به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در حاشیه دوره آموزشی مدیران اجرایی پلیس راهور ناجا، در جمع خبرنگاران، تشکیل قرارگاه جهادی، تربیت و آموزش در پلیس راهور را در دستور کار این پلیس دانست و اظهار داشت: ارتقای آگاهی کارکنان راهور از نظر تئوری و ارتقای مهارت‌های لازم از جمله اهداف این دوره آموزشی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: امروز دوره آموزشی فرماندهان پلیس راه کشور با به‌کارگیری اساتید مجرب و تعاملات برون‌سازمان آغاز شد.

این مقام ارشد راهور ناجا تصریح کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی در صحنه تصادف با 3 حوزه جاده، خودرو و انسان سر و کار دارد و باید سهم مقصر را تشخیص دهد و این دوره‌ها می‌تواند از نظر ارتقای مهارت‌های تخصصی در حوزه‌های عملیاتی و خدماتی برای افسران پلیس راهور سودمند باشد.

وی گفت: این دوره‌ها به نوعی تربیت مربی است؛ چراکه این فرماندهان در سری بعد نیروهای تحت امر خود را آموزش می‌دهند و بعد از برگزاری دوره‌ها در قالب هیأت‌های بازرسی نحوه عملکردشان سنجیده می‌شود.

سردار مهری دقت، سرعت و صحت عمل در حوزه عملیات را از جمله موارد مدنظر در حوزه علمیات پلیس راهور عنوان و بیان داشت: نگاه منفی علیه پلیس باید بازبینی شود.

وی گفت: تأکید ما بر اخلاق حرفه‌ای پلیس، یعنی تکریم ارباب رجوع است؛ نحوه رفتار پلیس با مردم در این دوره‌ها بازبینی می‌شود و به همکاران آموزش داده می‌شود در ارتباط با مردم حتی متخلفان نیز ادب و احترام رعایت شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا هدف دیگر اجرای این دوره را وحدت رویه در سطح کشور دانست و گفت: هدف ما این است که رفتار پلیس با متخلفان در سطح کشور یکنواخت باشد؛ در اصل پلیس مجری قانون است و قوانین را باید به بهترین وجه اجرایی کند، یعنی هم پلیس قانونمند باشد و هم قوانین و مقررات را رعایت کند.

سردار مهری در پاسخ به سؤالی در مورد مأموران بداخلاق، اظهار داشت: مردم می‌توانند شکایات خود از مأموران پلیس راهور را از طریق سامانه 197 و به‌صورت پیامکی، تلفنی و کتبی اعلام کنند که طبق دستورات فرمانده ناجا در قالب بازرسی و طبق آیین‌نامه قرارگاه صیانت از کارکنان و کمیسیون بازرسی این موارد بررسی شده و به مأمور تذکر داده می‌شود.

این مقام ارشد راهور ناجا تأکید کرد: اگر جرمی انجام شده باشد، به مرجع قضایی اعلام می‌شود و ما کوچکترین گذشتی نداریم.

وی درخصوص تجدید گواهینامه اظهار داشت: شرایط و زمان تجدید گواهینامه مشخص است و اگر اشتباهی در گواهینامه‌های صادرشده صورت گرفته، قابل تجدید و قابل رسیدگی است و افراد می‌توانند به مراکز صدور گواهینامه در استان‌ها و یا شهرک آزمایش در تهران مراجعه کنند.

وی درخصوص جریمه رانندگی، گفت: براساس قانون و هر 3 سال یکبار به پیشنهاد فرمانده نیروی انتظامی و تأیید وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی و وزیر دادگستری افزایش مبلغ جریمه پیشنهاد می‌شود که در سال گذشته این مسئله انجام شده و در سال 94 در هیأت دولت در دست بررسی است و هر چیزی که تصویب شود، پلیس ملزم به اجرای آن است.

سردار مهری با بیان این مطلب که قوانین و مقررات برای پیشگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی اعلام کرد: با توجه به شرایط کشور و تورم هر 3 سال یکبار مبلغ جریمه پیشنهاد می‌شود.

وی گفت: ‌جریمه به‌عنوان ابزار بازدارنده است و با توجه به اینکه تخلفات در کشور ما به‌خصوص تخلفات صوتی و جرحی عددش نسبت به جمعیت اندک است، اما تأثیرش بالاست نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی را بیش از پیش الزام می‌دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: ما نباید این موضوع را مثل سبد کالا تلقی کنیم؛ چراکه کسی که از چراغ قرمز عبور می‌کند و باعث مرگ انسان می‌شود، نمی‌توان بر روی آن قیمت گذاشت و به همین دلیل است که قوانین ما باید اصلاح و بازنگری شود.

عالی‌ترین مقام راهنمایی و رانندگی کشور تأکید کرد: باید برای کسانی که مرتکب تخلفات حادثه‌ساز می‌شوند محرومیت‌های اجتماعی بالایی اعمال شود؛ همچنین مجازات‌های سنگین برای کسانی که باعث مرگ دیگران می‌شوند، اعمال شود.

وی به ارائه آمار تخلفات 6 ماهه اول سال پرداخت و گفت: تعداد اعمال قانون کاهش داشته، اما از نظر ریالی، 10 درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به اقدام ویژه پلیس راهور با همکاری سازمان راهداری اشاره و بیان داشت: از سال گذشته اصلاح تابلوها و همچنین ایمنی جاده‌ها در دستور کار است.

عالی‌ترین مقام راهنمایی و رانندگی کشور به انجام کار کارشناسی ظرف 3 سال آینده برای نصب هزار و 800 دوربین در 30 هزار کیلومتر از جاده‌های اصلی کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: نصب دوربین براساس برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در دستورکار است.