به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند،‌ همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

هموطنان می‌توانند هرگونه پرسش و ابهامی درباره مسائل و مشکلات جسمی و روانی خود را در تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کرده و پاسخ‌های خود را از طریق صفحه «مشاور سلامت خبرگزاری فارس» دریافت کنند.

ضرورت مصرف غذاهای فیبردار

همایون واحدی؛‌ متخصص گوارش در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با مصرف فست‌فودها و تأثیر آن در ایجاد بیماری‌های گوارشی، بیان داشت: مصرف فست‌فودها،‌ سوسیس، کالباس،‌ پیتزا،‌ چیپس و پفک سبب افزایش وزن و چاقی در افراد شده که مشکلات اقتصادی و چند شیفته کار کردن گاهی سبب می‌شود، افراد فرصت تهیه غذا در منزل را نداشته باشند؛ بنابراین به مصرف انواع فست‌فودها روی می‌آورند.

واحدی با اشاره به ضرورت مصرف غذاهای فیبردار جهت کاهش بیماری‌های گوارشی بیان داشت: بادمجان و کدو از جمله موادی بوده که مصرف آن مثلا به صورت کشک و بادمجان به دلیل داشتن فیبر برای افراد توصیه می‌شود.

این متخصص گوارش ادامه داد: در دسترس نبودن وسایل نقلیه عمومی، کاهش تحرک، اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد و این مشکل سبب ایجاد بیماری‌هایی چون دیابت، مشکلات قلبی ـ عروقی،‌ کبد چرب و سندروم متابولیک می‌شود.

واحدی با اشاره به اینکه یک‌بار مصرف قلیان معادل استعمال یک بسته سیگار است، بر ضرورت فرهنگ‌سازی جهت پیشگیری از استعمال این مواد مضر تاکید کرد.

متن کامل خبر

شایع‌ترین سرطان‌های دوران بارداری

حمیدرضا دهقان منشادی؛ دبیر اجرایی کنگره یک روزه سرطان و بارداری به خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، گفت: در زنان 2 سرطان مهم پستان و دهانه رحم جزو شایع‌ترین سرطان‌های دوران بارداری هستند که ممکن است خود را قبل از بارداری یا در زمان حاملگی نشان دهند.

دهقان منشادی ادامه داد: تصمیم‌گیری درباره وضعیت مادر و جنین بر اساس فاکتور‌هایی همچون نوع سرطان، پیشرفت بیماری و اینکه جنین در مرحله چندم حاملگی قرار دارد صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: هنگامی که سرطان زن باردار تشخیص داده شد حتما باید به مراکز تخصصی ارجاع یابد و کار درمان توسط تیم مشترک و با کنترل دقیق و مداوم بیمار انجام شود.

وی افزود: در صورتی که امکان حفظ جنین وجود داشته باشد تلاش برای نگه‌ داشتن آن صورت می‌گیرد اما اگر بیماری در مراحل پیشرفته‌ای باشد نجات جان مادر از اولویت برخوردار است.

متن کامل خبر

ویژگی‌های مبتلایان به کم‌شنوایی حسی عصبی

خسرو گورابی؛ رئیس انجمن شنوایی‌شناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوال شهروندی درباره علت آهسته شنیدن صداها، اظهارداشت: این مشکل می‌تواند ناشی از کم‌شنوایی حسی عصبی باشد، وقتی حلزون یا عصب شنوایی که سیگنال‌های جمع‌آوری شده توسط حلزون را به مغز می‌رساند، آسیب ببیند، کم‌شنوایی حسی عصبی رخ می‌دهد که این عارضه ممکن است موجب شود تا همه صداها آهسته‌تر به گوش برسد.

وی افزود: مبتلایان به کم‌شنوایی حسی عصبی ممکن است با صدای بلند صحبت کنند و در محیط پر صدا دچار مشکل شوند.

این شنوایی شناس، ادامه داد: سمعک می‌تواند به مبتلایان کمک کند تا بهتر بشنود ولی ممکن است عدم وضوح صدا وجود داشته باشد که ممکن است فرد را ناراحت کند. البته این مشکل همیشه از سمعک نیست و ماهیت این نوع کم‌شنوایی غالباً مشکل‌ساز است.

رئیس انجمن شنوایی شناسی ایران، تصریح کرد: کم‌شنوایی حسی عصبی غیر قابل جراحی است همچنین اگر کم‌شنوایی یک گوش بسیار شدید باشد ممکن است کاشت حلزون صورت گیرد و در واقع نوع پیشرفته‌ای از سمعک است.