~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند،‌ همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

هموطنان می‌توانند هرگونه پرسش و ابهامی درباره مسائل و مشکلات جسمی و روانی خود را در تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کرده و پاسخ‌های خود را از طریق صفحه «مشاور سلامت خبرگزاری فارس» دریافت کنند.

ویژگی‌های میز و نیمکت مناسب

پرهام پارسانژاد؛‌ فیزیوتراپیست در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در پاسخ به سؤال شهروندی درباره ویژگی‌های میز و نیمکت مناسب، اظهار داشت:  نیمکت‌ها نیز باید تکیه‌گاه مناسبی برای نشستن دانش‌آموزان باشند و صندلی‌ها به گونه‌ای ساخته شوند که قوس پشتی و کمری دانش‌آموزان را پر کند از طرفی ارتفاع میزها هم نباید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز برای خواندن یا نوشتن مجبور به خم شدن، شود.

این فیزیوتراپیست با توصیه به اولیای مدرسه برای در نظر گرفتن زمان‌هایی در کلاس جهت تحرک دانش‌آموزان، تصریح کرد: معلمان باید به بهانه‌های مختلف دانش‌آموزان را از جای خود بلند کنند و اجازه دهند آنها به تحرک بپردازند.

پارسانژاد ادامه داد: اگر بتوان در ساعت‌های کلاسی زمان‌های کوتاهی را برای راه رفتن در نظر بگیرند تا با تحرک، عضلات از وضعیت خستگی خارج شوند می‌توان از بسیاری مشکلات اسکلتی و عضلانی به ویژه در دانش‌آموزانی که استعداد بدشکلی ستون فقرات را دارند، جلوگیری کرد.

عضو هیأت مدیره انجمن فیزیوتراپی تهران با توصیه به والدین برای اهمیت به ورزش‌های عمومی مانند شنا و قرار دادن آن در برنامه فرزندان خود، خاطرنشان کرد: اگر والدین شنا و ورزش‌های عمومی را در برنامه فرزندان خود بگنجانند و طی هفته با آنها به پیاده‌روی در پارک‌ها بپردازند،‌ فرزندان آنها به طور قطع با مشکلات اسکلتی و عضلانی که امروزه شیوع زیادی پیدا کرده است مواجه نمی‌شوند.

متن کامل خبر

دلایل اختلال در خواب

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد جلیلی؛ رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران در آستانه برپایی «سی و دومین همایش سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران» با موضوع «اختلالات خواب» که 21 تا 24 مهر سال جاری در بیمارستان میلاد برگزار می‌شود‌، اظهار داشت: اختلالات خواب بیماری تلقی نمی‌شود بلکه علامتی است که از وجود مشکلی جسمی یا روانی در افراد خبر می‌دهد و تنها در صورت درمان علت بی‌خوابی می‌توان نسبت به درمان آن اقدام کرد که این مسئله در تخصص روانپزشکان است.

به گفته رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران، بیماری‌های روانی، مشکلات جسمی، نامساعد بودن مکان و شرایط خواب، سرما، گرما، آلودگی‌های صوتی و سر و صدای اطرافیان از عمده علل اختلال خواب به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد تنظیم طبیعی خواب خود را به هم زده، شب‌ها به مدت طولانی از اینترنت استفاده می‌کنند و روزها دیر از خواب بیدار می‌شوند که بر اساس نتایج پژوهش‌های علمی این روند در طولانی‌مدت منجر به بیماری‌های قلبی- عروقی و ابتلا به سرطان می‌شود.

 جلیلی ادامه داد: هرچند برهم ریختن ریتم طبیعی خواب در میان جوانان شایع‌تر است، اما تجربه نشان می‌دهد، جوانانی که شب‌ها تا دیر وقت بیدار می‌مانند و روزها می‌خوابند در خواب سایر افراد خانواده خود نیز اختلال ایجاد می‌کنند.

متن کامل خبر

خواص درمانی سیر

مرتضی صفوی؛ متخصص تغذیه در گفت‌و گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در رابطه با خواص درمانی سیر، اظهار داشت: سیر چربی خون را کاهش داده و فشار خون را تنظیم می‌کند و برای بیماران قلبی مصرف آن توصیه می‌شود. همچنین جهت پیشگیری از سرطان روده، پروستات و ریه مناسب است و از آلرژی، اسهال، درد مفاصل،‌ آرتروز و فشار خون بالا در ماه‌های آخر بارداری جلوگیری می‌کند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف سیر تا 8 درصد از فشار خون بالا را کاهش می‌دهد گفت: همچنین خوردن این داروی گیاهی مانع تصلب شرایین می‌شود. سیر بهتر است با معده خالی مصرف نشود و ترجیحاً به صورت پودر یا ترشی برای کسانی که به بوی آن حساس‌اند مصرف شود.

به گفته صفوی سیر قدیمی‌ترین گیاهی است که خواص ضد سرطان داشته است. پزشکان قدیم در هند نیز برای درمان عفونت‌های قارچی، میکروبی و تومورها مصرف آن را توصیه می‌کردند.

وی تصریح کرد: سیر خام فعالیت‌ بیولوژیکی کمتری در بدن داشته و با پختن و جویدن خاصیت آن بیشتر می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم خانواده‌ها برای پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت خود مصرف روزانه سیر را فراموش نکنند.