به گزارش پارس به نقل از فارس نجار متخصص زنان و زایمان در سخنرانی خود در مورد جلوگیری از بارداری از طریق بستن لوله‌ها در زنان هشدار داد و گفت: بازگشت‌پذیری این نوع جلوگیری کم و در مواردی خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از زایمان می‌توان از روش‌هایی غیر از بستن لوله و وازکتومی مانند قرص‌های جلوگیری و روش‌های دیگر استفاده کرد.

نجار با بیان اینکه قرص‌های جلوگیری از حاملگی نازایی نمی‌آورد و در خیلی از موارد عوامل نازایی را از بین می‌برد، گفت: پزشکان با توجه به شرایط فیزیکی و جسمی هر خانم برای آنها روش‌های مختلفی را تجویز می‌کنند که باید توجه داشته باشیم این روش‌ها دائمی نباشند.

در ادامه این هم‌اندیشی رضایی فلوشیب فوق‌تخصص ناباروری نیز گفت: ناباروری به معنی عدم توانایی در حاملگی بعد از یک سال تلاش برای باروری است که هم در مردان و هم در زنان وجود دارد.

وی همچنین تعداد زوج‌های نازا را 15 درصد اعلام کرد و در مورد علل ناباروری در زنان گفت: افزایش سن، بسته بودن لوله‌ها و اختلال تخمک‌گذاری از جمله این عوامل است.

رضایی با انتقاد از تحت پوشش بیمه نبودن روش‌های ART گفت: متأسفانه بیمه‌ها تنها بخشی از آمپول‌های تخمک‌گذاری را پوشش می‌دهند که این جای تأسف دارد و جا دارد که بیمه‌ها در درمان ناباروری بیشتر حضور داشته باشند.

در ادامه جلسه طالبیان فلوشیب فوق تخصصی پریناپولوژی نیز در مورد فواید بارداری و شیردهی در سلامت بانوان صحبت کرد و گفت: در تحقیقاتی که انجام شده مشخص شد شیردهی هم برای مادر و هم کودک شیرخوار دارای فوائد طولانی است و احتمال سرطان دستگاه تناسلی در این مادران را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، هوش بیشتری دارند، گفت: شیردهی باعث می‌شود تا اضافه ‌وزن دوران بارداری از بین برود.

طالبیان در مورد مادرانی که بیش از 2 سال شیردهی داشته‌اند، گفت:‌ این مادران 23 درصد کمتر در معرض بیماری‌های قلبی هستند چرا که شیردهی موجب می‌شود احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی کاهش یابد.

وی همچنین در مورد  احتمال بروز سرطان سینه در زنان گفت: 1.2 درصد بیشتر احتمال است تا زنانی که هرگز بارور نشوند به سرطان سینه مبتلا شوند و تحقیقات نشان می‌دهد هرچه سن در باروری اول کمتر باشد احتمال ابتلا به سرطان سینه کمتر می‌شود.

طالبیان در خاتمه گفت: داشتن یک باروری شانس ابتلای رحم به توده سرطانی را کم می‌کند و هرچه تعداد حاملگی‌ها بیشتر باشد احتمال ابتلا به فیدروم کاهش می‌یابد.