری مشارکت داشته‌اند کار به موفقیت رسیده است و بر همین اساس محوریت امر به معروف در مناطق را بر عهده امام جمعه گذاشته‌ایم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: بر اساس این قانون نام ستاد از احیای امر به معروف به امر به معروف تغییر کرد چرا که قرار بود پیش از این کار فرهنگی صورت گیرد و ذهنیت مردم نسبت به برخی اقدامات نامناسب پیشین تغییر کند.

زرگر با اشاره به آغاز هفته امر به معروف و نهی از منکر از 23 مهر ماه گفت: در تمام 7 روز 23 تا 29 یعنی 6 روز از 7 روز روزانه در 5 یا 6 استان مراسم نکوداشت فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر را برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: همچنین اقدامی سمبولیک با عنوان گرامیداشت روز جامعه بدون منکر انجام خواهد شد که قطعا با امر به معروف و نهی از منکر این شعار محقق شدنی‌ است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پاسخ به سوالی در خصوص برخی اقدامات خود جوش مردم که نتایج عکس می دهد و فضای بدی ایجاد می‌کند، گفت: ما باید تمام قانون را یکجا ببینیم و در این راستا وظایف سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای دولتی در ارتباط با کار فرهنگی مشخص شده است و چنانچه کل قانون درست اجرا شود بستر سازی انجام خواهد شد و امر به معروف وظیفه‌ای است عام که به قشر خاصی ارتباط ندارد.

زرگر از آموزش نیروهایی توسط ستاد امر به معروف خبر داد و گفت: ما وظایف، آموزش، گزینش، سازماندهی همراه با نظارت را برای این نیروها در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: ما 2 هزار نفر عضو در شوراهای امر به معروف دستگاه‌های اجرایی تهران و 30 هزار عضو شوراهای امر به معروف در استان‌ها و شهرستان‌ها داریم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: تعداد نفرات گروه‌های طلایه‌داران برادران 54 هزار و 300 نفر و گروه‌های طلایه‌داران خواهران 19 هزار و 750 نفر است.

زرگر در خصوص چرایی مشخص نشدن مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در قانون گفت: مشخص کردن مصادیق و علل افول معروف‌ها به افزایش منکرات بر اساس ماده 16 قانون از وظایف ستاد است.

وی تاکید کرد: اگر از ظرفیت مردم در امر به معروف و نهی از منکر استفاده می‌کردیم مشکلات ما حل می‌شد و به نظر می‌رسد باید نقش مردم در این کار پررنگ شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص ایرادات مطرح شده توسط دولت در خصوص این قانون، گفت: یکی تعیین مصادیق بود که همانگونه که عرض کردم تعیین مصادیق بر عهده ستاد امر به معروف و نهی از منکر است و در قانون نمی‌آید.

وی تفاوت فتاوای مراجع در موضوعات خاص را از دیگر ایرادهای دولت به قانون برشمرد و گفت: این مشکل را با تعیین نظر مقام معظم رهبری به عنوان حکم نهایی در اختلافات حل کردیم.

زرگر افزود: تداخل وظایف تعیین شده برای بسیج در این قانون با وظایف ذاتی نیروی انتظامی از دیگر ایرادات دولت بود که ما اعلام کردیم این مشکل مربوط به قانون سال 71 بود و ربطی به این قانون ندارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص از بین بردن مظاهر فساد اقتصادی در کشور گفت: حرام خواری از مواردی است که زندگی را متلاشی می‌‌کند و قطعا فرزند پرروش‌ یافته از مال حرام عاقبتی نامناسب خواهد داشت، بنابراین در این حوزه نیز ورود خواهیم کرد.

وی در خصوص ضمانت اجرایی این قانون گفت: دو ضمانت اجرا شامل ستاد و مجلس برای قانون در نظر گرفته شده است یعنی علاوه بر خود ستاد، ستاد گزارشی از عملکرد دستگاه‌ها به مجلس ارایه می‌کند و مجلس قول برخورد با موارد مطرح شده را دارد.

زرگر در خصوص تباین قانون امر به معروف و نهی از منکر با حقوق شهروندی گفت: محال است که احکام اسلام با حقوق شهروندی منافات داشته باشد چرا که خداوند هر چه که برای انسان و جامعه مفید است در زمره معروفان و هر چه مضر است در زمره منکرات آورده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص وظیفه نیروی انتظامی در اجرای این قانون و اقدامات مربوط به موضوع بدحجابی گفت: این موضوع هنوز تصویب نشده است و اولویت‌های امر به معروف و نهی از منکر هنوز مشخص نشده است.

زرگر در خصوص فرهنگ‌سازی در آموزش و پرورش نیز گفت: ما وجود مباحث مربوط به امر به معروف و نهی از منکر در کتب مقاطع مختلف را احصاء کرده‌ایم ولی این مقدار کافی نیست و باید بیش از این وجود داشته باشد.