به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس لیدا نیک‌روش مدیرکل نظارت بر نشر و مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «چرا در بعضی مناطق، دانش‌آموزان با کمبود کتاب درسی مواجه هستند؟»، اظهار داشت: هیچ کمبود کتاب درسی نداریم و از تمام عناوین، شاید 20 درصد نیز بیشتر چاپ کرده‌ایم و در حال حاضر انبار ما جوابگوی نیاز جامعه است.

وی ادامه داد: اگر دانش‌آموزی در مقطع ابتدایی تهران و پیش‌دانشگاهی سراسر کشور مشکل کتاب درسی دارد، به دلیل این است که در سامانه فروش و توزیع کتاب‌های درسی ثبت‌نام نکرده است؛ از ابتدا نیز اعلام کردیم در دوره ابتدایی تهران و پیش‌دانشگاهی سراسر کشور، توزیع کتب منوط به این است که دانش‌آموز در سامانه فروش و توزیع کتاب‌های درسی ثبت‌نام کند.

نیک‌روش با بیان اینکه هر منطقه که اعلام نیاز کرده است، سریعاً کتاب را ارسال کرده‌ایم، گفت: شروع سال تحصیلی مهرماه است، اما بعضی مدارس از تیر یا مرداد کلاس‌های خود را شروع کرده‌اند و آن زمان شروع سال تحصیلی آموزش و پرورش نیست.

مدیرکل نظارت بر نشر و مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: بعضی دانش‌آموزان و اولیاء، زودتر از مهرماه عجله کردند و کتاب را با چند برابر قیمت و مربوط به سال گذشته تهیه کردند.

وی اضافه کرد: وقتی بررسی کردیم دیدیم کتاب وجود دارد و مشکلی نداریم، اما کلاس دانش‌آموز زودتر تشکیل شده است که این استاندارد آموزش و پرورش نیست و وظیفه ما نبوده است آن زمان کتاب بدهیم و از ابتدا علام کردیم اول مهر تمام دانش‌آموزان دارای کتاب هستند.

نیک‌روش تصریح کرد: تا این لحظه که صحبت می‌کنیم بنده با تک تک استان‌ها و مناطق نوزده‌‌گانه تهران تماس گرفتم و فقط دانش‌آموزانی که جابه‌جا شده‌اند و برای نمونه از استان تهران به شهرستان‌های تهران رفته‌اند، ممکن است با یکی دو روز تأخیر کتاب دریافت کرده باشند.

وی گفت: به مسئولان توزیع کتاب گفته‌ام به اولیایی که نمی‌توانند در سامانه توزیع و فروش کتاب ثبت‌نام کنند نیز کتاب بدهید و حتی به دانش‌آموزان افغانستانی که کد ده رقمی نداشتند و خودگردان بودند نیز کتاب داده‌ایم؛ همه زحمت را کشیده‌ایم و 80 درصد موضوع به ما برمی‌گردد و 20 درصد باقی‌مانده به افراد جامعه مربوط می‌شود.

نیک‌روش خاطرنشان کرد: برای نمونه اولیایی در سوم مهرماه اعلام می‌کند تازه فهمیده‌ایم که باید در سامانه توزیع و فروش ثبت‌نام کنیم، این گروه از دانش‌آموزان درصد کمی هستند که ما فوراً بخشنامه کرده‌ و اعلام کرده‌ایم، کتاب جدید در اختیار آنها قرار گیرد.